Erityisherkät, tunnistatteko toiset herkät?
Nyt kun asiasta on puhuttu niin paljon, luulisi että suurin osa herkistä tietää olevansa herkkä. Itse esim toissä pystyn nimeämään työpaikan herkät melko helposti. Varsinkin naisista on helppo sanoa ovatko he herkkiä, koska naiset eivät peittele herkkää puoltansa samalla tavalla.
Kommentit (16)
Voi kuule tapaisinpa kaltaisiani! Olisi lottovoitto.
Mutta luulen, että ulkoisesti minusta ei uskoisi, että olen (erityis)herkkä. Näytän itsevarmalta ja sosiaaliselta, mutta oikeasti olen yliajatteleva introvertti-herkkis, jonka kaikki energia kuluu sosiaalisissa tilanteissa. Siispä minua tuskin lähestyy kaltaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule tapaisinpa kaltaisiani! Olisi lottovoitto.
Mutta luulen, että ulkoisesti minusta ei uskoisi, että olen (erityis)herkkä. Näytän itsevarmalta ja sosiaaliselta, mutta oikeasti olen yliajatteleva introvertti-herkkis, jonka kaikki energia kuluu sosiaalisissa tilanteissa. Siispä minua tuskin lähestyy kaltaiseni.
Lisään vielä, että mieheni kyllä on herkkä. Samankaltainen outo yksin vaeltava kuin minäkin. :D Siksi sovimme yhteen hyvin. Mutta herkkis-ystäviä minulla ei ole, ja niitä kaipaisin.
Ajattelin mennä erityisherkkien luennolle ensi kuussa. Se pidetään Espoossa. Tulkaa muutkin!
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut tai ainakaan tiedostanut tavanneeni toista kaltaistani. Päiväkodissa jo päiväkodin johtaja kertoi äidilleni, että olen erilainen kuin muut ikäiseni. Pyrin kuulemma jo silloin aina huomioimaan kaikki ja kohtelemaan reilusti - epäoikeudenmukaisuus on yhä nykyään asia josta suutun helposti.
Ammatinvalinta psykologikin suositteli minulle lukioikäisenä poliisin ammattia luonteestani johtuen.
Vaikeaksi asian tekee se, että suurinosa muista ihmisistä pitää erityisherkkiä jotenkin viallisina ja hankalina ihmisinä. Yleisesti tämä ominaisuus on vähän tabu ja siitä ei käydä vaikkapa merkittäväå mediahuomiota saavuttamaa yhteiskunnallista keskustelua ja tietoisuus siitä on heikkoa. Masennuksesta puolestaan paasataan joka kuukausi. En tiedä opetetaanko koulussa nykyään asiasta jossain terveystiedon ja psykologian tunneilla.
Miehenä piilottelen tunneherkkyyttäni muilta.
Heh, ei taida olla ihan tyypillistä erikyisherkkyyttä tuo että haluaisi kaikkia kohdeltavan samalla tavalla ja oikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut tai ainakaan tiedostanut tavanneeni toista kaltaistani. Päiväkodissa jo päiväkodin johtaja kertoi äidilleni, että olen erilainen kuin muut ikäiseni. Pyrin kuulemma jo silloin aina huomioimaan kaikki ja kohtelemaan reilusti - epäoikeudenmukaisuus on yhä nykyään asia josta suutun helposti.
Ammatinvalinta psykologikin suositteli minulle lukioikäisenä poliisin ammattia luonteestani johtuen.
Vaikeaksi asian tekee se, että suurinosa muista ihmisistä pitää erityisherkkiä jotenkin viallisina ja hankalina ihmisinä. Yleisesti tämä ominaisuus on vähän tabu ja siitä ei käydä vaikkapa merkittäväå mediahuomiota saavuttamaa yhteiskunnallista keskustelua ja tietoisuus siitä on heikkoa. Masennuksesta puolestaan paasataan joka kuukausi. En tiedä opetetaanko koulussa nykyään asiasta jossain terveystiedon ja psykologian tunneilla.
Heh, ei taida olla ihan tyypillistä erikyisherkkyyttä tuo että haluaisi kaikkia kohdeltavan samalla tavalla ja oikeudenmukaisesti.
