Kokemuksia Escitalopramista ahdistukseen, masennukseen ja saamattomuuteen?
Aloitin kolme päivää sitten 5 mg:n annostuksella ja siirryn pian 10 mg:aan. Olen kokenut kovia elämässäni ja taloudellinen tilanne on heikko, vaikka käyn töissä. Mies jätti, ainut ystävä kuoli ja nyt olen aika yksin.
Herään aamuisin kauheaan ahdistukseen, enkä haluaisi nousta sängystä ollenkaan ellei olisi pakko. En jaksa innostua mistään asioista enää.
Auttaako tuo lääke oikeasti näihin oireisiin ja jos niin kuinka pitkään siihen menee.
Haluaisin saada jostakin energiaa, jotta jaksaisin pitää parempaa huolta itsestäni. Asun yksin.
Kommentit (25)
Mulle määrätty mirtazapiria josta tuli hirveitä painajaisia ja seuraavan päivän älytön väsymys. Lopetin ne. Diapamia ja nyt tuota essijuttua paniikkihäiriöön ja unettomuuteen.
Mutta en uskalla aloittaa kun apteekissa sanoi ettei saa ottaa särkylääkettä samaan aikaan vatsavaivojen takia. Ja mulla jokapäiväinen päänsärky. Nyt sit panikoin päässäni että uskallanko vai en.
Mä olen syönyt nyt vajaan vuoden 15 mg:lla. Kynnys avun hakemiseen oli todella iso ja viivyttelin sitä liiaksi. Olin todella ahdistunut, masentunut ja mikään ei tuonut iloa, kaikki oli mustaa. Lääkkeen aloituksesta varmaan kuukauden jälkeen aloin tuntea muitakin tunteita kuin ahdistusta ja masennusta, jannyt vuoden jälkeen olen kovin tyytyväinen lääkkeeseen.
Haittoja siitä ei minulle tullut. Olen aloittanut myös psykoterapian ja uskon, että tuo lääke on auttanut siihen että jaksoin hakea ja etsiä terapeuttia sekä muutoinkin aktivoitua elämässä. Tulevaisuudessa siintelee lääkkeen hidas lopetus.
Tsemppiä sinulle!
Kyllä toimi, harmillisesti piti lopettaa kun aiheutti hyperventilaatiota ja/tai lieviã paniikkioireita. Tuskin sulle kuitenkaan niitä tulee!
Minulla Essit on toiminut loistavasti paniikki,- ja ahdistuneisuushäiriöön, pakko-oireisiin ajatuksiin ja pelkoihin, sekä masennukseen. Olen syönyt lääkettä yli 10 vuotta. Valitettavasti minulla puhkesi myös kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka takia syön lisäksi mielialaa tasaavaa lääkettä (Deprakine) ja jossain vaiheessa on Essit kai tarkoitus ajaa alas.
Tsemppiä ap:lle ja muillekin <3
Mulle escitalopram sopinut hyvin. Mutta kesti aika monta viikkoa ennenkuin olo parani huomattavasti ja alussa oli jonkin verran sivuvaikutuksia. Mutta kun niistä päästiin niin elämä hymyillyt enemmän ja enemmän. Nyt vajaa 2v käytön jälkeen yritän lopettaa, toivottavasti olo pysyy yhtä hyvänä! Tsemppiä ap, sulla on ollut tosi rankkaa. Toivottavasti toimii sullakin. Mulla nimenomaan auttoi pääsemään taas jaloilleen ja siihen että alkoi jaksaa tehdä ja tavoitella asioita (esim työnhaku) ja saamaan aikaseksi. Ja ahdistukseen myös auttanut todella hyvin. Etta omalla kohdalla ollut tosi hyvä kokemus kaikenkaikkiaan.