Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Tullaan sovittuna aikana paikalle, ei myöhästellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Arvostetaan toisen aikaa.
Ystävällisyys,
kaikille läsnäolijoille käsipäivää itsensä esittely jos ei olla tuttuja,
toisilleen vieraiden samassa seurueessa olevien toisilleen esittely,
tarjoaminen muille, jos syö seurassa
Itsensä esittely töissä. Meillä on iso konserni jossa useita yrityksiä ja paljon ihmisiä ja kaikkia ei mitenkään tunne. Soittaessa ja sähköpostia lähettäessä jotkut olettaa ilmeisesti olevansa niin kuuluisia että riittää kun sanoo etunimen tai etu- ja sukunimen eikä mainitse mistä yrityksestä kysymys. Sitten ihmettelet että kukahan se tämäkin on.
Lapsille voisi opettaa liikennesäännöt ja miten esim. kevyenliikenteenväylällä ja suojatiellä käyttäydytään. Ajetaan pyörällä keskellä katua kuulokkeet korvilla ja kännykkään tuijottaen. Ajetaan tai kävellään pyörillä kolmekin rinnakkain vaikka ohi ja vastaan tulee väkeä. Ei väistetä muita pyöräilijöitä tai kävelijöitä. Risteyksessä ei edes katsota tuleeko autoa tai hidasteta. Kävellään keskellä katua muuta liikennettä huomioimatta. Ivataan jos pyytää väistämään.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisyys,
kaikille läsnäolijoille käsipäivää itsensä esittely jos ei olla tuttuja,
toisilleen vieraiden samassa seurueessa olevien toisilleen esittely,
tarjoaminen muille, jos syö seurassa
Käsipäivää on kyllä ällöttävä tapa, pöpöt leviää eikä tiedä mitä se toinen on lääppinyt ja moni ei edes osaa kätellä. Toivottavasti pandemia poisti koko tavan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pakottavasta syystä myöhästytään, pyydetään anteeksi, mutta ei häiritä esim. kokouksen kulkua. Ei siis tehdä anteeksipyynnöstä huomionhakushowta.
Jos esim. kokouksesta yksi osallustuja joutuu lähtemään kesken, niin siinäkään tilanteessa ei viedä huomiota itseensä.
Ylipäätään se, että arvostetaan hyvää käytöstä ja odotetaan sitä kaikilta. Ei asetuta muiden ylä- tai alapuolelle. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen.
Puututaan selkeästi, jos yksi käyttäytyy moukkamaisesti. Ei porukkana hyväksytä eikä katsota läpi sormien huonoa käytöstä tai epäasiallisuutta, vaan annetaan heti palaute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskat roskiin. Nuuskan, tupakantumppien ja muiden roskien paikka ei ole maassa.
Käytetun nuuskan paikka ei myöskään ole lattialla tai pöydällä.
Olisiko otettava käyttöön vanhat kyltit
"spotta ej pä golvet" "älä sylje lattialle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatien eteen pysähtyminen
En tiedä teistä, mutta miehet pysähtyy useammin kuin naiset. Tälläisen omalla kohdalla pannut merkille.
Tää on niin totta! Naiset vaan jatkaa matkaa, varsinkin jos se toinen osapuoli on myös nainen. Miehet antaa lähes aina tietä muille kulkijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille, naiset ei. Mikä naiskuskien ongelma on? Ja olen nainen itsekin, mutta autoillessa pyrin miesten tapaan, eli tähän hyvään suojatiekäyttäytymiseen.
Tämänhän ei tosiaan pitäisi olla mikään hyvä käytöstapa, että noudattaa tieliikennelakia ja antaa jalankulkijalle tietä vaan ihan autoilijan laillinen velvollisuus. (Tieliikennelaki, 3. luku 27 ) Valitettavasti autokortteja ilmeisesti jaetaan muropaketissa.
Vierailija kirjoitti:
Väentungoksessa (esim. tapahtumat, festarit ym.) ohi mennessä ei vaan tungeta ja kävellä tönien päälle vaan sanotaan kohteliaasti anteeksi ja mennään varoen, ei tönien, ohi. Tämä ärsyttää suomalaisissa. Ulkomailla aina sanotaan kohteliaasti sorry ja mennään ohi varoen.
