Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko valkoiset Teema-lautaset sivistyneisyyden merkki?

Vierailija
02.10.2017 |

Varsinkin, jos on lisäksi (vaaleansiniset) Kartio-lasit ja Savonia-aterimet..??

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teema lautasset ei sovi pystyyn standardi kuivauskaapin kuivausritilään.

.. ja pysyy yhtä kehnosti pystyssä astianpesukoneessa. Siksi mieluummin Arctica, muuten kaikki nuo mainitut löytyy. Mutta se sivistyneisyys näkyy kotona enemmän lundiahyllyn kirjoissa ja omissa väitöskirjoissa, jos sitä nyt jotenkin haluaa kodista etsiä. ----

Lundioita saa tori.fi 20 eurolla.. Joka toisessa suomalaisessa kodissa on sellainen.

...niissä kirjoissa, lundia nyt esimerkkinä hyllystä jossa voi oikeasti säilyttää kirjoja eikä koriste-esineitä tai mietelausetauluja.

Vierailija
22/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.. ja pysyy yhtä kehnosti pystyssä astianpesukoneessa. Siksi mieluummin Arctica, muuten kaikki nuo mainitut löytyy. Mutta se sivistyneisyys näkyy kotona enemmän lundiahyllyn kirjoissa ja omissa väitöskirjoissa, jos sitä nyt jotenkin haluaa kodista etsiä.

Lundioita saa tori.fi 20 eurolla.. Joka toisessa suomalaisessa kodissa on sellainen.

Sehän se juuri sivistyksen pointti onkin: olennaista ei ole kirjahyllyn merkki vaan sisältö.

Näin juuri, paitsi että vielä olennaisempaa on se, että ne kirjat on oikeasti luettu. Monet ihmiset ostavat kirjoja hyllyyn esiteltäväksi, mutta eivät jaksa lukea niitä. Sekä itselläni että monilla tutuillani olen havainnut tällaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.. ja pysyy yhtä kehnosti pystyssä astianpesukoneessa. Siksi mieluummin Arctica, muuten kaikki nuo mainitut löytyy. Mutta se sivistyneisyys näkyy kotona enemmän lundiahyllyn kirjoissa ja omissa väitöskirjoissa, jos sitä nyt jotenkin haluaa kodista etsiä.

Sehän se juuri sivistyksen pointti onkin: olennaista ei ole kirjahyllyn merkki vaan sisältö.

Näin juuri, paitsi että vielä olennaisempaa on se, että ne kirjat on oikeasti luettu. Monet ihmiset ostavat kirjoja hyllyyn esiteltäväksi, mutta eivät jaksa lukea niitä. Sekä itselläni että monilla tutuillani olen havainnut tällaista.

Silloin kyllä se hyllykin on todennäköisemmin Boknäs...

Vierailija
24/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä Teema-lautasista. Meillä on Villeroy & Boschin lautaset.

Vierailija
25/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Boschin tiskikone.

Vierailija
26/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin suomalaiselta.

Ja näin suomalaisena ole hyvin ylpeä noista tuotteesta, sillä nuo olivat jo monessa kodissa 70-luvulla ja on edelleen vuonna 2017.Näin on itselläkin.

Millä muilla tuotteella on elinkaari ollut 50v. joka jatkuu edelleen ja niillä monen suomalainen ruokapöytä on katettu jo 50v.

Suomalaisia kansallisaarteita!

Vierailija
27/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on maalla 50-luvun keittiökaapit ja ritilät ja Teema/Kilta lautaset sopivat kuin valettu, mutta taas kaupungissa 90-luvulla rakennetussa talossa, lautaset eivät millään pysy kunnolla, vaan valahtavat pois.

Oisko ritilöiden standardeja muutettu?

Vierailija
28/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin suomalaiselta.

Ja näin suomalaisena ole hyvin ylpeä noista tuotteesta, sillä nuo olivat jo monessa kodissa 70-luvulla ja on edelleen vuonna 2017.Näin on itselläkin.

Millä muilla tuotteella on elinkaari ollut 50v. joka jatkuu edelleen ja niillä monen suomalainen ruokapöytä on katettu jo 50v.

Suomalaisia kansallisaarteita!

Sorru pilkunviilaus, mutta ei ole Teemaa ollut 1970-luvulla vielä olemassakaan.

Teeman edeltäjä Kilta taas suunniteltiin 1940-luvulla, joten sen elinkaari on ollut jo 70 vuotta.