Kyllä se on ihan tutkimusten mukaan yksi yleinen piirre erityisherkille, ainakin joillekin se voimakas oikeudenmukaisuuden tarve. En nyt jaksa googletella ja lainata mistään - mutta löytyy ihan Suomalaisistakin tutkimuksista/ artikkeleista joissa käsitellään tuota luonteen piirrettä.
Toki erityisherkkyyden ominaisuuksia on useita erilaisia ja jokainen yksilö on oma yksilönsä - eri luonnehdinnat painottuvat eri tavalla jokaisessa. Olemme vähän kuin sama drinkki mutta ohje on päässyt hukkumaan tekijöiltä ja joka kerta se drinkki valmistuu vähän eri ainesosista ja eri suhteilla sekoitettuna.
Koen myös muut ihmiset voimavarojani kuluttuavana, etenkin isot porukat joissa paljon vaihtuu ihmiset - luen eri tunnetiloja muiden ilmeistä, eleistä ja äänensävyistä jarkuvasti. Ja tunteeni ovat monikertaisia, koen voimakasta empatiaa ja osaan asettua toisten asemaan (juuri tämän takia suutun kun tunnen jonkun toisen tuskan tai harmistuksen jos näen heidän kaltoin kohtelunsa - sitten koen tarvetta korjata ja hyvittää asia heille). Elokuvia jos katson niin saatan itkeä helposti, nauraa jne.
Erityisherkkä täällä. Puolisoni, vanhempani, sisarukseni ja suurin osa ystävistäni ovat myös erityisherkkiä, joten piirre on hyvinkin normaali minun ympyröissäni. Bongaan herkkikset aika helposti esimerkiksi harrastusryhmistä, mutta en varsinaisesti tee sillä tiedolla mitään. Parhaiten minulla synkkaa toisten introverttien herkkisten kanssa, mutta olen aika sosiaalinen ja oman tilani ottava, joten monenlainen seura käy.
Jos muiden herkkisten seura kiinnostaa, suosittelen kokeilemaan yleisöluentoja ja yhdistyksen tapaamisia. Niissä on mun kokemuksen mukaan ollut jännän harras tunnelma. On aika vaikuttavaa olla täydessä luentosalissa, jossa kaikilla on samankaltainen tapa olla.
En ole itse erityisherkkä mutta kyllä mä sellaiset tunnistan. Ja ihmettelen näitä vastauksia ettei kaltaisiaan ole tavannut...no ehkä mun ympärille on heitä jotenkin kasaantunut.
Minun tuntemani erityisherkkyytensä mainostajat ovat niitä levottomimpia ja äänekkäimpiä, toisten jutuista ja tunteista piittaamattomia räväköitä ihmisiä, jotka perustelevat käytöstään herkkyydellä. :-)
Voisin vastata tähän, vaikken koe olevani erityisherkkä, erityisen herkkä kuitenkin. Ehkä ominaispiirteenäni on, että harvemmin tuomitsen muita, koska ymmärrän että siellä taustalla voi olla mitä vain. Olen hyvä lukemaan ihmsisiä ja tilanteita ja sanoisin huomaavani herkkyyden. Eikä ne herkät ihmiset aina ole niitä, joista suurin osa ihmisistä osaa aina sanoa näiden olevan herkkiä. En tiedä esim. heijastuuko itsestäni herkkyys pintapuolisille tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun asiasta on puhuttu niin paljon, luulisi että suurin osa herkistä tietää olevansa herkkä. Itse esim toissä pystyn nimeämään työpaikan herkät melko helposti. Varsinkin naisista on helppo sanoa ovatko he herkkiä, koska naiset eivät peittele herkkää puoltansa samalla tavalla.
