Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Emme puhu enää samaa kieltä, sanoo ahvenanmaalainen separatisti"

Vierailija
07.10.2017 |

"Kiinnostus kehittää Ahvenanmaan itsehallintoa ei ole Suomessa kovin suurta. Samoin ei ole kiinnostusta ruotsin kielen aseman vaalimiseen Suomessa. Päinvastoin näemme kehitystä, jonka mukaan ruotsin kieli vain taantuu. "

https://yle.fi/uutiset/3-9869102

Niin. Ahvenanmaa itse poisti kaikista kouluistaan pakkosuomen. Jos yhteydenpito mantereelle ei enää suju, niin ei kai vika ole mantereella, vaan ahvenanmaalaisissa itsessään? Ei suomalaisilla ole mitään velvollisuutta yksipuolisesti opiskella ahvenanmaalaisia varten ruotsia. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 300 miljoonaa vuotuisia tulonsiirtoja 30 000 asukkaan saarille on vain liian vähän. Eihän se ole kuin 10 000€/henkilö. Varmasti he itse pystyvät parempaan ilman Suomen tukea.

Kuinkas paljon perussuomalaisjohtoinen Kihniön kunta saa vuotuisia valtionavustuksia, mikä on sen väestön työllisyysaste ja paljonko kunnan budjetti on ylijäämäinen?

Vierailija
142/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut säästävät, yksi pääse vähemmällä

Manner-Suomen kansalaiset ovat ottaneet Mäkipäähän yhteyttä ja kummastelleet miten ihmiset voidaan asettaa näin eriarvoiseen asemaan, kun kuitenkin itsehallinnosta huolimatta Ahvenanmaa on suomalainen maakunta.

– On ymmärrettävää, että mannersuomalaiset eivät hyväksy, että taloudellisesti huonona aikana palveluista säästetään ja yksi maakunta näyttää pääsevän vähemmällä.

Verrokkiperheiden erotus 7 000 euroa vuodessa

Mäkipään vertailukohteissa viisilapsiset verrokkiperheet asuvat omakotitalossa, molemmat vanhemmat käyvät työssä ja molempien tulot yhteensä ovat n. 60 000 €. Savonlinnalaisperhe maksaa kunnallisveroa (22,5 %) 13 500 €, kiinteistöveroa 395 €, Yle-veroa 280 €, työmatkakustannuksia julkisella liikenteellä 880 €. Nämä pakolliset menot yhteensä 15 055 €. Savonlinnalaisperheen lapsilisät ovat 7 985,64 €.

– Maarianhaminalaisperhe maksaa kunnallisveroa (17,75 %) 10 650 €, ei kiinteistöveroa, ei Yle-veroa eikä työmatkakustannuksia. Lapsilisät ovat 10 932 €. Näin ollen jää viimeksi mainitulle vuositasolla yli 7 000 euroa enemmän käteen, Mäkipää laskee.

Verohyvitystä ja ylimääräisiä tukia 

Mäkipää on jättänyt kirjallisen kysymyksen Ahvenanmaalle suuntautuvien kohtuuttomien varainsiirtojen rajoittamisesta Manner-Suomen ja Ahvenanmaan kansalaisten yhdenvertaiseen asemaan saattamiseksi.

– Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan valtio kantaa veroja ja muita maksuja Ahvenanmaalta samoin perustein kuin muualtakin maasta. Tasoituksena Ahvenanmaa kuitenkin saa vuosittain maakunnan omaan käyttöön 0,45 % valtion tuloista. Tasoituksen lisäksi Ahvenanmaa saa verohyvitystä, jos maakunnan maksettavaksi määrättävät verot nousevat yli 0,5 prosenttia vastaavien verojen määrästä koko maassa, Mäkipää summaa.

– Ahvenanmaan maakunnalle voidaan itsehallintolain mukaan myöntää myös ylimääräistä määrärahaa ja erityistä avustusta. Lisäksi Manner-Suomi antaa useita vuosittaisia tukia Suomen valtiolta Ahvenanmaalle, esimerkkinä tuulivoimaloiden syöttötariffien kustannukset. Vuosittaisten tukiaisten lisäksi Ahvenanmaa nauttii laajaa alv-verovapautta, joka vähentää valtion tuloja ja tarkoittaa laajamittaista piilotettua yritystukea ahvenanmaalaisille yrityksille.

Terhi Kiemungista tulee Ahvenanmaan komendantti ja kaikki ruotsalaisten omaisuus annetaan Suomalaisille! Koko kansan Laura Huhtasaari Presidentiksi 2018!

Kortsu-Kiemunki?

Juuri se Mäkipään avustaja, jonka mielestä on ok jakaa kondomeja virpomaan tulleille pikkulapsille. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 300 miljoonaa vuotuisia tulonsiirtoja 30 000 asukkaan saarille on vain liian vähän. Eihän se ole kuin 10 000€/henkilö. Varmasti he itse pystyvät parempaan ilman Suomen tukea.

Kuinkas paljon perussuomalaisjohtoinen Kihniön kunta saa vuotuisia valtionavustuksia, mikä on sen väestön työllisyysaste ja paljonko kunnan budjetti on ylijäämäinen?

