Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Kiinalainen kilistelee lasia kanssasi niin, että hänen lasinsa yläreuna on sinun lasisi yläreunan alapuolella. Tämä on kohteliaisuus sinulle, jos olet isäntä ja hän on vieras. Älä siis isäntänä yritä kohteliaisuudesta kilistellä niin, että oma lasinreunasi jää alemmas, siinä menee niin sanotuksi "hutunkeitoksi".
Nykyään näkee miesten harvoin heittävän takkiansa vesilätäkön päälle, jotta seuralaisen kengät eivät kastuisi.
fgdfkgöl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviin käytöstapoihin kuuluu laittaa puhelin äänettömälle bussissa, junassa, museossa, kirjastossa ja ylipäänsä paikoissa, joissa ei ole sopivaa puhua. Tai jos junassa on pakko puhua puhelimessa, mennään puhelinkoppiin, joita on sitä varten juniin tehty. Ellei sellaista ole, mennään junan eteiseen puhuman eikä häiritä kaikkia matkustajia omilla puheluilla. Koskee myös työmatkalaisia. En halua kuulla firmanne kateprosentteja tai tilauskantaa, joskus kuulee jopa salassapidettäviä tietoja. Niin urpoja ihmiset on.
Ennen kirjastossa oli hiljaisuus, eikä ne olleet eläintarhoja.
Muutin pienempään kaupunkiin ja täältä löytyy oikea, hiljainen KIRJASTO, ihanaa. Kaikki tietävät, että kuiskataan ja yritetään olla hiljaa.
Kirjastossa on hiljaiset paikat erikseen. Muuten siellä olisi sietämätöntä käydä.
Että ihmiset eivät tunge kaupoissa lähelle ja liikkuvat jokseenkin samaan suuntaan. Tarkoitan lähinnä vaatekauppoja,joissa yksi käy läpi rekkiä yhdestä suunnasta ja toinen tulee vastaan toisesta suunnasta. Lisäksi joku hönkii niskassa. Ei ole kohteliasta eikä miellyttävää.
Ystävällinen ja kohtelias keskustelu ilman, että parjataan kolmatta osapuolta, joka ei ole paikalla.
Asiallinen, avulias ja ystävällinen aikuismainen käytös. Myös kouluissa ja työpaikoilla.
Aikuiset eivät ennen kiroilleet tai puhuneet alatyylisesti julkisissa tiedotusvälineissä.
Arvokas ja arvostava käytös, asenne itseä ja muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on vaikka kuinka paljon
1. Autoilu
- Ihmiset pysäköivät nykyään minne vaan, laillinen tai laiton. Usein siten, että muiden on vaikea pysäköidä tai ajaa ohi
- Ylinopeus on uusi normaalivauhti. Ei mitään väliä nopeusrajoituksista
- Ajaa jalkakäytävää pitkin vain koska ei jaksanut ajaa ajorataa pitkin kotiin
2. Pyöräily
- Kukaan ei käytä kelloa, hidasta ohituksessa, näytä kääntymisen merkkiä eikä jätä pyörää siististi ettei se häiritse muiden kulkua
- Ajellaan pyörätien sijaan autojen seassa tien tukkeena
3. Kauppakäytös
- Kärryillä liikkuvat ovat joko aina keskellä käytävää, tökkivät selkään tai jättävät kärryn hyllyjen eteen, niin että sitä pitää siirtää päästäkseen hyllylle
- Lasten annetaan tehdä mitä vaan kaupassa
- Nuoret varastelevat ja tuhoavat kaupan hyllyjä tai tuotteita huvikseen
4. Kritiikin vastaanottaminen
- 95% ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan suuttumatta, oli kyse sitten tahallisesta tai tahattomasta hölmöstä toiminnasta, 3% suuttuu ja uhkailee, 1% käy kimppuun ja 1% ottaa kritiikin positiivisesti vastaan
5. Tervehtiminen
- Töissä tai kotitalon rappukäytävässä ei juuri kukaan tervehdi vaan katse suuntautuu kännykkään tai jalkoihin
- Vanhempia ihmisiä ei osata tervehtiä kunnioittavasti vaan nuorilta tulee Yo, mitä äijä tai muita typeriä asioita suusta
6. Koiran ulkoiluttaminen
- Koiran jätöksiä ei korjata ellei siitä sanota
- Koiran perään ei katsota vaan selataaan kännykkää
- Koira pidetään irti julkisilla paikoilla missä on muita ihmisiä
- Koiraa ei ole koulutettu ja se hyökkäilee muiden kimppuun. Omistaja voi estää sitä vain kiskomalla hihnasta
7. Omien jälkien siivoaminen
- Julkisilla paikoilla on aina roskia vaikka roskiksia on kaikkialla erityisesti puistot
- Seinät sotketaan graffiteilla ja lasit rikotaan huvin vuoksi
- Pikaruokaravintoloisssa jätetään kaikki pöydälle vaikka roskat pyydetään viemään itse roskiin
Tuohon 4.kohtaan: pystytkö itse vastaanottamaan kritiikkiä suuttumatta? Ehkä pystyt, en tiedä, mutta kokemukseni mukaan usein he, jotka erittäin mielellään kritisoivat muita, eivät itse kestä arvostelua sitten yhtään.
