Anoppilassa on sottasta, sekaista ja tahmeaa
Saunassa on inhottava käydä ja saunatuvan räsymatotkin likaiset ja hiekkaiset. Jalanpohjat likastuu saman tien, Kaikki tasot joka puolella täynnä tavaraa ja jotenkin tahmeita. Kylppärissä joka purnukka auki ja riipin raapin.
Yök...
Kommentit (132)
Aika monella on tuollaista. Ei nyt ehkä hiekkaa sisällä, mutta purnukat vaan tungettu kaappiin tai sekaisin pöydillä paperien kera jne. Itselläni tavarat on kaapeissakin järjestyksessä ja tasaisin väliajoin käyn läpi heitänkö jotain pois.. Jos kylässä kurkkaan vessan kaappiin tekisi mieli järjestellä ne tavarat :D
ADHD? Heille mahdotonta pitää järjestystä ja siivota.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien kotona samaa. Mustaa pölytöhnää joka puolella, karvaa ja hiuksia kaikkialla. Vuosikymmeniä vanhoja avattuja purkkeja, meikkejä ym.
Jääkaapissa ja lääkekaapissa vuosia sitten "parasta ennen" päivänsä ohittaneita, avattuja purkkeja... Olin ainoa joka näitä siivosi silloinkin kun asuin vielä siellä.
Roinaa ja oikeasti vaarallisia tavararöykkiöitä (naulaisia rikkinäisiä listoja, kuntoilulaitteiden päälle pinottuja laatikkopinoja, koristekrääsää, kirjoja joita kukaan ei lue...) on pinottu ympäriinsä.En ole vienyt lapsia sinne hoitoon sen jälkeen, kun oli tarjonnut lapselleni vettä tuttipullosta, jossa oli hometta. Asiasta sanomisen kuittasi sillä, että isoäitinikin syö homeista leipää eikä ole vielä kuollut.
Siivousapu ei kelpaa. Meille tullessaan nalkuttaa sujuvasti silittämättömistä verhoista...
Sama mun vanhemmilla. Kylpyhuoneen/saunan lattia on liukas, koska varsinkin isä räkii sinne. Keittiössä 35 v vanha kulunut ja kupruileva muovimatto. Murusia ja töhnää lattialla. Kaapit täynnä erilaisia noroja, siis ruokaa/juomaa valunut kaapinovea pitkin lattialle. Vessa epäsiisti, siellä kanssa oikein pinttynyt ja kupruileva muovimatto. Viimeksi kun kävin pesin sellaisen valkoisen korkean hyllyn, jossa pidetään purkkeja ja purnukoita. Koko hylly oli limaisen ruskean töhnän peitossa. Muutenkin ärsyttää heidän siisteyskäsityksensä: esim. vessakäynnin jälkeen ei pestä käsiä ja sitten mennään jääkaapille. Tai keittiön pöytä putsataan samalla rätillä kuin vessan lattia.
Siis se anopin siivoaminen on suunnilleen samanlaista kuin Hyacinth Bucket'n Daisy-siskon.
Ja millekään ei ole paikkaa eikä mitään panna paikoilleen. Vaatteetkin vaihdetaan niin että ne edelliset jää vain läjään lattialle.
Ap
Entäpä jos antaisitte appivanhemmille joulu- tai synttärilahjaksi suursiivouksen? Anoppi voisi etukäteen karsia pois kaikki tarpeettomat ja vanhentuneet purkit ja putkilot. Sitten astuisi nuori polvi remmiin ja kantaisi kaiken irtotavaran pihalle tuulettumaan ja pyykit pyörimään koneeseen. Likaiset matot pesulaan. Kun talo on irtaimesta tyhjä, niin siivouskin sujuu sukkelasti, kun jaetaan työt useammalle.
Kirjoitit, että anoppi on noin viisikymppinen. Ettei vaan vaihdevuodet ole vieneet tehoja naisesta. Kuumat aallot kun ei ole ainut vaiva siinä vaiheessa, vaan monesti siihen liittyy myös lievää masennusta ja saamattomuutta. Voi olla, että anoppi ei ensin ole ollenkaan innostunut tuollaisesta lahjasta, mutta kun koti on puhdas ja raikas, niin eiköhän äänikin kellossa ole muuttunut.
Hyvänen aika kun täytyy niin miellyttää muita ettei sillä niin väliä mitä itse haluaa.
