Miksi alemman kansanosan naisedustajat vetää hiukset ihan päätä myöten kiinni?
Näyttääkö se heistä hyvältä vai haluavatko vain ilmentää sosiaaliluokkaansa tällä tavoin?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
On jokaisen oma asia, liehuuko ponnari selässä vai onko niskassa nuttura. Yhteiskuntaluokka ei näissä näy.
Miksei näkyisi kampauksissa, kun näkyy leikkauksissa ja värjäyksissäkin. Kananperse ja Kouvola.
Vierailija kirjoitti:
Poninhännän voi tehdä monella tapaa. Alempi kansanosa vetää hiukset ihan tarkoituksella ihan kiinni päänahkaan. Miksi dissaatte sosiaaliluokan ilmentämistä? Sitä tehdään kaikissa sosiaaliluokissa. Mietin vain, että onko tässä siitä kyse vai onko kauneusihanne oikeasti niin erilainen.
ap
En vieläkään ymmärrä. Jos se päänahkaan vetäminen on helpoin ja nopein keino, miten se olisi "ihan tarkoituksella" vetämistä? Sehän tulee sivutuotteena, jos ei ole pöyhimisille aikaa.
Ei perhana, sehän on suomalaisten geeneissä että tukka on liiskaletti. Ei sille mitään voi. Tupeeratessa kärsii niin että kohta vielä enemmän liiska, mitäs sitten tehdää?
Mikä on alempi kansanluokka? Kyllä kuka tahansa voi käyttää poninhäntää. Ja ne kouvolatukat ja kanantakalistot vasta ovatkin alhaisia, eivätkä ne ole päätä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Noin 20 vuotta sitten joku luennoitsija sanoi, että alemmissa sosiaaliryhmissä poninhäntä sidotaan niskaan ja ylemmissä takaraivolle. Vai oliko se toisinpäin.
Noin 20 vuotta sitten mulla oli ponnari niskassa. Koska se oli muotia ja kaikilla oli. Oli myös melkein päälaella koska Madonnallakin oli. Nutturan paikka oli milloin missäkin, joskus niitä oli kaksi korvien päällä.
Mikähän mun sosiaalinen luokka oli?
Sileä ponnari ja litteä jiustyyli on yläluokan juttu. Alempi luokka tekee pöyhiä kampauksia. Oikeastaan joka kulttuurissa. Tällä konstilla esim Sinkkuelämää-sarjassa havainnollisesttiin mr Bigin naiman yläluokkaisen ladylike-vaimon olevan hienompitaustainen kuin pörrötukka Carrien.
Tässä viimeisellä jonottajalla lienee ap:n tarkoittama kampaus http://kaupunkikanava.fi/wp-content/uploads/sites/3/2014/09/leip%C3%A4j…
Tämä aloitus on melkein yhtä tyhmä kuin se "voiko Suomessa eksyä metsään". Nauroin ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 20 vuotta sitten joku luennoitsija sanoi, että alemmissa sosiaaliryhmissä poninhäntä sidotaan niskaan ja ylemmissä takaraivolle. Vai oliko se toisinpäin.
Enemmän ikäkysymys, teineillä ja parikymppisillä on korkea ponnari.
Ehkä ylemmissä sosiaaliryhmissä on vain ohuemmat hiukset. Oman tyttäreni tukka on niin raskas, että ei pysy ylempänä poninhännällä,
Ja hiusten pituuskysymyskin. Jos ei ole "pitkät pitkät" hiukset vaan esim. hartiapituiset tai on kasvattamassa, näyttää sellainen lyhyt ponnari korkealla todella typerältä sojolta kun sillä ei ole pituutta laskeutua.
Mä olen, jos en ylemmän, niin ainakin sen keskikastin naisedustaja ja vetelen usein tukkani aivan surutta kaikkia taiteen keinoja käyttäen mahdollisimman linttanaan päätäni pitkin. Syy tähän on pikkiriikkiset itsepintaisesti kohti taivasta törröttävät vauvahiukset, jotka näyttävät hieman hupsuilta, jos suin kuontaloni ponnarille kevyemmin ottein.
Millainen on sileä klassinen ponnarikampaus ilman että se menee päätä myöten?
Mites Vickanin tiukka päätä myötäilevä ponnari? Palstaraati, kommentoikaa!
Silvia ja Madde eri maata. Kuohkeat kampaukset.
Viktoria tekee töitä. Muilla on aikaa helliä hiuksia.
Ap:n pitäisi ihan omaa sukuaan ja perhettään seuraamalla saada selville miksi "alempi kansanosa" tekee milloin mitäkin. Miksi meiltä kyselet? Ei meista kukaan tunne sellaista "kansanosaa".
Itse olen ilmeisesti sitä alempaa kansanosaa ja mulla on juuri ap:n kuvailema hiustyyli. Tuli siis vähän creepy olo tuosta aloituksesta. Hiukseni ovat aika paksut, keskiruskeat ja kevyesti aurinkoraidoitetut, hyväkuntoiset ja ulottuvat puoleen selkään.
Mun on pakko pitää niitä sileällä poninhännällä tai letillä, sillä avoimina ne takkuuntuisivat tuulessa helposti ja menisivät silmiin. En myöskään kuvittele olevani niin kaunis, että kikkailisin hienoilla kampauksilla ym. Tuntuu siltä, että omalla rumalla naamavärkilläni kaikki turha kaunistautuminen olisi vain irvokasta.
Olen miettinyt ihan samaa, että miksi ei saa sosiaaliluokista puhua. Tai siis saa, ne alemman sosiaaliluokan edustajat kyllä. He saavat nimitellä muita porvareiksi,halveksivaan äänensävyyn nimitellään kultalusikka suussa syntyneiksi, hienostorouviksi, yläluokaksi jne. Heitä itseään ei kuitenkaan ole luvallista kutsua alaluokaksi, elämänkoululaisiksi, wt-väeksi, lähiöväeksi jne.
Ja kyllä, hiuksista usein voi saada viitteitä henkilön sosiaaliluokasta. Ei tietenkään aina, mutta hyvin usein. Alin luokka tosiaan ei juuri tee hiuksilleen mitään. Ilman kampaajakäyntejäkin hiukset voi laittaa kivasti, huolitellusti ja tyylikkäästi. Silti useimmat nyhtää kasaan sen niskassa roikkuvan lirtin keskipääjakauksella. Hiukset valuvat päänahkaa pitkin liiskautuneen ja likaisen näköisenä ja olemus on nujahtanut.
Keskiluokka ja ylempi luokka satsaa enemmän ulkonäköön ja ymmärtää sen merkityksen yleisvaikutelmaan. Hiukset on kuohkeammat, niitä on laitettu ja jos ne ovat ponnarilla tai nutturalla, ne ovat tyylikkäästi ja edustavasti kiinni. Olemus on usein klassisen kaunis ja mahdollisimman luonnollinen esim. hiusvärien suhteen.
Toinen vaihtoehto alaluokalle on punaiseksi tai purppuran väriseksi värjätty, yleensä lyhyt ah niin ihana kansanperse. Vuodesta toiseen, aina on lähiöissä muodissa.