Synnytys ulkomailla ja kansalaisuus
Ei päästy lähtemään Suomeen kun synnytys näyttää alkavan minä päivänä tahansa. Eilen alkoi poltella ja supistella. Minkä kansalaisuuden lapsi saa? Vaimon kanssa ollaan sairaalassa ja kirjoitan hänen puolesta.
Kommentit (16)
Jos teistä vähintään toinen on Suomen kansalainen, lapsi saa Suomen kansalaisuuden. Voi toki vaatia jonkin verran paperitöitä, jos synnytys tapahtuu ulkomailla eivätkä tiedot sairaalasta siirry Suomen viranomaisille automaattisesti.
Synnytysmaan kansalaisuuden saaminen riippuu ko. maan laeista (kirjoitetaanko se noin?).
Esim.
Kaverini lapsilla on kolmoiskansalaisuus, kummankin vanhemman mukaan ja synnyinmaan kansalaisuus. Vaati kyllä paperitöitä. Varsinkin kun äidin kotimaa tunnusti pojan automaattisesti, mutta tytön kohdalla vaadittiin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos teistä vähintään toinen on Suomen kansalainen, lapsi saa Suomen kansalaisuuden. Voi toki vaatia jonkin verran paperitöitä, jos synnytys tapahtuu ulkomailla eivätkä tiedot sairaalasta siirry Suomen viranomaisille automaattisesti.
paperityö menee niin, että lapsi ilmoitetaan synnyinmaan väestörekisteriin ja saa syntymätodistuksen, joka käännätetään laillistetulla kääntäjälä suomeksi. Käännös lähetetään suomeen siihen väestörekisteriin, missä suomalainen vanhempi on kirjoilla. muistaakseni siihen piti täyttää vielä sellainen lomake, ilmoitus ulkomailla syntynees suomen kansalaisesta.
Passin tai henkilöllisyystodistiksen lapselle saa asuinmaan suomen suurlähetystöstä.
Pääsääntöisesti kansalaisuus menee vanhempien mukaan. Yhdysvallat on niitä harvoja poikkeuksia, joissa kansalaisuuden saa syntymällä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen äidin lapsi on aina suomalainen. Muu vaatii paperitöitä.
Jos suomalainen äiti asuu pysyvästi ulkomailla niin se vaatii paperitöitä että saa lapselle Suomen kansalaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti kansalaisuus menee vanhempien mukaan. Yhdysvallat on niitä harvoja poikkeuksia, joissa kansalaisuuden saa syntymällä maassa.
Yhdysvalloissakin se edellyttää laillista maassaoloa vanhemmilta. Parhaillaanhan Trump siellä ihan laillisesti karkoittaa aikuisia, ikänsä maassa asuineita ihmisiä, jotka aikanaan jötettiin ns. ankkurilapsiksi Yhdysvaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
http://www.migri.fi/suomen_kansalaisuus/lapsi/aiti_suomen_kansalainen .
Kyllä se ilmoittaminen lapsen syntymästä on tehtävä kirjallisesti ihan itse ja siihen vaaditaan todisteitakin esim. syntymätodistus yleensä vielä oikeaksi todistettu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissakin se edellyttää laillista maassaoloa vanhemmilta. Parhaillaanhan Trump siellä ihan laillisesti karkoittaa aikuisia, ikänsä maassa asuineita ihmisiä, jotka aikanaan jötettiin ns. ankkurilapsiksi Yhdysvaltoihin.
Ne dreamerit ovat kylläkin just niitä, jotka eivät ole syntyneer Yhdysvalloissa, vaan muuttaneet sinne vanhempiensa mukana lapsena. Siis laittomia siirtolaisia. Kaikki USA:n maaperällä syntyneet saavat automaattisesti kanlaisuuden (jus soli).
Mun miehellä on kolmoiskansalaisuus (ei Suomen) ja lapsi syntyi maassa, joka ei ole kummankaan kotimaa. Syntymätodistuksen lähettämisellä Suomeen kävi helposti uuden kansalaisen ilmoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne dreamerit ovat kylläkin just niitä, jotka eivät ole syntyneer Yhdysvalloissa, vaan muuttaneet sinne vanhempiensa mukana lapsena. Siis laittomia siirtolaisia. Kaikki USA:n maaperällä syntyneet saavat automaattisesti kanlaisuuden (jus soli).
Juuri näin, kansalaisuuden saa kuka tahansa Yhdyvalloissa syntyvä lapsi vanhempien tahdosta riippumatta, paitsi diplomaattien lapset.
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.migri.fi/suomen_kansalaisuus/lapsi/aiti_suomen_kansalainen .
Kyllä se ilmoittaminen lapsen syntymästä on tehtävä kirjallisesti ihan itse ja siihen vaaditaan todisteitakin esim. syntymätodistus yleensä vielä oikeaksi todistettu sellainen.
Niin? Väitinkö jotain muuta? Niinhän siinä sanotaan, että pitää itse ilmoittaa maistraattiin jos lapsi syntyy ulkomailla. Ja linkissä ohjeet mitä papereita tarvitaan ja millä tavalla laillistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on kolmoiskansalaisuus (ei Suomen) ja lapsi syntyi maassa, joka ei ole kummankaan kotimaa. Syntymätodistuksen lähettämisellä Suomeen kävi helposti uuden kansalaisen ilmoittaminen.
Montako kansalaisuutta lapselle tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kansalaisuutta lapselle tuli?
Lapsi on "vain" kaksoiskansalainen. Vaikka isän äidinkieli on tanska, niin katsottiin yksi pohjoismaalainen passi riittäväksi. Lapsella siis suomalaisen lisäksi toisen eurooppalaisen maan passi.
Suomen kansalaisuuden saamisen kannalta merkitystä ei ole synnytyspaikalla, vaan vanhempien kansalaisuudella.