Mitä mieltä olette? Ahdistuslääkkeistä...
Olen kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä jo yli 10 vuotta. Se on joskus niin pahana, että olen joutunut osastohoitoon. Nyt sinnittelin puolisen vuotta ilman kunnollista lääkitystä siihen, mutta oli pakko lopulta todeta, että ei tule mitään: kaikki energia meni ahdistuksen ja sen aiheuttamien pakkoajatusten pyörittelyyn. Sain siis lääkkeen, joka alkoi tehoamaan hyvin nopeasti (ei bentso!), mutta siitä seurasikin toinen ongelma: terapeuttini.
Käyn terapiassa ja olen vasta prosessin alussa. En siis ole saanut vielä juurikaan varsinaista hyötyä siitä. Terapeuttini kokee kuitenkin että minun ei pitäisi turruttaa ahdistustani lääkkeillä- vaikka olen kuinka hänelle selittänyt, miten paha minun on olla, ja kuinka en jaksaisi pyöritellä samoja pelkoja ym. päässäni päivästä toiseen. :( Hänestä ahdistus ei pääse purkautumaan niin kauan kun syön siihen lääkkeitä- minusta sen purkautuminen ei ole saanut aikaan mitään hyvää, koska tilanteeni ei ole muuttunut yhtään paremmaksi koko sinä aikana kun olen ollut ilman lääkettä.
Mitä mieltä olette, mitä itse tekisitte?
Kommentit (25)
Vaihda terapeuttia. Mä käytän bentsoja hätätilanteissa ja olen 100% varma että ne ovat estäneet minua vahingoittamasta itseäni.
Ei ahdistus parane purkautumalla, toki se pitää kunnolla kokea että sitä voi käsitellä mutta 24/7 ahdistuneisuus ei todellakaan millään tavalla tue parantumista. Mä en ainakaan edes voisi lähteä sinne terapeutin vastaanotolle jos olisi ahdistuskohtaus päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille mielipiteistänne. Sain tästä keskustelusta voimia puhua terapeutilleni nykytilanteesta, ja siitä miten en koe sitä toimivaksi hoitoni kannalta.
ap
Jaaha, palstaterapeutti on jälleen palannut keskuuteemme. Älkää uskoko näitä juttuja. Lukekaa sen sijaan uudestaan tuo yllä oleva kommentti. Onko se potilaan vai terapeutin/terapeutiksi opiskelevan puhetta?
Vierailija kirjoitti:
Älä kuitenkaan tee sitä virhettä, että jättäydyt pelkän lääkityksen varaan, sen jälkeen olet herkästi kroonikko ja eläkepapereita kohti menossa. Terapia kestää n. 3 vuotta, josta 1 vuosi luodaan terapiasuhdetta, toisena vuonna ollaan asian ytimessä ja 3. vuonna ylläpidetään ja vahvistetaan ja valmistaudutaan lopetukseen. Tämä sellainen karkea prosessin kulku, eli vaatii todella pitkäjänteisyyttä. Vasta loppupuolella näkee paremmin millainen matka on kuljettu ja hyödyt itselle. Psyk. sh hoito enemmän kannatteleva ja tukea antavaa, harvoin kunnallisella on mahdollisuutta jatkaa vuosia ja harvalla on myöskään psykoterapiakoulutusta, joka on 3-6v ainakin perusopintojen päälle plus terapeutin oma terapia jne.
Ja tässä palstaterapeutin virallinen neuvo. Oksettaa tämä eettisen toiminnan taso, mikä tällä palstaterapeutilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda terapeuttia. Mä käytän bentsoja hätätilanteissa ja olen 100% varma että ne ovat estäneet minua vahingoittamasta itseäni.
Ei ahdistus parane purkautumalla, toki se pitää kunnolla kokea että sitä voi käsitellä mutta 24/7 ahdistuneisuus ei todellakaan millään tavalla tue parantumista. Mä en ainakaan edes voisi lähteä sinne terapeutin vastaanotolle jos olisi ahdistuskohtaus päällä.
Suosittelen myös ap:lle terapeutin vaihtoa, itse vuosia erilaisia terapioita läpikäyneenä masennuspotilaana.Jos olet Kelan tukemassa terapiassa, ota yhteyttä sinne ja kysy miten toimitaan jos haluaa vaihtaa terapeuttia. Kerroit muistaakseni että käyt psykiatrilla juttelemassa lääkityksestäsi. Oletko hänen kanssaan jutellut tuosta terapeuttisi lääkevastaisuudesta ja miten se tuntuu sinusta huonolta?
Älä kuitenkaan tee sitä virhettä, että jättäydyt pelkän lääkityksen varaan, sen jälkeen olet herkästi kroonikko ja eläkepapereita kohti menossa. Terapia kestää n. 3 vuotta, josta 1 vuosi luodaan terapiasuhdetta, toisena vuonna ollaan asian ytimessä ja 3. vuonna ylläpidetään ja vahvistetaan ja valmistaudutaan lopetukseen. Tämä sellainen karkea prosessin kulku, eli vaatii todella pitkäjänteisyyttä. Vasta loppupuolella näkee paremmin millainen matka on kuljettu ja hyödyt itselle. Psyk. sh hoito enemmän kannatteleva ja tukea antavaa, harvoin kunnallisella on mahdollisuutta jatkaa vuosia ja harvalla on myöskään psykoterapiakoulutusta, joka on 3-6v ainakin perusopintojen päälle plus terapeutin oma terapia jne.