Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?

Vierailija
04.10.2017 |

Miten on?

Kommentit (4878)

Vierailija
2421/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puhe sitte varmaan ärsyttää. Mä käyn ruakakaupassa Lildissä. Ja pistoke on tepseli.

Vierailija
2422/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni sanoi hellaa helläksi, onko tämä tapana pohjoisessa?

Minun isovanhemmat sanoo hällä :) Pohjois-Pohjanmaalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan tavallisia sanoja: auton koelauta, sädekaihtimet, kyynäspää, lasange, pernut, rönkken, sandraali eli kesäkenkä, aluhousut, ruppi(vartalo) vain jotain mainitakseni.

Vierailija
2424/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoaminen

Vierailija
2425/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ärsyttää kun Jenkkilässä ne sanoo lasagna koska ne ei millään osaa lausua sanan lopussa lyhyttä e:tä, jolloin lasagne pitäis lausua lasanji.

Vierailija
2426/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mynhhjen

Vierailija
2427/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monien - jopa tv-toimittajien - tapa lausua München jotakuinkin "Mynssssen". Ei siinä ole s:ää lainkaan, eikä saksan ch:ta lausuta s:nä.

Jäin miettimään, että miten se sitten lausutaan? Mynkhen?

Mynhhjen

Vierailija
2428/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viimeiset kaksi sivua. Puhuvatko ihmiset todella tuolla tavalla? Tässä menee kyllä usko ihmiskunnan tulevaisuuteen. 

Vierailija
2429/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalasta kotoisin oleva isoäitini tarjosi aina kahvipöydässä keksin sijasta seksiä, vakavalla naamalla. Ei pitänyt pokka ekalla kerralla.

Se seks tulee ruotsin kex-sanan ääntämisestä eli = tsheks, niinku kyrka lausutaa tsyrka, köra laus. tshööra.

Idioottiämmät mun työpaikalla funtsi et mistä se seksi on tullu keksiin, eivät osaa sanaakaan ruotsia.

Vierailija
2430/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennä tekee, alkaa tekee.

Tämä on nykyään ihan oikein.

Sille joka valitti muussista. Se on murresana!

Ei ole, se on yhtä väärin ku ennenkin. Se on mennä tekemään.

Muusi kuuluu lausua muuSSi. Suomen kuten myös Viron kielessä konsonantti kertautuu usein, esim ei hernekeitto vaan hernekkeitto, soosi laus. soossi, s(h)ampoo laus. shamppoo. Varsinkin lainasanoissa.

Vierailija
2431/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun historianopettaja sanoi Staliin ja Leniin, vaikka oikein olisi Staalin ja Leenin.

Oikeaoppinen lausuminen on stalin ja lenin.

Ei ole. Ne lausutaan pitkinä vokaaleina venäjässä, staalin ja ljeenin. Mutta vokaalit vain puoltoista kertaa verrattuna suomeen.

Vierailija
2432/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olumpiakisat.

Urheiluselostajilla oli aikanaan myös ilmeisesti lähes kaikki mahdolliset variaatiot käytössä ratsastaja Kyra Kyrklundin nimen lausumisessa; Kyyra Kyrklund, Zyyra Zyrklund, Kiira Zyrklund, Ziira Zyrklund, Kiira Kirklund, Zyyra Kirklund, Kyyra Zyrklund...

Miten tuo Kyran nimi pitäisi lausua? :S

Käsitykseni mukaan abouttiarallaa "kiira tsyrklund". (Korjaa KK jos olen väärässä. 😁)

Vierailija
2433/4878 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekspresso (siis espresso).

Eestin kutsuminen Viroksi on heidän näkökulmastaan sama kuin kutsuisi Suomea Hämeeksi.

Viron kutsuminen Eestiksi on kuin Ruotsin kutsuminen Sverigeksi.

Vierailija
2434/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zxcccc kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennä tekee, alkaa tekee.

Tämä on nykyään ihan oikein.

Sille joka valitti muussista. Se on murresana!

Ei ole, se on yhtä väärin ku ennenkin. Se on mennä tekemään.

Muusi kuuluu lausua muuSSi. Suomen kuten myös Viron kielessä konsonantti kertautuu usein, esim ei hernekeitto vaan hernekkeitto, soosi laus. soossi, s(h)ampoo laus. shamppoo. Varsinkin lainasanoissa.

Menin vähäksi aikaa sanattomaksi tämän viestin luettuani. Joku sovelsi hernekeitto-sanan loppukahdennusta sanoihin muusi ja soosi! Mitä ihmettä oikeasti :D

Vierailija
2435/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoota. Omasta kotoota. Mikä helvetin kotoota!? Se on kotoa. Soitan sinulle nyt kotoa. Ei näin: soitan sinulle nyt kotoota. Ihan käsittämätön typeryys.

Vierailija
2436/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotoota. Omasta kotoota. Mikä helvetin kotoota!? Se on kotoa. Soitan sinulle nyt kotoa. Ei näin: soitan sinulle nyt kotoota. Ihan käsittämätön typeryys.

Jos sanon että soitan kotoa, neropattihan voi vastata että milloin olet alkanut soittaa tuota perinteistä japanilaista 13-kielistä kielisoitinta.

Vierailija
2437/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stemppi tsemppejä antaessa.

Minä olen joskus sortunut vääntämään tsempin stsempiksi, koska mieleeni on jäänyt Tankki täyteen -sarjan Juhanan yritys vastata toisen hahmon "ciao"-tervehdykseen. Hän sopersi: "stsau".

Vierailija
2438/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieksamäki juna-asemien kuulutuksissa (po. Pieksämäki).

Vierailija
2439/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. vuonna 2000 jo lähes horsmaa kasvava fysiikanopettaja lausui säännöllisesti sanan binääri muodossa binaari. Hän vieläpä ensimmäisen kerran sanaa käyttäessään selitti että "enää ei eletä 60-lukua" tai jotain vastaavaa. Hänestä siis kieli oli ottanut askelen eteenpäin ja suomalaiseen suuhun hankalammin sopiva muoto olisi jotenkin virallistettu, näin hänen sanansa tulkitsin.

Vierailija
2440/4878 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sanat, jotka viittaa jonnekin englantiin tai muujun kieleen, niin miksi niitä ei voi lausua Suomessa niin kuin nevkirjoitetaan. Suomrnkirli kunniaan ja lausutaan kuin kirjoitetaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän