Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveisiä päivystyksestä! Alkaa pinna kiristyä tämän farssin kanssa

Vierailija
07.10.2017 |

Tulin klo 13.00, epäilynä virtsatietulehdus. Odotin noin 20 min kunnes pääsin hoitajan juttusille, sitten takaisin käytävään. 10 min ja tuotiin astia pissanäyteelle, kehotettiin jättämään näyte vessaan ja palaamaan odotushuoneeseen. Lääkäri kutsuisi sitten.
Istun täällä yhä, eipä ole lääkäriä näkynyt! Juoksen pissillä viiden minuutin välein ja vatsaan sattuu . Mies soittelee välillä että vieläkö istut siellä? Ei kun karkasin baariin vetämään perseet...
Tekisi mieli jotain syötävää ja juotavaa, mutta automaatti ei toimi ja kahvio on kiinni, eikä tässä muutenkaan uskaltaisi mihinkään kahvioon mennä! Vessassakin pelottaa, että mitä jos lääkäri kutsuu just kun olet pytyllä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä hoitaja voi kirjoittaa reseptiä virtsarakontulehdukseen? Minä olen saanut sen reseptin pari kertaa hoitajalta. Lääkärille ei edes päästetty sen vaivan takia. Se on kuulemma niitä harvoja reseptejä mitä hoitaja voi kirjoittaa.

Ap:lla on kuumetta, tuossa tapauksessa pitää ensin nähdä lääkäri.

Vierailija
22/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hoitajalta kysynyt miksi kestää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä poikaystävää tuomaan vettä ja jogurttia tai jotain muuta hapanmaitotuotetta ja jotkut lämpumät villahousut. Nämä mulla helpottaa oireita. Juon esim. 10 min välein lasillisen. Hapanmaitotuotteet auttavat myös.

Ei tuo odotusaika nyt vielä kovin pitkä ole ollut. Ollaan laosen kanssa odoteltu pidempäänkin. Akuutimmat hoidetaan ensin, eivätkä ne istu siellä odotustilassa.

Mutta mene kysymään, jos nyt ei esim. tunnin kuluessa pääse.

Vierailija
24/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavita kirjoitti:

Rupea syömään karpaloja päivittäin. Ennaltaehkäisee pissatulehduksia.

Tämä on ap:lle varmasti tällä hetkellä erittäin tärkeä tieto ja auttaa oloa helvetisti.

Vierailija
25/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan, että siellä on luultavasti muilla vähän akuutimpaa asiaa. En vähättele sitä, etteikö olosi varmasti ole todella ikävä, mutta VTI nyt vaan ei ole kauhean kiireellinen vaiva.

Kannattaisi palkata lisää lääkäreitä. Ärsyttää, että siellä joutuu kukaan odottamaan kohtuuttomasti.

Vierailija
26/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi virtsatulehdus ei juuri koskaan ole hengen uhkaava tilanne.

Sitten on, kun se poksauttaa munuaiset.

Siis mitä helv??? Minä haluan kyllä nähdä sen virtsatietulehduksen, joka poksauttaa munuaiset. :D Kyllä, voi levitä munuaisallastasolle ja silloin saatetaan tarvita sairaalahoitoa, mutta sekään ei ole välittömästi henkeä uhkaava tilanne. Oikeasti kiire on vain silloin, jos bakteeri on levinnyt vereen, eikä silloinkaan ongelma ole todellakaan mikään munuaisten poksahtaminen. Haloo.

Vierailija
27/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin noh, eihän se voi vaarallista olla, jos vaikka sattuu munuaiset lakata toimimasta tms...

Vierailija
28/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavita kirjoitti:

Tämä on ap:lle varmasti tällä hetkellä erittäin tärkeä tieto ja auttaa oloa helvetisti.

Luulen, että siellä on paljon sairaampia ihmisiä odottamassa hoitoon pääsyä.

Vierailija
29/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on, kun se poksauttaa munuaiset.

Siis mitä helv??? Minä haluan kyllä nähdä sen virtsatietulehduksen, joka poksauttaa munuaiset. :D Kyllä, voi levitä munuaisallastasolle ja silloin saatetaan tarvita sairaalahoitoa, mutta sekään ei ole välittömästi henkeä uhkaava tilanne. Oikeasti kiire on vain silloin, jos bakteeri on levinnyt vereen, eikä silloinkaan ongelma ole todellakaan mikään munuaisten poksahtaminen. Haloo.

Voihan munuaiset kun tietenkin poksua vt infektion takia jos potilas on oikein kunnolla itselääkinnyt vaivaansa.

Vierailija
30/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä hoitajalta mennä kysymään omasta tilanteesta, mä oon usein tehnyt sitä jos menee yli 3-4h,

Vastaus ei välttämättä miellytä, mutta ainakin saa vähän mielenrauhaa. Eikö ole mitään automaattia, mistä saisi juotavaa tai syötävää.

Vierailija
31/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on ollut munuaisaltaan tulehdus ja estolääke meni pari vuotta. Lääkäri sanoi, että virtsatietulehduksen uusiessa kuuri on saatava heti. Vein perjantaiaamuna tk.n virtsanäytteen. Tulos saatiin vasta klo 14. Hoitaja sanoi, ettei kuuria aleta kirjoittamaan pikatestin perusteella, vaikka oli kolmella plussalla. Että käypähoitosuositus on, että uusi kunnon viljely ja sitten vasta antibiootti. Eli maanantaina uusi näyte ja tiistaina saadaan lääkkeet. 