"En kiitos tulee enää saunomaan teille, siellä on niin likaista".
Loukkaantuu taatusti mutta ihan varmasti viesti menee perille eikä mökötä kauaa jos on yhtään perus ihminen, ei mikään katkera jota et muutenkaan jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos antaisitte appivanhemmille joulu- tai synttärilahjaksi suursiivouksen? Anoppi voisi etukäteen karsia pois kaikki tarpeettomat ja vanhentuneet purkit ja putkilot. Sitten astuisi nuori polvi remmiin ja kantaisi kaiken irtotavaran pihalle tuulettumaan ja pyykit pyörimään koneeseen. Likaiset matot pesulaan. Kun talo on irtaimesta tyhjä, niin siivouskin sujuu sukkelasti, kun jaetaan työt useammalle.
Kirjoitit, että anoppi on noin viisikymppinen. Ettei vaan vaihdevuodet ole vieneet tehoja naisesta. Kuumat aallot kun ei ole ainut vaiva siinä vaiheessa, vaan monesti siihen liittyy myös lievää masennusta ja saamattomuutta. Voi olla, että anoppi ei ensin ole ollenkaan innostunut tuollaisesta lahjasta, mutta kun koti on puhdas ja raikas, niin eiköhän äänikin kellossa ole muuttunut.
Ei onnistu,
Käytännössä minä hoitaisin sen yksin.
Ja ne romut ja sotkut olisi taas paikoillaan puolen tunnin päästä.
Meillä kävi lapsuuden kodissa siivooja kerran viikossa ja oli aina siistiä muutenkin.
Ei ole mitään ongelmia siivota itse...ei se nyt mitään avaruustiedettä ole. Meillä onkin aina todella siistiä ja miehen ja lasten mielestä vähempikin riittäisi.
Aika hassua kun teinien kaverit ovat ihmetelleet sitä kuinka siistiä meillä aina on ja meillä tuoksuu niin hyvältä. Oma tyttökin ihmetteli että miksi meidän tiskikone ei haise pahalta niinkuin kavereiden luona.
Ihmiset ei kai siivoa enää kovin tarkasti.
"Talo elää tavallaan vieraat tulee ajallaan."
Menkää toki hotelliin jos haluatte palvelua ja puhtaan-järjestetyn majoituksen.
En menisi enää kylään mihinkään sikolättiin/kaatopaikalle. Ja todellakaan minua ei saisi saastaiseen saunaan millään keinolla...osaan pitää puoleni.
Omille vanhemmilleni sanoisin suoraan että teillä on liian likaista joten en tule enää kylään ennenkuin on siivottu. Tarvittaessa auttaisin. Mies saisi hoitaa omat sukulaisensa. Mutta ei ole onneksi kuin yksi "likainen sukulainen" ja tämän sotku johtuu eläimistä....juu en käy siellä kylässä...hän käy joskus meillä ilman elukoita.
Mitä enmmännän järkeä sitä vähemmän stressiä ja siivousta.
Et viittis valittaa vaan tarttua toimeen. Teidän joululahja voisi olla saunan perusteellinen siivous jouluksi ja matot pesulaan jne.
Sinne sitten joku saunakori missä vaikka Hieno suomalainen shampoot jne. tuikkui, laudeliina jne. parit saunajuomat. Miehesi kanssa siivoatte ja unohdatte kärttyilyn ja sisarukset.
Teet jus sellaisen kun haluat ja Ikean säilytyskoriin vanhat röhnät saunan taakse tai varastoon.
Minä teen tuon esim. vuokramökilläkin reilussa tunnissa siksi, että tarvitsen puhtaan selkeän saunan rentoutumiseen. (No mattoja en pese, heitän ne vaan pois tieltä jos likaiset.).
Parempi kerta rutina omassa selässä kuin ainainen kitinä Vauva-palstalla tai sukulaisten kanssa.
Minä en ainakaan mene kenenkään laiskan luo siivoamaan monen vuoden paskoja! Riittää ihan omissa nurkissa siivottavaa. Jos on joku oikea sairaus joka estää siivoamisen niin sitten hankkisin heille apua.
Ei ole ihme että jotkut istuu perse homeessa ja katselee kun paska valtaa kodin jos joku sukulainen aina tulee ja pelastaa. Voi olla tyhmä ja/tai köyhä mutta ei ole mikään pakko olla laiska.