Joo, ei työnnetä selästä toista kuin esinettä syrjään.
Vanhuksille puhuttiin ystävällisesti ja arvostavasti.
Anteeksi, pääsenkö ohi tätä ei käytä enää kukaan, tungetaan vain ohi sanomatta mitään eikä katsota edes päin. Juuri eilen kaupassa myyjä tuli takaani ohi jonkin rullakon kanssa ja oli tulla ylitseni: ei sanaakaan että olisin voinut häntä väistää. Yleensäkin kai töissä sentään asiakkaille kuuluu olla kohtelias jos ei muuten viitsi olla. Minulle jäi olo että olin siellä hänen tiellään. Olin vähän äimänä. Yleensäkin myyjillä ei enää ole minkäänlaista halua, edes yritystä olla kohteliaita asiakkaille, mytristellään ja mökötetään vain, tämä etenkin kotipaikkakuntani Lidlissä. Asiakkaat ovat lähinnä rasite. Olisko jonkin koulutuksen paikka?
Minusta on kohteliasta osoittaa että arvostaa toisen näkemää vaivaa ja toisen tekemää työtä.
Ja vaihtoehtoisesti se on ihan hirveän huonoa käytöstä jos ei ota huomioon toisen tekemää työtä vaan pitää toisen vaivannäköä itsestäänselvänä esim oharit jos on sovittu vaikka päivällisestä jonka toinen raatanut valmiiksi sitten ei saavutakaan.
Tai työpaikalla jos olen siivonnut työpisteeni ja toinen tulee siihen heti ja alkaa levittelemään sotkujaan ympäriinsä.
Lakki pois päästä sisällä / syödessä.
Ennen "kovat jätkät" kulki pakkasella avopäin, eikä siinäkään ollut järkeä. Nyt näiltä youtuben suurkuluttajilta et saa pipoa pois päästä edes kesällä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Arvoltaan korkeampi... Jaa. Minusta oikea vastaus siihen, kumpi kättelee tai ylipäätään tervehtii ensin on: fiksumpi.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, pääsenkö ohi tätä ei käytä enää kukaan, tungetaan vain ohi sanomatta mitään eikä katsota edes päin. Juuri eilen kaupassa myyjä tuli takaani ohi jonkin rullakon kanssa ja oli tulla ylitseni: ei sanaakaan että olisin voinut häntä väistää. Yleensäkin kai töissä sentään asiakkaille kuuluu olla kohtelias jos ei muuten viitsi olla. Minulle jäi olo että olin siellä hänen tiellään. Olin vähän äimänä. Yleensäkin myyjillä ei enää ole minkäänlaista halua, edes yritystä olla kohteliaita asiakkaille, mytristellään ja mökötetään vain, tämä etenkin kotipaikkakuntani Lidlissä. Asiakkaat ovat lähinnä rasite. Olisko jonkin koulutuksen paikka?
Kaupoissa myyjät ja muu henkilökunta tekee tätä usein, erikoista käytöstä.
Soitetaan pyörällä takaapäin ohi tullessa kelloa. Hyvin harvoin tapahtuu ja sitten säikähtää kun kiidetään siitä hihaa hipoen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain Pohjanmaalla on tapa, että kun hautajaissaattue menee ohi, myös muut kävelijät ja autotkin pysähtyvät kunnioittamaan sitä. Tämä on jotenkin todella hieno tapa, hätkähdin ihan kun näin ensimmäisen kerran monta monta vuotta sitten. Nyt viime kesänä huomasin, että tässä alkaa kuri lipsua ja sieltä pysähtyneiden autojen ohi jotkut hätäilijät lähtivät ohittamaan.
Tämä on todella hieno tapa, enkä koskaan ole ollut niin kiireinen että en ehtisi pysähtyä. On vaikuttavaa, kun teinitkin pysäyttää joponsa ja ottaa pipon päästään.
Aurinkolaseista, disclaimeri omalta osaltani:
Migreenikohtauksen ennaltaehkäisynä minun pakko toisinaan käyttää, joskus myös sisätiloissa.