Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaanuppiin kirjoitti:
No tämä on jo pitempään ottanut päähän: JOUHEVA. Vain hevoset ovat jouhevia, eivät esim. juontajat tai heidän puheensa/juontonsa. Kuka ääliö tämänkin" jouhevuuden" aloitti? Ihmiset ovat JUOHEVIA jos ovat.
Kielitoimiston sanakirjan mukaan jouheva ja juoheva ovat synonyymejä. Rinnakkaismuodot ovat jouhea ja juohea. Melko monet täällä raivoavat "virheellisistä" sanoista, vaikka heidän oma käsityksensä ei perustu muuhun kuin kuvitelmaan.
Jouheva ja juoheva eivät ole synonyymejä. "Kielitoimisto" on väärässä, jos väittää niiden tarkoittavan samaa.
Tämähän alkoi kiinnostaa. Mitä nuo sanat sinun mielestäsi tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei monelle aukea, mutta: se on sirklata. Ei smirglata. Sirklaus, ei smirglaus. Yritä nyt opetella jo, jos olet kerran samaa lajia jo 30v harrastanut.
(tämä siis sille tyypille, jonka kanssa olen ollut samassa joukkueessa lapsesta asti).
Sirkkelillä sirklataan, smirgelillä smirglataan
Jalopeno. Se on oikeasti jalapeño, lausutaan halapenjo.
Nuin ja nuita. Tiedän, on murretta, mutta oksettaa.
Sanoa saa, mutta kirjoittaa pitää oikein.
Gaselli kirjoitti:
Flamingo, kun tarkoitetaan flamencoa (argh)
Flamingo on espanjaksi flamenco.
Kun ihminen sanoo olevansa homoseksuaalinen vaikka hän tarkoittaa tietenkin olevansa pedofiili.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin ex-poikaystävä sanoi lavuaaria lakuaariksi
😂lakuaari😂
nyt pisti nakrataan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin ex-poikaystävä sanoi lavuaaria lakuaariksi
😂lakuaari😂
nyt pisti nakrataan
Korjaan: nakrattaan
Kiksi kirjoitti:
Feettajuusto, proffessoori.
Apua. Feettajuusto menee kyllä top kymppiin tässä ketjussa!
Kallsssiumia (siinä mainoksessa).
perberi vs. berberi.
Tarkoittaa täysin eri asioita, mutta monta kertaa olen nähnyt tuon "berberin" kun tarkoitetaan takapuolta, eli "perberiä".
ei asiakas kirjoitti:
Mainoksissa Power on pover.
Miten pitäisi sanoa? Pauö?
YLE-väki käyttää aina sanaa "taustalla", kun pitää myöntää että jokin on SYYNÄ jollekin/johonkin
Vierailija kirjoitti:
ei asiakas kirjoitti:
Mainoksissa Power on pover.
Miten pitäisi sanoa? Pauö?
Phaua paak on Suomen suurin huvipuisto
Proffessori
Kaalium, naatrium, kalssium
Orttodoksinen tradiittio
Koronaviiruskarantteeni
Suureellinen
Ei ole mitenkään noloa ettei osaa lausua saksalaisen kaupungin nimeä oikein jos ei osaa saksaa. Itse osaan ja olen asunutkin siellä 4 vuotta. Erikoisempaa on se ettei moni osaa supisuomalaisiakaan sanoja. "Enään ei jaksa" , " lapsenlapsi sai stibenddit kevätjuhlassa" jne...
Vierailija kirjoitti:
perberi vs. berberi.
Tarkoittaa täysin eri asioita, mutta monta kertaa olen nähnyt tuon "berberin" kun tarkoitetaan takapuolta, eli "perberiä".
Kumpi sana mielestäsi tarkoittaa kansanomaista Burberry- nimestä johdettua päällystakkia tarkoittavaa sanaa?
"Perperi", nimittävät vanhempieni ikäiset ihmiset sellaista takkia.
Feettajuusto, proffessoori.