Tarkista lääkityksesi. Keskimäärin kunnat saavat selvästi alle 2000€/asukas vuodessa valtionosuuksia.

Vierailija
144/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvenanmaalla on muuten nolla (0) turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta.

”Ahvenanmaa ei ota vastaan Suomeen saapuvia turvapaikanhakijoita.”

”Lähetämme kaikki turvapaikanhakijat käytännössä ensimmäisellä mahdollisella laivalla Turkuun”, kertoo Ahvenanmaan poliisimestari

Oho. Ja Sipilä sallii?

Näin toimii Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaisten hallitus. :D

Vierailija
145/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kissa nostettava pöydälle. Haluemma eroon ahvenanmaasta. Tulee kalliiksi Suomelle.

Minä olin vieras 123 ja kirjoitin hyvistä muistoistani lapsuudessa käytyäni. Minä itse en haluaisi eroon Ahvenanmaasta ja haluaisin, että he olisivat aktiivisemmin esillä. Sinällään tämä keskustelu on siitä ainakin hyvästä, vaikka ehkei ihan reluin, ymmärtäväisin ja hyväksyvin merkein kummallakaan puolella. Minusta olisi mahtavaa ajatella jos Suomessa ei suomelle ' kuuluva ' väestö kokisi ulkopuolisuutta, mutta suhteet vaativat aina vastavuoroistuutta ja siinnä kaikilla olisi kehiteltävää.

Vierailija
146/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkista lääkityksesi. Keskimäärin kunnat saavat selvästi alle 2000€/asukas vuodessa valtionosuuksia.

Mikset vastaa kysymykseen!?

Vierailija
147/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Vierailija
148/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Mitä jos ottaisit itse asioista selvää?

"Ahvenanmaa saa itsehallintoonsa budjettituloista 0,45 prosentin tasausmaksun. Viime vuosina noususuhdanne kasvatti siirtosummaa vauhdilla. Tilastokeskuksen luvut ovat vuodelta 2008, jolloin valtio siirsi Ahvenanmaalle keskimäärin 8 428 euroa asukasta kohden. Suomen keskiarvo oli tuolloin 1 785 euroa, joka sisältää kuntien valtionosuudet."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001669973.html

Vierailija
149/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa se on Kihniön kaltaisessa kunnassa lähempänä 20 000€/asukas. Tämä oli siis vuonna 2016.

Vierailija
150/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

"Ahvenanmaa saa itsehallintoonsa budjettituloista 0,45 prosentin tasausmaksun. Viime vuosina noususuhdanne kasvatti siirtosummaa vauhdilla. Tilastokeskuksen luvut ovat vuodelta 2008, jolloin valtio siirsi Ahvenanmaalle keskimäärin 8 428 euroa asukasta kohden. Suomen keskiarvo oli tuolloin 1 785 euroa, joka sisältää kuntien valtionosuudet."

Lähde?

Vierailija
151/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Mitä jos vastaisit kysymykseen?

Vierailija
152/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Mitä jos vastaisit kysymykseen?

Vastausta ei ole tullut vieläkään. Faktoja onkin vaikea kiistää.

Vierailija
153/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarianhamina on venäläinen kaupunki joka on saanut nimensä tsaari Aleksanteri II vaimolta.

Vierailija
154/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kissa nostettava pöydälle. Haluemma eroon ahvenanmaasta. Tulee kalliiksi Suomelle.

EI me ahvenanmaasta eroon haluta, vaan niistä ahvenanmaalaisista rasisteista.

Halutaan, koska Suomen armeija ei edes saa harjoitella siellä Ahvenanmaan puolustusta. Silti pitää olla suunnitelmat. Mutta jos nyt sinne lentäisi pari venäläistä konetta tai sotalaivaa ei Suomi kerkeäisi edes reagoimaan. Sielä pitäisi olla armeija.

Miten heidän veronsa? Kai ne Suomeen tulee?

Vierailija
155/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahvenanmaalla on muuten nolla (0) turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta.

”Ahvenanmaa ei ota vastaan Suomeen saapuvia turvapaikanhakijoita.”

”Lähetämme kaikki turvapaikanhakijat käytännössä ensimmäisellä mahdollisella laivalla Turkuun”, kertoo Ahvenanmaan poliisimestari

Oho. Ja Sipilä sallii?

Näin toimii Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaisten hallitus. :D

Eikö ne halunneet nostaa tp.hakijoiden määrää? Nehän voisi sijoittaa tuonne ahvenanmaalle.

Vierailija
156/156 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon sydämeni pohjasta, että nämä Ahvenanmaan separatistit ovat tosissaan ja laittavat tuulemaan, eivätkä vaan yritä kiukutella lisää rahaa ja etuoikeuksia uhkailemalla ilman todellisia aikomuksia.

Sama juttu! Mielestäni voisivat aivan mainiosti itsenäistyä ja pärjätä sitten omillaan ilman manteretta elättämässä heidän muumilaaksoaan. Ei tulisi ikävä. Voisivat viedä osan Turun saaristosta vielä mukanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän