Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vanhaa kunnioittaen" remontoidut talot

Vierailija
07.10.2017 |

Tämä pistää niin silmään katsoessa asuntoilmoituksia, sisustuslehtiä ja -ohjelmia. Miksi vanhaa kunnioittava ja talon luonteen ja historian säilyttävä remontti tarkoittaa useimmiten sitä, että kaivetaan pari hirsiseinää näkyviin? 90 prosentissa tapauksista se historia on siinä, siihen voidaan yhdistää sitten vaikkapa korkeakiiltoiset keittiönkaapit ja graafisia kuvioita sisältävät tapetit. Hurjimmat säilyttävät vanhat tai teettävät uudet lautalattiat ja -katot, mutta maalaavat ne totta kai valkoisiksi. Ne muodikkaat "talon historiasta kertovat" hirsiseinätkin ovat luultavasti olleet rakennusajankohdasta asti pinkopahvien alla piilossa, eivätkä kuuluneet alkuperäiseen ilmeeseen.

Ja kyllä, poikkeuksiakin on. Ja ei, minua ei haittaa, miten ihmiset remontoivat kotejaan, kunhan itse tykkäävät lopputuloksesta. Ärsyttää vaan noiden sanojen yliviljely yhteyksissä, joissa ei ole oikeasti kyse samasta asiasta, oikeasta perinnerakentamisesta ja -remontoinnista. Mutta ehkä ihmiset käyttävät noita sanoja, koska on kiva kuvitella ja fiilistellä, että siinä omassa Ikea-kämpässä olisi sama tunnelma kuin isoäidin aikaan, kun on kerran se hirsiseinäkin revitty esiin ensimmäistä kertaa talon historiassa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioittava ei onneksi tarkoita identtistä.

Vierailija
2/3 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naureskellut ihan samalle jutulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon koteja, joita remontoidaan oikeasti vanhaa kunnioittaen. Mutta niitä ei ikinä näe sisustusohjelmissa. Onhan noiden lehtien ja ohjelmien pääasiallinen tarkoitus luoda kuluttajille uusia tarpeita - ei pysähtyä miettimään että mitä kerroksia tämän talon historiasta voisi tai kannattaisi säästää.

Äärettömän harvoin näkee myös ihmisiä sellaisissa "muodonmuutosleikeissä", joissa vaihdettaisiin hiuksiin luonnollinen väri, kiinnitettäisiin huomiota kosmetiikan kemikaalikuormaan ja hankittaisiin uudet vaatteet sillä ajatuksella että niitä pystyisi yhdistelemään vanhoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän