Sienestäjiä/sienituntijoita paikalla?
Sieniä siivotessani huomasin sienikorissa syötävien sienien joukossa seitikin näköisen sienen. Pitääkö koko satsi heittää nyt pois? Ovat siis olleet kosketuksessa keskenään.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Sienimyrkku ei tartu sienestä toiseen vaikka ovat kosketuksissa.
Kiitos! Olen vähän neuroottinen, ja haluan olla aivan varma, kun lapsetkin näitä syövät. Yritän kyllä järkeillä, että saattavathan sienet luonnossakin koskea toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Olen vähän neuroottinen, ja haluan olla aivan varma, kun lapsetkin näitä syövät. Yritän kyllä järkeillä, että saattavathan sienet luonnossakin koskea toisiaan.
Juu, ei hätää. Mitä poimit? Tunnistitko varmasti muut sienet syötäviksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei hätää. Mitä poimit? Tunnistitko varmasti muut sienet syötäviksi?
Suppilovahveroita poimin, tunnistan ne kyllä. Jostain syystä joukkoon oli osunut selvästi erinäköinen ruskea sieni, jossa seitikkimäinen "nypykkä" ja jalkakin ihan eri värinen.
Kannattaa kysyä kaks plussalta. Siellä on enemmän asiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä kaks plussalta. Siellä on enemmän asiantuntijoita.
Ai miten niin?
Voi että. Juu, suppilovahveron kanssa samoilla mättäillä kasvaa usein suippumyrkkyseitikkiä. Kun on vielä pieni, saattaa olla kovastikin keltainen jalka ja samanoloinen lakki. Lähempi tarkastelu kyllä auttaa tunnistamaan sienet.
Ei kannata poimia hämärässä hurmoksessa niitä, terv. kokemusta on..
Vierailija kirjoitti:
Voi että. Juu, suppilovahveron kanssa samoilla mättäillä kasvaa usein suippumyrkkyseitikkiä. Kun on vielä pieni, saattaa olla kovastikin keltainen jalka ja samanoloinen lakki. Lähempi tarkastelu kyllä auttaa tunnistamaan sienet.
Ei kannata poimia hämärässä hurmoksessa niitä, terv. kokemusta on..
Ihan päiväsaikaan nämä on poimittu, mutta jotenkin en ole metsässä tuota seitikkiä huomannut ja koriin päätynyt. Ehkä ovat sitten kasvaneet samassa nipussa tai jotain. Suippumyrkkyseitikiltä tosiaan näyttää, kun kuvasta katsoin, joten siksi olen vähän peloissani. ap.