Tyttö oli jo aika huonovointinen ja valitteli jo selkäänsä. Päätin sitten uskaltaa mennä päivystykseen ja siellä otettiin heti pikanäyte ja suoraan lääkäriin ja resepti kouraan ja ihmettelyä, että miten tk alle kouluikäisen lapsen panee odottamaan monta päivää, ennen kuin saa lääkkeet virtsatieinfektioon. Että kuuri olisi pitänyt kirjoittaa heti.

Vierailija
32/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalomehua ja muutenkin nestettä niin maan perkeleesti.

Itse olen saanut lääkkeet jo ihan sillä kun sanon että tiedän mikä on kyseessä, on ollut ennenkin ja kusen verta, että ei voi erehtyä.

Vierailija
33/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani on ollut munuaisaltaan tulehdus ja estolääke meni pari vuotta. Lääkäri sanoi, että virtsatietulehduksen uusiessa kuuri on saatava heti. Vein perjantaiaamuna tk.n virtsanäytteen. Tulos saatiin vasta klo 14. Hoitaja sanoi, ettei kuuria aleta kirjoittamaan pikatestin perusteella, vaikka oli kolmella plussalla. Että käypähoitosuositus on, että uusi kunnon viljely ja sitten vasta antibiootti. Eli maanantaina uusi näyte ja tiistaina saadaan lääkkeet. 

Tyttö oli jo aika huonovointinen ja valitteli jo selkäänsä. Päätin sitten uskaltaa mennä päivystykseen ja siellä otettiin heti pikanäyte ja suoraan lääkäriin ja resepti kouraan ja ihmettelyä, että miten tk alle kouluikäisen lapsen panee odottamaan monta päivää, ennen kuin saa lääkkeet virtsatieinfektioon. Että kuuri olisi pitänyt kirjoittaa heti.

Mulla on ainakin niin kivulias ja saa istua pissalla jatkuvasti, ilman lääkkeitä tulee ihan hulluksi. Kun se kirvely ja pakotus alkaa niin jokainen minuutti on ihan tuskaa. Tosi kummallista, että pistetään päivä odottamaan.

Vierailija
34/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lavita kirjoitti:

Luulen, että siellä on paljon sairaampia ihmisiä odottamassa hoitoon pääsyä.[/

varmaan on sairaampia, mutta totuus on ettei terveydenhoito Suomessa toimi.Eihän se ole kunnossa jos jatkuvasti ihmiset saa odottaa päivytyksessä ja tk:ssa tuntikausia.

Vierailija
35/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse kylläkin on siitä, ettei VTI ole henkeä uhkaava, ainakaan välittömästi toisin kuin sydäninfarkti. Itsekin olen päivystyksessä istunut vti:n takia monta tuntia ja TIEDOSTAN että siellä on kiireellisimpiä tapauksia enkä siksi ruikuta asiasta. Itse asiassa kysyin kerran soittaessani päivystykseen tartteeko edes tulla näytteille jos lääkäri voi määrätä antibiootit puhelimitse ( aikaisempia bakteeritulehduksia ollut lähiaikoina ja tunnistin itse oireet), mutta sairaalan toimintaperiaate oli, että näytille on tultava. Muuten en olisi edes mennyt.

Vierailija
36/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bakteeri viljelyn vastaus tulee aikaisintaan huomenna todennäköisesti ennen sitä lääkärillä ei ole mitään kiirettä aloittaa antibioottia varmuuden vuoksi.

Käypä hoito -suosituksissa väitetään, että mikrobilääkehoito aloitetaan oireiden perusteella samantien, kun kyseessä aikuinen perusterve potilas. Joten jos lääkäri ei määrää antibioottia, hän toimii vastoin valtakunnallisia ohjeita.

Käypä hoito ei ole mikään valtakunnallinen ohje jonka mukaan jokaisen lääkärin on toimittava se on suositus. Mitään kiirettä aloittaa päivystyksen antibiootti hoitoa ei ole.

Harva lääkäri haluaa ottaa sitä riskiä,että päädytään munuaisaltaan tulehdukseen. Lisäksi käypä hoito -suositukset ovat yleisesti käytössä sairaaloissa, joten niistä poikkeava lääkäri toimii vastoin työnantajan ohjeita.

Vierailija
37/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin niin kivulias ja saa istua pissalla jatkuvasti, ilman lääkkeitä tulee ihan hulluksi. Kun se kirvely ja pakotus alkaa niin jokainen minuutti on ihan tuskaa. Tosi kummallista, että pistetään päivä odottamaan.

Tässä olisi lapsi joutunut odottamaan perjantaista tiistaihin.

Vierailija
38/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sinne sitten palkata enemmän lääkäreitä. Miksi meno on melkein kuin jossain kehitysmaassa: sairaat ihmiset joutuvat odottamaan vuoroaan, kun vain kaikkein sairaimmille kyetään antamaan palvelua nopeasti.

Selvähän se on, että pahimmat on hoidettava heti, mutta miksi järjestää resurssit tahallaan niin surkeiksi, että terveemmät (mutta silti sinne huolitut!) joutuvat odottamaan pitkään käytävällä.

Ja ihmisten ärtymys tästä sitten on päätetty hoitaa palkkaamalla runsaasti VARTIJOITA, jotta kukaan jonossa ei hermostunut ei alkaisi riehua.

Vierailija
39/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Toivottavasti pääset pian lääkärin puheille.

Itse jouduin päivystykseen astmakohtauksen vuoksi, hoitaja sanoi yhdeltätoista illalla "lääkäri tuo ihan just lääkettä", neljältä aamuyöllä pääsin lääkärille... Olin aika helvetin huonossa kunnossa siinä vaiheessa. Aargh.

Vierailija
40/54 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin ! Sain reseptin kouraan, näin vertauskuvallisesti siis ja seuraava jännitysnäytelmä on,,löydänkö auki olevan apteekin! Syömässä ainakin käyn.

Ap