Atarax ja raskaus!
Onko kenellekään luvattu syödä satunnaisesti Ataraxia raskauden aikana? Mietin vaan, kun olen menossa paikkaan jossa on eläimiä ja allergiani takia olen ihan tukossa n 1h kuluttua... Onko yleensäkään mitään antihistamiinia, jota voi ihan luvalla syödä ilman lääkärin määräystä?
Mirju 29+5
Kommentit (4)
minulle sanoi että ataraxia voi ottaa tarpeen mukaan, ei mielellään jatkuvasti mutta harkinnan mukaan, joten varmaan sitä voi raskauden aikana satunnaisesti ottaa aivan turvallisin mielin.
Mulle äitipolin ylilääkäri määräsi Ataraxia kutinaan raskaushepatoosin yhteydessä. Sitten en kuitenkaan oikeen uskaltanut syödä sitä vaan kärvistelin kutinassani :( Mainitsin tästä " pelosta" seuraavalla kontrollikäynnillä ja sain oikeen puhuttelun (ihan hyväntahtoisen kyllä) lekurilta että kannattaisi kyllä syödä, jos hän määrää niin varmasti voin huoletta otaa :) Sanoi että Ataraxista on tosi laaja kokemus raskaana olevien hoidossa. Samaa sanoi teratologinen palvelu. Vaikka siis kyseisen lääkkeen käyttöohjeissahan sanotaan että ei saa käyttää.
Eli periaatteessa on luvallinen lääke ja paljon käytetty juuri kutinan hoitoon mutta ihan kaikissa lääkeasioissa kannattaa olla yhteydessä lääkäriin ennen kuin alkaa käyttää jotain.
Käytin koko raskausajan lääkärien luvalla allergialääkkeitä. Myös nyt imetysaikana olen saanut nauttia tiettyjä antihistamiineja. Kysy erikoislääkäreiltä, esim. Kättäriltä!
Kannattaa varmaan konsultoida lääkäriä. Itse olen sinnitellyt jo kaksi raskautta ilman antihistamiineja ja kevät ilman niitä on todella ihanaa aikaa :/. Ensimmäisen raskauden aikana kysyin allergialääkäriltäni zyrtecin turvallisuudesta ja hän sanoi, että tuolloin lääke oli testattu vain hevosilla ja heille se ei aiheuttanut sikiönaikaisia kehityshäiriöitä. Jätin sitten käyttämättä.
Neuvolassa kyselin samasta asiasta ja neuvolantätini sanoi, että hänellä on potilaina allergialääkkeitä (en tiedä minkä merkkisiä) raskauden aikana käyttäneitä potilaita, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Kuitenkin suosittelisin, että otat pikimmiten yhteyttä vaikka ihan allergiasairaalaan. Sillä voihan olla, että tuon minun esikoisen raskauden jälkeen on tullut uutta tutkimustietoa. Samoin allergialääkkeet ovat erilaisia, joten kannattaa ehdottomasti mieluummin kysyä heidän mielipidettään.
Eipäs muuta oikeastaan. :)