MIelestäni vähän omituinen aloitus. Suurimmasta osasta ihmisistä löytyy herkkyyttä. Mitä tarkoitat että ihmisistä, jotka eivät peittele herkkyyttä on helppo nähdä näiden olevan herkkiä? Mielestäni erityishekkys ja ylipäätään herkkyys toisia ihmisiä kohtaan on nimenomaan sitä, että näkee sitä herkkyyttä siellä missä sitä ei välttämättä alleviivaten nenän eteen tuoda. Tottakai jos työpaikalla on henkilö, joka esim. vetistelee vähän väliä ym. niin tämän on helppo sanoa olevan herkkä. Mutta voihan olla, että tässä on kyse enemmänkin kyvyttömyydesät hallita omia tunteita. On paljon herkkiä, jotka oikeasti ovat niin herkkiä, että ovat joutuneet rakentamaan suojamuurin ympärilleen peittääkseen herkkyyden. Jos on itse erityisherkkä niin tämän suojamuurin taakse kyllä näkee. Ehkä itse et kuitenkaan taida sitten kovin erityisherkkä olla?
1 ja 5 kommenttien kirjoittaja jatkaa. Olen poiminut satunnaisia lainauksia netistä artikkeleista, jokainen voi itse copy pasteta ja googlettaa jos haluaa tarkistaa lähteet etten keksi päästäni näitä - niinkuin joku aikaisemmin väitti ettei voimakas oikeudenmukaisuuden tarve ole "tätä erityisherkkyyttä".
– Erityisherkkyyteen liittyy myös tunnollisuutta, eli korostunutta vastuuntuntoa, mikä on erittäin hyvä luonteenpiirre, kunhan se pysyy sopivissa rajoissa, Heiskanen kuvaa.
– Erityisherkkyyteen liittyy paljon lahjoja ja vahvuuksia; tunnetason rikkaus tekee elämästä paljon täydempää. Herkkä pystyy eläytymään toisen kokemuksiin ja sen myötä pystyy ja kykenee ymmärtämään ja auttamaan muita.
Intuitiivisuus ja herkkävaistoisuus liittyvät myös monen erityisherkän vahvuuksiin. Tunnollisuus ja tarkkuus sekä niiden kanssa käsikynkkää kulkevat luotettavuus ja vastuuntunto ovat Heiskasen mukaan tärkeitä piirteitä niin työelämässä kuin ihmissuhteissa.
Herkkä ihminen saattaa myös kohdata ennakkoluuloja sekä voi aiheuttaa ominaispiirteillään kanssaihmisissä hämmennystä sekä väärinkäsityksiä.
– Tässä ilmenee sama mekanismi kuin kaikissa ihmisten välisisissä eroavaisuuksissa: vähemmän herkän ihmisen on todella vaikea tai jopa lähes mahdotonta ymmärtää, miten erityisherkkä kokee tämän maailman – ja sama pätee myös toisinpäin, Heiskanen kuvailee.
1. Lapsena sait kuulla olevasi herkkä ja ujo lapsi.
Olit lapsena se muksu, joka tiesi mitä muut aikovat sanoa ennen kuin kukaan oli avannut edes suutaan. Reagoit voimakkaasti ympäristöösi. Saatoit olla se lapsi, joka pysähtyi katselemaan ennen peliin osallistumista. Herkkyys ei tarkoita sitä, ettet etsiytyisi mielelläsi väkijoukkoihin tai haluaisi uusia tuttavia. Ne vain stimuloivat helpommin ja saavat sinut ylikierroksille.
5. Olet tunnollinen. Erityisherkät ovat usein ihmisiä, jotka yrittävät parhaansa mukaan suorittaa velvollisuutensa ja tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Heillä on hyvät tavat ja he myös huomaavat, koska muille ei sellaisia ole. Röyhkeys ja virheet töissä tuottavat heille harmaita hiuksia. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on heille erittäin tärkeää.
6. Sinulla on eloisa mielikuvitus. Erityisherkät ovat usein hyvin luovia ihmisiä. Heillä on myös eloisia unia ja he pystyvät vaeltamaan mielikuvitusmaailmoihinsa mielensä avulla. He ovat empaattisia ja pystyvät kuvittelemaan toisten tunteita ja ajatuksia. Kiinnostus taiteeseen, filosofiaan ja henkisyyteen on yleistä. Carl Jung oli erittäin kiinnostunut herkistä ihmisistä, koska oli itse sellainen. Hänen mukaansa erityisherkät olivat paremmassa yhteydessä tiedostamattomansa kanssa. Heillä oli tämän takia erityisen hyvä kyky nähdä asioita, joita muut eivät kykene näkemään.
jatkoa....