Jännä miten tiettyjä tapoja pidetään "hyvinä tapoina", niitähän ne ei oo ollenkaan.
Historiaa esim: ovet oli täyspuuta ja niin painavia ettei naiset saaneet niitä auki, kun otetaan hattu päästä sisätiloissa kerrotaan että tulee hyvissä aikeissa heikoimman kehonosan paljastamalla
Vierailija kirjoitti:
Kun mies kohtaa kaupungilla jonkun tutun, tervehtii hän tätä nostamalla hatun pois päästä. Mikäli jäädään keskustelemaan on hattua pidettävä vasemmassa kädessä koko keskustelun ajan.
Itse asiassa hatun päästä ottanut saattaa vanhan tavan mukaisesti odottaa naiselta lupaa laittaa hatun uudelleen päähänsä. Luultavasti koskaan ei ole ollut käytäntönä pitää hattua koko keskustelun ajan kädessä, mutta naiset ilmeisesti eivät huomanneet antaa lupaa laittaa hattua uudelleen päähänsä ja sen jälkeen luonnollisena jatkumona tuli käyttöön tavaksi vain nostaa hattua.
Käytöstavatkin muuttuvat ajan kuluessa. Joskus oli hyvän tavan mukaista viedä lusikan kärki suuhun - tämän jälkeen on luultavasti havaittu, että lusikan reunalta syöminen näyttää kauniimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuliais(karkkeja) viedään perheen kaikille lapsille, ei pelkästään sille synttärisankarille
Ei, se ei kuulu hyviin tapoihin. Vie mieluummin jotakin terveellistä. Karkit lapsille on pahin moka ja stressinaihe vanhemmille ikinä. Varsinkin, jos lapsia yritetään pitää terveinä ja suoda itse herkuttelupäivä lauantaisin. Mutta ei, kun isovanhemmqat, kummit, opettajat ja kaverieden kotona, harrastuksissa, kaikkialla annetaan herkkuja! Niihin syntyy riippuvuus, jos miltei jatkuvasti jostakin saa.
On lapsia, joille ei tarjota kotona karkkia, eivätkä he niitä sen vuoksi edes kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliais(karkkeja) viedään perheen kaikille lapsille, ei pelkästään sille synttärisankarille
Ei, se ei kuulu hyviin tapoihin. Vie mieluummin jotakin terveellistä. Karkit lapsille on pahin moka ja stressinaihe vanhemmille ikinä. Varsinkin, jos lapsia yritetään pitää terveinä ja suoda itse herkuttelupäivä lauantaisin. Mutta ei, kun isovanhemmqat, kummit, opettajat ja kaverieden kotona, harrastuksissa, kaikkialla annetaan herkkuja! Niihin syntyy riippuvuus, jos miltei jatkuvasti jostakin saa.
On lapsia, joille ei tarjota kotona karkkia, eivätkä he niitä sen vuoksi edes kaipaa.
Minulla ei lapsuudessa ollut karkkipäivää vaan hyvin usein katsoin kun muut lapset söivät karkkia. Meidän perheessä ei myöskään ollut tapana antaa viikkorahaa vaan katto pään päällä, ruoka ja muutama vaatekappale sekä kengät riittivät kakaroille. Kun lähdin opiskelemaan, niin taisin syösä kuukaudessa saman määrän karkkia kuin koko lapsuudessani sain.
Vähän sama homma kuin kaikkien lapsuuden aikaisten puutteiden kohdalla - aikuisena (yli)kompensoidaan tuota puutetta.
Jep, samaa mieltä. Vähän ohi aiheen, mutta tämä on sitä luonteenkasvatusta, jota pullamössösukupolvi tarvitsee. Ja opetettu neuvolassa, esim. kaksosten vanhemmille nimipäivän juhlimisesta. Annetaan siis nimipäivälahja, sen vuoksi, että kaksosista toinen oppii, ettei aina saa lahjaa. Oppii sietämään pettymyksiä, niitä kun elämässä pakkaa tulemaan.[/quote]
Meille ei tarvinnu kenenkään edes opettaa kun itsestäänselvyys, että juhlistetaan kaksosilla nimipäiviä, että on se yksi oma juhla. Toinenkin oppii iloitsemaan siitä lahjan antamisesta. Tarkoituksella kaksosilla sellaiset nimet että tuli oma nimipäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorilla tehdään tilaa toiselle ihmiselle edes askeleen verran sivuun, jotta toinen pystyy katsomaan myös saman kohdan ilman kauheaa odottelua. Ei jäädä kohdan etupäähän ja selata kaikkia vaatteita yksitellen vaan liikutaan tavaroiden mukana, jotta muutkin mahtuu. Kärryjä ei pidetä vieressä ahtailla käytävillä ja niitä voi siirtää muitten edestä vaikka ne olisivatkin edessäsi tai takanasi.
