Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Harvinainen taito: olla hiljaa, vaikka olisi oikeassa. Jos toinen on aivan tiukkana vaikka onkin väärässä, ja asia on suht merkityksetön - voi olla hiljaa ja antaa toisen pitää näkökantansa. Joskus kaikilla on mukavampaa niin. Aina ei tarvitse tuoda esille omaa näkökantaansa - vaikka se kaikilla meillä onkin se paras ;)
Tällä en tarkoita sitä, että suuriäänisille öykkäröijille pitäisi hiljaa alistua, vaan että normaalin inhimillisen ihmisen säästää hyödyttömältä nolaantumiselta.
Kun tavataan ihminen, joka on uusi porukassa jossa muut tuntevat toisensa hyvin, helpotetaan tämän sisäänpääsyä porukkaan. Otetaan mukaan keskusteluihin ja kaikin tavoin yritetään saada viihtymään. Liian usein uusi tulokas joutuu tekemään hartiavoimin töitä päästäkseen mukaan...puhutaan sisäpiirijuttuja, jo katseet on torjuvia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ovat monesti yksinäisiä, joten heistä on pidettävä hyvää huolta ja he usein ilostuvat juttelemisesta ja seurasta
Mun lähivanhus hakkasi mua kun olin lapsi. Olkaa hyvä vaan ja pitäkää sille söpölle vanhukselle seuraa. Turha tulla syyllistämään mua miksi en käy.
Puhua totta, olla viimeiseen asti oikeudenmukainen, olla lausumatta kenestäkään väärää todistusta, olla tarkka sanomisistaan ja tekemisistään, olla juoruamatta (juoruamista on sekä toisten asioista luvatta puhuminen että juorujen vastaanottaminen), olla manipuloimatta millään lailla, olla neuvomatta ja tekemättä mitään ilman, että pyydetään jne. Ikävä kyllä todella harvinaisia ovat oikeasti sydämensivistystä ja viisautta omaavat ihmiset.
Näin miehenä enää harvoin törmään naisiin, jotka niiaavat kiltisti tutustuessa. Yleensä vain törkeän ronskin epäkohteliaasti tarjoavat kättä kuin rekkamiehet.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön
Mä vihaan tätä kun joku "enkö mä ookkii ihana ihminen" tulee sekottaa mun pasmat. Ilman "apua" ja sen vaatimaa opastusta kaikki kävisi nopeammin. Mutta olisi epäkohteliasta ja loukkaavaa kieltäytyä tästä kohteliaisuudesta...
Mielestäni ei siis ole kohteliasta mennä vieraana puuttumaan järjestelyihin ellei pyydetä (ja sekin osoittaa vain puutteita järjestelyissä, vieraat kutsutaan viihtymään).
Kunnioittava sinuttelu. Moni loukkaantuu teitittelystä, koska se mielletään vanhukselle puhumiseksi tai etäisyyden pitämiseksi. Monissa työpaikoissa sinuttelu on käytöskoulun, mutta halutaan olla kunnioittavaa silti. Silloin voi sinutella kirjakielellä kunnioittaen puhuen.
" Haluaisitko..." eikä " haluutsää..".
Siis käytöskoodi! Kone arvaa mitä milloinkin...
Loppukunnioitus tekstissä ja puheessa on korvautunut loppuilkeilyllä. " idioottikin tajuaa tämän "- tyyppiset tekstit loppuun ovat yleistyneet, kun oikea käytöstapa on tarjota kunniallista reittiä ulos. Esim. " tämän asian voi hahmottaa monella tavalla". Tai " keskustelu jatkukoon "
Eli jatkakaamme keskustelua!
Ja meidän vanhempien, olen 59- v, on kerta kaikkiaan otettava tyylillä vastaan,kun joku teitittelee meitä!! Toinen haluaa olla kohtelias ja kunnioittava ja siinä ei saa itse käyttäytyä kuin teinipissis. Voi sanoa, että sinutellaan vaan mieluummin, mutta ei mitään epäkohteliasta eikä nätkättävää! Tämä on kohta, jossa elämänkokemuksen täytyy näkyä. Vanha mikä vanha tai arvokas mikä arvokas, mutta ei tarvitse olla öykkäri,kun toinen yrittää parastaan.
Ulkomaalaiset sairaanhoitajat sairaalassa teitittelevät joskus minua, kun olen oyl, ja sanon aina, että täällä sairaalassa työkoodi on sinuttelu, joten sinutellaan vaan.
Autossa arvovaltaisin ihminen istuu oikealla takana.
Jos mies tarjoaa naiselle tulta, hän ottaa oman savukkeen pois omasta suustaan siksi aikaa.
Naisten ja miesten hattukulttuuriin liittyy myös naimaikäisen naisen säädyllisyys ja se, onko naimisissa vai ei. Siksi mielestäni myös naisilla lippis tai pipo sisätiloissa on huonoa käytöstä.
Herrasmies ei suutele tupakka suussa.