Erityisherkkyys ei näy päällepäin
Erityisherkkyys on monella tavalla elämää rikastuttava ja vahvuuksia tuova ominaisuus, mutta kääntöpuolena on aistitulvasta johtuva hermoston ylivire ja ylikuormittuminen. Erityisherkän reagointi ärsykkeisiin voi olla ulospäin hyvin huomaamatonta, vaikka hän kokee kehossaan hyvinkin voimakkaita tuntemuksia (esim. huimausta, sisäistä tärinää, pahoinvointia).
Olennaista ärsykekuorman säätelyssä ja sopivan vireystason ylläpitämisessä on tutustuminen omaan yksilölliseen erityisherkkyyteensä. Itselle sopivan elämäntyylin, hallittavissa olevan ärsyketason ja energian lähteiden löytämisessä apuna voi olla myös muiden omaan persoonaan liittyvien temperamenttipiirteiden tunnistaminen.
Kahta täysin samanlaista erityisherkkää ei ole olemassa, sillä herkkyyksien painottuminen, voimakkuus ja kokemukset ovat yksilöllisiä, riippuen mm. muista temperamenttipiirteistä, elämänkokemuksista, ympäristön ja elämäntilanteen kuormittavuudesta sekä kyvystä ja mahdollisuudesta huomioida omat tarpeensa. Kasvu- ja toimintaympäristössään kohtaamastaan tuesta tai haasteista juontavat suuretkin erot siinä, miten eri henkilöt erityisherkkyyspiirteensä kokevat: lahjana ja ilona vai enemmänkin taakkana.
E – Emotional intensity (vahva eläytymiskyky)
Erityisherkän ihmisen tunteet ja tuntemukset voivat olla voimakkaita. Hänellä on kyky liikuttua, vaikuttua ja asettua toisen asemaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani erityisherkkyytensä mainostajat ovat niitä levottomimpia ja äänekkäimpiä, toisten jutuista ja tunteista piittaamattomia räväköitä ihmisiä, jotka perustelevat käytöstään herkkyydellä. :-)
Sitten et ole tavannut oikeaa erityisherkkää. Tuo on joku teeskentelijä, joka on lukenut tai kuullut tästä asiasta jostakin ja pitänyt sitä hienona "muoti-ilmiönä" ja vain esittää jotakin mitä ei oikeasti ole. Erityisherkät nimenomaan pitävät muista ihmisistä ja ottavat heidät huomioon.
Ps. 1 kommentoija kertoo sen verran vielä itsestään, että ei tuo ammatinvalinta psykologikaan ihan väärässä ollut. En ihan poliisiksi päätynyt, mutta luotettava virkamies tullissa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Herkkyyttäkin on monenlaista. Välillä tosiaan tuntuu, että osa näistä omasta herkkyydestään suurta meteliä pitävät ovat niitä hieman sisäänpäinkääntyneitä omassa kuplassaan elijöitä. Monet puheliaat ja itsevarman oloiset taas voivat olla hyvinkin herkkiä mutta ovat koko ikänsä kenties joutuneet peittelemään sitä, joten herkkyys ei kaikille välity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ole tavannut oikeaa erityisherkkää. Tuo on joku teeskentelijä, joka on lukenut tai kuullut tästä asiasta jostakin ja pitänyt sitä hienona "muoti-ilmiönä" ja vain esittää jotakin mitä ei oikeasti ole. Erityisherkät nimenomaan pitävät muista ihmisistä ja ottavat heidät huomioon.
Tiedän, ja tunnenkin useita aivan oikeasti herkän oloisia ihmisiä, ehkä olen sellainen itsekin, ehkä en. Halusin vain tuoda esille sen, että on erityisherkkiä ja erityisherkkiä, ja usein ne itsensä äänekkäästi jonkin lipun alle asettajat saavat ihmiset kuvittelemaan, että ne aidotkin ovat teeskentelijöitä.