Koko ajan kylmä ja alhainen syke. Mikä syynä?
Palelen enemmän kuin muut samassa lämpötilassa. Iho on kananlihalla ja sormet ja varpaat oikeasti kylmät, jopa tunnottomat ja valkoiset. Teen istumatyötä, joten joudun pukemaan melkein naurettavan paljon vaatteita pysyäkseni lämpimänä. Tänään on merinovillainen pitkähihainen aluspaita, pitkähihainen puuvillakauluspaita ja sen päällä villaneule. Jalassa merinovillaiset sukkahousut ja puolihame. Varpaat on kohmeessa ja kädet kylmät, samoin nenänpää.
Leposyke on alle 50. Aloin mitata sykkeitä elokuussa, kun sain rannesykemittarin. Yöllä laskee jopa alle 40.
Juoksin äsken työpaikalla neljänteen kerrokseen ja syke oli työpisteelle saavuttaessa 59. Ja minä juoksin portaat ylös, alussa jopa kaksi porrasta kerrallaan - en vain kävellyt tai töpötellyt. Juoksin myös alas.
En ole urheilija tai muutenkaan huippukuntoinen. Mitään muita oireita ei ole kuin tuo kylmä ja alhainen syke.
Kommentit (16)
Ylikuntoa olisin alun perusteella veikannut, mutta jos et kerran harrasta paljon liikuntaa, niin tulee mieleen liian vähäinen ravinto pitkäaikaisesti. Eli elimistö energian puutteessa minimoi kaikki toiminnot ja keskittyy säilymään hengissä, jolloin syke hidastuu ja ääreisverenkierto vähenee. Jos syöt normaalisti, niin kyse voi olla jostain aineenvaihdunnan häiriöstä.
Tämä saattaa kuulostaa typerältä, mutta onko sulla niska - ja hartiakipuja, sekä jyskyttävää päänsärkyä?
Mä itse kärsin tammikuussa samantyyppisistä oireista, paleli ihan kokoajan, väsytti ja kärsin univaikeuksista. Mulla tätä kärsimystä kesti noin 1,5 - viikkoa, ennen kuin pääsin naprapaatille, joka pelasti koko tilanteen. Kivut ja jatkuva paleleminen katosi samantien.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan aika klassiset oireet. Lue muista oireista netistä, onko muitakin?
Lenkkeilen kyllä säännöllisesti noin kolme kertaa viikossa, mutta joku 5km kerralla. Tuskin on kyse mistään ylikunnosta. Painokin heiluu normaalin ja ylipainon rajoilla. Syön hyvin, viidesti päivässä ja kunnon lounaan ja päivällisen aamu-, väli- ja iltapaloineen. En polta, mutta juon noin pullon viiniä viikossa.
Mulla on kyllä niska- ja hartiakipuja sekä päänsärkyä, mutta niiden oletan johtuvat ihan vain näyttöpäätetyöstä ja siitä, että vapaa-ajalla istun nenä kiinni Facebookissa läppärillä/kännykällä sohvalla tai nojatuolissa.
Jos tämä jatkuu, pitää käydä tsekkaamassa nuo kilpirauhasarvot. Monelta muultakin olen saanut tuon epäilyn näistä oireista. Tylsää tällainen paleleminen!
ap
Käy mittauttamassa kilpirauhas- ja rauta-arvot. Myös jodinpuutos voi tehdä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen kyllä säännöllisesti noin kolme kertaa viikossa, mutta joku 5km kerralla. Tuskin on kyse mistään ylikunnosta. Painokin heiluu normaalin ja ylipainon rajoilla. Syön hyvin, viidesti päivässä ja kunnon lounaan ja päivällisen aamu-, väli- ja iltapaloineen. En polta, mutta juon noin pullon viiniä viikossa.
Mulla on kyllä niska- ja hartiakipuja sekä päänsärkyä, mutta niiden oletan johtuvat ihan vain näyttöpäätetyöstä ja siitä, että vapaa-ajalla istun nenä kiinni Facebookissa läppärillä/kännykällä sohvalla tai nojatuolissa.
Jos tämä jatkuu, pitää käydä tsekkaamassa nuo kilpirauhasarvot. Monelta muultakin olen saanut tuon epäilyn näistä oireista. Tylsää tällainen paleleminen!
ap
Hei ihan oikeasti, kyllä sinun pitää alkaa heti toimeen. Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtaa kuolemaan. En halua pelotella tai lietsoa, mutta jos on noin pahat oireet, varsinkin noin alhainen syke ja kokoajan palelee, niin kyllä joku on pielessä. Ei ole normaalia että syke nousee noin vähän neljänteen kerrokseen juoksemisesta. Jos et saa verikoelähetettä mistään niin Cityterveydessä kilpparikokeet maksaa ilman lähetettä n.20e.
Löysinpä vanhan ketjuni.
Kilpirauhasarvot olivat normaalit. Ei löytynyt mitään muutakaan vikaa mistään. Palelu jatkuu edelleen ja syke on noin 40 levossa. Syke laskee myös urheilun jälkeen todella nopeasti tuohon 40:een. Eilen 5km:n juoksulenkin jälkeen tulin kotiin ja ennen kuin otin edes lenkkarit jalasta, tein sykemittarilla 2min sykemittauksen. Lenkillä keskisyke oli ollut 160 ja heti lenkin jälkeen laski kahdessa minuutissa 41:een.
Nyt syke on 38, huulet sinertävät, varpaat ihan jäässä. Sisällä on +23,5 astetta, ei vedä mistään. Olen sohvalla peiton alla.
Työterveyslääkärikään ei keksinyt mitään, mistä olisi huolestunut. Sanoi vain, että olen hyvässä kunnossa ja siksi syke on alhainen ja että paleleminen on yksilöllistä.
Kuolen tähän kylmyyteen!
ap
Mulla aivan sama juttu. Ollut jo vuosia. Lisäksi en hikoile juuri ollenkaan. Aina kylmä kun muut ihmiset valittaa kuumuutta. Ei kyllä mitään ideaa mistä tämä voisi johtua kun mullakin kaikki arvot kunnossa.
Minulla on paljon samankaltaisia oireita ja eräs sidekudossairaus.
Onko mitään sydänoireita?
Nouseeko sykkeesi paljon kun nouset esim. ylös sohvalta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon samankaltaisia oireita ja eräs sidekudossairaus.
Onko mitään sydänoireita?
Nouseeko sykkeesi paljon kun nouset esim. ylös sohvalta?
Vaarattomia ryhmihäiriöitä on ollut aina, mutta mitään vaivaa niistä ei ole koskaan ollut. Syke ei nouse mitenkään korkeaksi tavallisessa elämässä, esim. sohvalta ylös noustessa, mutta nousee juostessa reippaasti - ihan maksimisykkeisiin asti, jos juoksen lujaa.
ap
Mikä oli arvo? Joillekin lääkäreille normaali on viitteen alarajalla.
Pitäisi olla yli 16.
Rauta-arvot ja ferritiini? Itselläni nuo aiheutti tuollaisia oireita.
Onko AP vielä linjoilla? Löytyikö tähän syytä? Itse olen parisen vuotta pähkäillyt samojen oireiden kanssa ja vielä ei ole mitään syytä mihinkään löytynyt. M40v
Up. Onko kenelläkään muulla tällaista? Olenko ainut paleleva?