Vierailija
29/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onkin Lundian kirjahyllyssä mm. Boschin taidekirja.

Vierailija
30/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin, jos on lisäksi (vaaleansiniset) Kartio-lasit ja Savonia-aterimet..??

Minä pidän valkoisista Teeman lautasista. En kuitenkaan ymmärrä, mitä tekemistä niillä on sivistyksen tai sivistymättömyyden kanssa.

Vierailija
31/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän näin taitaa olla. Tunnen vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka arvottavat ja tekevät kattavia päätelmiä ihmisistä astiaston perusteella. Ig-kuvissa on tarkkaan tuotetarrat paikoillaan ja kuvakulma keskittyy niihin. Ja ainoat hyväksyttävät astiastot ovat Iittalaa tai Arabiaa, ehkä myös Marimekkoa. Niistä osataan nimet ulkoa, mutta siihen alan tietämys loppuukin. Tämä on näitä hassuja suomalaisia juttuja!

Tunnustan olevani itsekin jossain määrin astiafriikki, mutta ostelen kyllä kippoja kaikkialta sekaisin. Suomalaisten suosikkisarjat eivät iske, kun ne ovat niin massaa ja ovat sen lisäksi makuuni liian paksuja.

Vierailija
32/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä onkin Lundian kirjahyllyssä mm. Boschin taidekirja.

Hieronymus Boch on suussuosikkini, mutta onko silläkään mitään tekemistä sivistyksen kanssa? Tai Lundialla.

Vierailija
33/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Ulkomailla on modernin taiteen museoissa Arabiaa ja Iittalaa. Täällä haukutaan. Haukkujat ovat sivistymättömiä.

Itse olen huippusivistynyt, koska asuin Iittalan tehtaan vieressä, ja poikkesin siellä usein sivistämässä itseäni. Repikääs tästä.

Vierailija
34/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Ulkomailla on modernin taiteen museoissa Arabiaa ja Iittalaa. Täällä haukutaan. Haukkujat ovat sivistymättömiä.

Itse olen huippusivistynyt, koska asuin Iittalan tehtaan vieressä, ja poikkesin siellä usein sivistämässä itseäni. Repikääs tästä.

Erona ehkä se, että ulkomaalaisissa museoissa on yleensä jotain muutakin, suomalaisissa astiakaapeissa ei.

Meiltä puuttuu sellainen yhdistelemisen taito ja riemu, ollaan koko ajan niin varuillaan että onko tämä nyt riittävän hillittyä ja hallittua.

Vierailija
35/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Arkisethan nuo valkoiset Teema-astiat ovat. Sopivat tosin moniin tilaisuuksiin arkiruokailusta pienimuotoisiin kahvittelutilaisuuksiin. En ehkä juhlavimpiin pöytiin (häät, valmistujaiset, rippijuhlat yms.) kattaisi Teema-astiastoa, vaan miettisin jotain muuta.

Meillä on valkoinen Teema-sarja ja kirkkaat Kartio-lasit :D Ja löytyy myös juhlatilaisuuksiin 0,2l valkoiset Teema-kupit (arkisin juodaan kahvit niistä 0,3l mukeista). Muumimukeja ei löydy.

Vierailija
36/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset lautaset sopivat kaikkien värillisten Teema/Kartio-astioiden kanssa. Kätevää.

Vierailija
37/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle arkikin pitää olla juhlaa ja lautasissa väriä. Siksi olen valinnut englantilaiset Billtosin värikkäät lautaset 70-luvulta. Juomalaseina on suomalaiset Viola-juustolasit samalta aikakaudelta ja aterimina puolalaiset Gerlach-merkkiset Skandia-kopiot.

Vierailija
38/38 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona ehkä se, että ulkomaalaisissa museoissa on yleensä jotain muutakin, suomalaisissa astiakaapeissa ei.

Meiltä puuttuu sellainen yhdistelemisen taito ja riemu, ollaan koko ajan niin varuillaan että onko tämä nyt riittävän hillittyä ja hallittua.

Minulla on sekaisin Kiltaa (ns. pihlaja) ja eri värisiä Teema-astioita, ja nimenomaan harjoitan yhdistelemisen riemua.  En mieti ollenkaan, mitä muut tästä ajattelevat (tämä keskustelu tosin sai minut uteliaaksi, niin varmaan täytyy joskus kysyä ystäviltä, että olenko aivan huithapeli, kun näin menettelen).