Tää sinuttelu/teitittely on niin ristiriitanen. Poikaystävä kotona opetettu teitittelemään kaikkia ittiään vanhempia ihmisiä (suku Karjalasta) ja neuvoi näin minulle. Itse olen ristiriitainen, puheita pienessä pitäjässä herättävä persoona ja olen sitten poikaystävän valistuksesta alkanut puhua niin vanhoille, sekä myös esim. lääkäreille/tuomareille/presidenteille yms. ittensä paremmaksi kokeville ihmisille kommunikaation helpottamiseksi.
Parempiin ihmisiin en ole huomannut vaikutusta. Osa vanhuksista tulee epäluuloisiksi teitittelystä, osa tuntuu ymmärtävän, mistä on kysymys :)
Se, että sanotaan oma nimi aina viimeisenä. Esim. sanotaan Sari, Mika ja minä. Ei laiteta itseä ensimmäiseksi kun puhutaan.
Bussissa, jos istun ikkunapaikalla ja olen jäämässä pois kyydistä, niin pyydän vierustoverilta tilaa sellaisessa paikassa, jossa bussi ei liiku. Esimerkiksi jos pysähdytään liikennevaloihin tai muuten näen, että seistään vielä paikallaan muun liikenteen vuoksi. Tai nousen seisomaan ja siirryn oville jo edellisellä pysäkillä. En halua, että toinen joutuu juuri siinä tiukimmassa shikaanissa nousemaan paikaltaan ja taiteilemaan kassiensa kanssa. Ja tietenkin kiitän ja katson silmiin lopuksi.
-Yleisissä kulkuneuvoissa puheäänen voluumi. Puhelimessa puhumiset voi myös hoitaa kanssamatkustajia kunnioittaen. Näiden ei tarvitse kuunnella sinun henkilökohtaisia vuodatuksia tai pahimmassa tapauksessa vielä puhelimessa olevan vastapuolenkin vuodatuksia.
- Illalliselle kutsuttaessa voi kysyä emännältä/isännältä onko kenties jotakin jota voi tehdä esim. jälkkäri tms.
Jos mitään ei pyydetä niin voi viedä viinipullon tai jotakin muuta pientä. Ei ole siinä tilanteessa hyvää käytöstä leipoa kakku ja viedä se mukanaan, jolloin emäntä joutuu mahdollisesti viemään omat leipouksensa syrjään.
-Kylässä hyviä käytöstapoja kehua ruokaa, vaikkei se välttämättä omaan mieleen olisikaan mutta toinen on kuitenkin nähnyt vaivaa sen eteen. Samoin jos jostakin ruuasta ei tykkää niin tätä ei tarvitse maistaa, eikä tästä tykkäämättömyydestä tarvitse tehdä numeroa. Kaikki mitä lautaselle otetaan myös syödään. Lisää otetaan, kun kaikki muut ovat syöneet jo myös. Ei kuitenkaan ahmita kaikkia ruokkia.
-Keskusteluissa on hyvää pitää keskustelu sellaisena, johon kaikki pystyvät ottamaan osaa. Ei tietystikään koko ajan mahdollista mutta ei niin, että puhutaan sisäpiiriasioista suurimman osan ajasta ja joku/jotkut jäävät ulkopuolelle.
-Jos saat pidemmän matkan päähän kyydin niin on hyvää käytöstä tarjota bensarahoja. Samoin jos menee yhdessä tapahtumaan, jossa toinen on vaikka kuskina ja tämän kontolle ja bensa- ja parkkimaksut. Niin on kohteliasta kysyä osallisuutta maksuihin.
- Vieraanvaraisuus ja tasapuolisuus. Jos saat joltakin apua, niin apu on toki pyyteetöntä mutta on hyvää käytöstä myös itse välillä tarjoutua avuksi ja tehdä vastavuoroisesti jotakin toisen puolesta. Samoin jos kuka tahansa tulee hetkeksi vierailulle "ohimennen" niin on hyvä kysyä haluaako tämä kenties jotakin. (kahvia, teetä, vettä...)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aika anarkistihenkinen, toisinaan hyvinkin epäsovinnainen, äänekäs ja sopimaton alle kolmikymppinen kirkkoon kuulumaton nainen, mutta musta on epäkunnioittavaa pukeutua kirkkoon olkapäät paljastavaan asuun. :D Edes joku huivi pliis.
Mä myös, 27-v ateisti, olen tuota mieltä :D Samoin lakkiaisissa ym. päiväjuhlissa tulisi peittää olkapäät.
Vierailija kirjoitti:
Töissä tervehditään kaikkia, vaikka ette olisi bästiksiä ja vaikka se tuntuisi "käytöstavoilta".
Myös siivoojaa. Minusta on sekin kivaa, että siivooja tervehtii ensin.
Istutaan vasta kun saadaan lupa. Ei mennä ovesta sisälle ja sohvalle rönöttämään ennen k6 toinen sanko istu vain. Nykymaailmaan sopii istu vaikka sohvalle tai istutaanko juomaan kahvit.
En koskaan olisi Liisan kanssa missään. Tai jos olisin, en ainakaan kertoisi siitä muille. Pekka onkin eri juttu