Odota rauhassa, kunnes henkilö on saanut katsottua sen kohdan äläkä tuki samaan paikkaan. Toinen ei ole velvollinen sinua väistämään, kun hän oli siinä ensin. Sinä et myöskään voi toisen puolesta päättää, mikä on sopiva aika tutkailla tuotteita. Toiset harkitsee ja tutkii pidempään.
Muutenkin on kohteliasta pitää sopiva etäisyys ihmisiin, moni pelkää vieläkin koronaa ja vaikkei koronaa olisi olemassakaan, ei silti pidä tuppautua lähelle vieraita ihmisiä.
Sinulla on kantamuksia kädet täynnä, niin kukaan ei vahingossakaan avaa ovea sinulle.
Istumapaikat ruuhkabussissa on täynnä, kukaan ei tarjoa huonojalkaiselle vanhukselle istuinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aukaisee auton oven minulle, eli tulee avaamaan toisen puolen oven valmiiksi. Mukava tapa, vaikka ei sitä aina tee enkä odota sitä.
Onko vitsi ? :) ymmärrän jos on kantamuksia,mutta muutenen odottaisi,että mulle tultais avaamaan,niinkuin jollekin ministerille :) talon oven avaamisen vielä ymmärrän
Musta tuo on ihanaa:) Toista voi huomioida pienilläkin jutuilla kun mahdollista ja vahvistaa suhdetta.
Musta tuo on pikkusen liikaa :D asunnon oven avaaminen ja auki pitäminen on kiva ele ja kohteliasta huomioimista,mistä tykkään :)
lisään,et eroisin ja istua odottaisin autossa kun uusi mies ei älyäis tulla avaamaan mulle auton ovea :D :D kun olisin niin tottunut,kun se entinenkin mies aina hyppäs avaamaan :D :D heh heh kun emmää vaan pääse täältä itse ulos
Siis mukavaltahan tuo tuntuu ja että mies osaa olla kohtelias! Ap. kirjoitti ettei odota tuota eikä joka kerta tapahdu. Kohteliasta on osata ymmärtää lukemansa eikä muuttaa totuutta.
Ylipäätään toisten huomioon ottaminen. Yleistä on, että mennään "teen näin koska MULLA on siihen oikeus!"-asenteella. Esim. kaupan kassalla jäädään pakkaamaan niitä ostoksia heti siihen maksupäätteen viereen (eikä mennä sinne liukuhihnan päähän "lastauspaikalle") niin, että koko jonon pitäisi odottaa tämän toimituksen ajan ennenkuin pääsee etenemään. Esimerkkejä vaikka kuinka ja paljon! Onhan paljonkin oikeuksia olla, mennä, tulla ja tehdä, mutta pitääkö se aina mennä "minä ensin" periaatteella?!
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään toisten huomioon ottaminen. Yleistä on, että mennään "teen näin koska MULLA on siihen oikeus!"-asenteella. Esim. kaupan kassalla jäädään pakkaamaan niitä ostoksia heti siihen maksupäätteen viereen (eikä mennä sinne liukuhihnan päähän "lastauspaikalle") niin, että koko jonon pitäisi odottaa tämän toimituksen ajan ennenkuin pääsee etenemään. Esimerkkejä vaikka kuinka ja paljon! Onhan paljonkin oikeuksia olla, mennä, tulla ja tehdä, mutta pitääkö se aina mennä "minä ensin" periaatteella?!
Niin, muiden huomioon ottaminen. Siitähän hyvissä käytöstavoissa pohjimmiltaan on kyse.
Kyse ei ole jäykistä säännöistä.
Kahvikupposta ei juoda niin että lusikka törröttää edelleen kupissa. Sillä vain hämmennetään kahvi ja siirretään sivuun.
No siis mies nousee seisomaan, jos nainen nousee pöydästä tai tulee pöytään. Ei sen takia että menee pisulle puuteroimaan :D
Herrasmies tarjoaa aina naiselle oman istumapaikkansa jos ei ole vapaita paikkoja, ja jää rinnalle tai eteen seisomaan etumus naisen kasvoja kohti. Naisen taas kuuluu tietää, miten tässä tilanteessa tulee toimia. Mutta poikkeus sallitaan jos nainen ollut hammaslääkärissä esim. juurihoidossa. Silloin kohteliaan kiitoseleen voi hoitaa käsin.