Voisiko olla sairaus vaihdevuosien tai hamstrauksen ohella?kilpirauhasen vajaatoiminta?voisivatko he itse palkata siivoojan ?
Nämä "osaan pitää puoleni" ihmiset ovat rasittavia. Tavallaan kuin ennen niin heikommasta astiasta tulisi överisti reagoiva öykkäri ja justiina kun ei vaan osaa toimia rakentavasti. Rajansa voi pitää ilman uhoa, itse pidän tuollaista käytöstä typeryydestä johtuvana.
Vierailija kirjoitti:
Et viittis valittaa vaan tarttua toimeen. Teidän joululahja voisi olla saunan perusteellinen siivous jouluksi ja matot pesulaan jne.
Sinne sitten joku saunakori missä vaikka Hieno suomalainen shampoot jne. tuikkui, laudeliina jne. parit saunajuomat. Miehesi kanssa siivoatte ja unohdatte kärttyilyn ja sisarukset.
Teet jus sellaisen kun haluat ja Ikean säilytyskoriin vanhat röhnät saunan taakse tai varastoon.
Minä teen tuon esim. vuokramökilläkin reilussa tunnissa siksi, että tarvitsen puhtaan selkeän saunan rentoutumiseen. (No mattoja en pese, heitän ne vaan pois tieltä jos likaiset.).
Parempi kerta rutina omassa selässä kuin ainainen kitinä Vauva-palstalla tai sukulaisten kanssa.
Olen useamman kerran pstanut sinne esim noita saunatuliaisia. Ne löytyy sitten tahmaisina ja pölyisinä, korkit auki ja pilalla jostain nurkista pyörimästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla sairaus vaihdevuosien tai hamstrauksen ohella?kilpirauhasen vajaatoiminta?voisivatko he itse palkata siivoojan ?
Ei tää ole mikään uusi juttu. Mieskään ei edes tiwnnyt että tavaroilla voisi olla paikka, vaatteet jäi monne sattuu, sampoiden korkit auki ja esim keittiön pöydän pyyhkimisen oppimiseen meni vuosia.
Hän sanoo ettei hänen kotonaan ole ikinä järjestetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen useamman kerran pstanut sinne esim noita saunatuliaisia. Ne löytyy sitten tahmaisina ja pölyisinä, korkit auki ja pilalla jostain nurkista pyörimästä.
Ap
Hä? Miksi sinä kaaokseen tuot lisää tavaraa ellei siellä ole ensin järjestelty ja siivottu? Mitä sun päässä oikein pyörii?
Ensin siivous ja järjestys, joku sauna plus saunan eteinen ei kahta tuntia kauempaa mene. Sitten vasta viimeinen silaus.
Siinä ajassa kun palstailet olisit tehnyt jo asialle jotain konkreettista. Ei kuule yhtään vakuuta sun asenne. Nykyään esitetään ratkaisuja kun on ongelma eikä vaan hiirimäisesti valiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä hieman aiheen ohi, mutta mielestäni on todella typerää tuoda kaikenkarvaisia "tuliaisia" etenkin ihmisille, joille sitä tavaraa tuppaa muutenkin keräytymään riesaksi saakka. Esimerkiksi meillä on suht uusi möksä. Tarkoituksella olemme yrittäneet pitää sitä pelkistetympänä. Ja mitä tekevät ihmiset? Äitini raahaa sinne omatekemiään seinävaatteita, pöytäliinoja sun muita, parittomia lakanoita, isän vanhoja kumisaappaita 10 paria kokoa 46, kun ei ikinä tiedä milloin niitä voi tarvita. Joku kantaa ulkolyhtyjä, joku sisälyhtyjä. Kynttilöitä on hajusteellisina ja ilman. Saunatervaa, -hunajaa, löylypipoja, saunanhenkiä, pefflettejä, mukeja, kannuja, pyyhkeitä kymmentä eri lajia.
Minkähänlaisia siivoajia niistä lapsista tulee, jotka oppivat kotoaan, että siivooja siivoaa, kukaan muu perheessä ei.
Meidän naapurustossa käy järjestään siivooja kotona. Lapseni kaverit kyselivät, voiko meidän perheessä ihan oikeasti äiti siivota?!? Se oli heille pieni ihme. Mietinkin, millaisia suttukämppiksiä tällaisista kasvaa, jos ei koskaan opita edes perussiivousta?