Lampun asennuksessa johtojen värit?
Katossa menee sokeripalaan 3 johtoa musta, sininen sekä musta johto jossa on valkoinen raita.
Kattolampussa taas on sininen ja musta johto.
Kysymys on seuraava. Sinisen johdon kytken tietysti siniseen johdon kanssa yhteen mutta kytkenkö lampun mustan johdon katossa olevaan mustaan johtoon taikka musta-valkoiseen johtoon?
Kommentit (10)
Mun lampuissa on vain yksi valkoinen johto!
Älä asenna itse, voit aiheuttaa vaaratilanteen. Tuollaisiahan ei saa ilman sähköasennuslupia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Älä asenna itse, voit aiheuttaa vaaratilanteen. Tuollaisiahan ei saa ilman sähköasennuslupia tehdä.
No kyllä valaisimen saa sokeripalaan kiinnittää. :D
Kytke siihen mustaan johtoon. Se on virtajohto. Mustaa pitkin virta tulee. Sinistä pitkin poistuu.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vaaraa ellei ole niin daiju että kytkee vain molemmat mustat johdot.
Vierailija kirjoitti:
Kytke siihen mustaan johtoon. Se on virtajohto. Mustaa pitkin virta tulee. Sinistä pitkin poistuu.
Sinkkumies
Se on vaihtovirtaa, se vaihtaa suuntaansa 100 kertaa sekunnissa (taajuus on 50 Hz, mutta yhteen jaksoon sisältyy kaksi suunnanvaihtoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Se on vaihtovirtaa, se vaihtaa suuntaansa 100 kertaa sekunnissa (taajuus on 50 Hz, mutta yhteen jaksoon sisältyy kaksi suunnanvaihtoa).
Voihan Tesla sentään.
Sinkkumies
Valokatkaisija on ilmeisesti kaksipiirinen, jolloin kattokruunussa voidaan polttaa osaa tai kaikkia lamppuja. Kytke kumpi vaan.