no niin mammat, lasketaanpa vyötärö-lantiosuhde?
Kommentit (33)
eli liian iso :).
Mutta toisaalta: jos takapuoleni olisi isompi ;) olisin esim isommalla painollakin " paremman mallinen" .
Sinälläänhän vyötäröni varmasti voisi kutistua, ja kutistuisikin, jumppaamalla, nyt siinä näkyy viisi lasta, oli joskus ammoisina aikoina *huoh* 13 senttiä kapoisempi.
Pointtini oli kait, että me vähemmän tiimalasit olemme näissä takuulla huonoilla luvuilla, kuten täällä nyt oli jo useampi matalahkolla painoindeksillä jne. Mä tosin olen aina tiennyt, etten " oikeasti" voi lihoa oikein pätkääkään, kun se tulee tuohon vatsan kohdalle. Nytkin olen tosiaan painoindeksiltä " normaalipainoinen" , 19.
Ja ei kun vatsaliikkeitä tekemään...
(Ja lainaan Tuulen viemää: " Miss Scarlet, you ain' t never gonna be 17 inches again" , Mammy synnytyksen jälkeen Scarletille, joka vaatii korsettia vaan kireämmälle. Haa: ehkä mä hankin vaan korsetin ;-) tai kirurginveitsen?)
Ei se kerro mitään ihmisen koosta vaan vartalomallin riskistä sairastua. Voi olla vaikka anorektikko ja vyötärö-lantio suhde yli 80.
ja kyllä sitä saa pienenettyä JOS vyötäröllä rasvaa. Jos mitta otetaan 2 cm navan yläpuolelta, niin silloin mitataan vatsaonteloon keräytynyttä rasvaa. Ei kaikilla, joilla suhde esim 0,82 ole sitä rasvaa vatsaontelossa. Ihmiset ovat luonnostaan eri muotoisia.
Laihduttaessa tämä rasva lähee ensimmäisenä.
Painoindeksisi on 21.1.
Painoindeksin perusteella painosi on normaali (olet ihannepainoinen). Vyötärö-lantiosuhteesi on 0.79.
Sinulla on normaali vyötärö-lantiosuhde.
ja meikän tiedot muuten:
pituus 163
paino 56kg
vyötärö 77ccm
lantio 98cm
Pituutta sama 175cm. Eli todellakin se ei kerro muusta kuin sairastumisriskistä. Siksi sen vertailu täällä on typerää, kun sillä ei ole mitään tekemistä painon tai painoindeksin kanssa.
Kyllä muuten muuttu tuo luku laihduttaessa. Ennen tätä viimeistä lasta laihdutin. Aluksi luku oli 0.90 ja kymmenen kiloa kevyempänä 0.8. Nyt on taas laihdutus menossa ja toivottavasti joskus luku on alle 0.8 :)
Painoindeksisi on 17
alipainoinen
Vyötärö-lantiosuhteesi on 0.75.
Sinulla on normaali vyötärö-lantiosuhde.
ja meikän tiedot muuten:
pituus 172
paino 53kg
vyötärö 68cm
lantio 88cm
Pituutta 168, painoa 67
Olen tosiaankin kurvikas naisihminen.
VLS, Vyötärö-lantio-suhde
VLS-luku tarkoittaa vyötärön ja lantion ympärysmitan suhdetta. Siitä käytetään myös nimitystä " omena-päärynä" -indeksi. Omenalihavuudessa rasva on kertynyt vyötärölle ja päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin. Lukua käytetään lihavuuteen liittyvien sairastuvuusriskien arvioinnissa. Tällä ei kuitenkaan ole painoindeksin kaltaista kansainvälisesti hyväksyttyjä viitevälejä. Suomessa lievän riskin rajana pidetään, jos vyörärö-lantiosuhde naisilla ylittää 0,8 ja miehillä 0,9 ja huomattavan riskin rajana, jos suhdeluku naisilla ylittää 0,85 ja miehillä 1,0.
64/90 ja suhde 0,71. Painoindeksi 18,5.