Työnjako meidän perheessä - onko mielestäsi tasapuolista?
Meillä on yksi lapsi, 2 1/2 vuotias. Mieheni käy töissä ma-pe klo 9-15 tai 9-16 riippuen päivästä. Minulla on iltatyö, ma-pe klo 15-20 tai 16-20 riippuen päivästä.
Kun miehen herätyskello soi aamuisin (noin klo 6-7), yleensä minä nousen keittämään aamukahvit miehelle ja annan hänen nukkua pitempään. Herätän kun kahvi valmis. Itselleni jää näin aikaa aamuisin, juon kahvin rauhassa, luen lehden jne ennen kuin lapsi herää, noin klo 8 aikaan. Aamupäivät lapsen kanssa kotona yleensä siivotaan, pestään pyykkiä, leikitään, tehdään ruokaa.. Leppoisaa menoa, josta nautin.. joskus on tietenkin päiviä, ettei huvittaisi yhtään ja maistuu puulta.. Suurimmaksi osaksi minä imuroin, pesen lattiat, tiskaan, pesen pyykit jne ja teen ne mielelläni kyllä! mies lähinnä tiskaa, joskus harvoin imuroi tms, tekee kyllä ruokaa ja leikkii lapsen kanssa.
Minä hoidan myös kaupassakäynnit 98 prosenttisesti (yleensä aamupäivisin ennen töitä), lapsen kanssa käydään linja-autolla ruokakaupassa..
Iltapäivällä minä lähden töihin, jos mies ei ehdi tulla otan lapsen mukaan (työ on sellainen että lapsi voi olla mukana) ja mies hakee lapsen sitten työpaikaltani. Illalla kun tulen on mies leikkinyt lapsen kanssa ja syöneet jotain (ja nukkuvat joskus päiväunetkin), minä sitten vielä leikin ja hoidan iltapesut ja nukuttamiset ja mies saa taas siinä välissä omaa aikaa..
ihan mielenkiinnosta kyselen, miltä kuulostaa? en kaipaa hyväksyntää tms, huvikseni kyselen.. onko joidenkin mielestä miehellä liian pitkä päivä, tai jääkö minulle liian paljon kotitöitä..? itseni mielestä ok, toisaalta tiedän että miehen työ on PALJON rankempi kuin minun, joskus mietin että hänellä on liian pitkä päivä, mutta toisaalta hän tekee sellaista työtä mitä haluaa (=sielu lepää.. ), minun työni on väliaikaistyötä, josta en erityisemmin pidä.. ja vaikka illaksi menen töihin herään kuitenkin aikaisemmin kuin mieheni..
mites teillä muilla?