En jaksa aina tätä treenin jälkeistä masennusta
Terveyden takia olisi pakko vähän liikkua, mutta treenin jälkeen loppupäivä menee tosi alakuloisissa fiiliksissä ja tekisi mieli vetää ittensä narun jatkoksi. Eikö liikunnasta pitäisi tulla hyvä olo eikä tämmönen?
Kommentit (25)
Miten oikein treenaat? Syvänmerensukellusta?
Vierailija kirjoitti:
Miten oikein treenaat? Syvänmerensukellusta?
Kuntosalilla. Treeni itsessään on ihan ok eikä ärsytä, mutta treenin jälkeinen olotila on hirveä. Ei oikein voi ylirasitustakaan olla, koska treenaan vain 2 kertaa viikossa enkä tee mitään supernostoja
No onpas erikoista, minulla on aina sitä parempi olo mitä rankempi treeni takana. Onko sinulla mitään harrastusta, josta mieliala nousee eikä laske?
Mulla oli tuo ongelmana silloin, kun elämässä oli muutenkin paljon stressiä ja muut elintavat retuperällä. Ravinto ja lepo kuntoon, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
No onpas erikoista, minulla on aina sitä parempi olo mitä rankempi treeni takana. Onko sinulla mitään harrastusta, josta mieliala nousee eikä laske?
Eipä oikein paitsi työ on ihan kivaa ja palkitsevaa
Vaihda laji sellaiseen josta tulee hyvä mieli. Ei salilla käynti ole ainoa liikuntamuoto
Vierailija kirjoitti:
Vaihda laji sellaiseen josta tulee hyvä mieli. Ei salilla käynti ole ainoa liikuntamuoto
Tuskin se lajista on, koska ei mulla treenin aikana ole mitenkään kurja olo vaan ihan ok eikä salille harmita mennä. Jotain muita kokeilin joskus, mutta niissä ärsyttää ihan suorituksen aikana ja odottaa vain, että tunti loppuu
En koskaan kävisi salilla, mutta parin tunnin seikkailullisesta kävelylenkistä raittiissa ulkoilmassa tulee ainakin minulle todella rauhallinen ja hyvä olo. Ahdistusoireet lievittyvät saman verran kuin jos ottaisi bentson, ja päälle vielä endorfiinit.
Pieni osa ihmisistä on sellaisia, että liikunta ei tuota heille mielihyvää, mutta en ole kuullut, että siitä tulisi varsinaisesti huono mieliala. Jos olet vaikeasti masentunut, liikunta voi kyllä lisätä itsetuhoisia ajatuksia, koska se aktivoi ihmistä. Oletko?
Jaa-a ei tule kyllä mitään muuta mieleen kuin treeni on kuntoosi nähden liian kova. Kokeile kävelyä tai pyöräilyä. Vauhti ja määrä jota jaksat hyvillä mielin voi olla alkuun naurettavan pieni mutta totea että se on epäolennaista. Kuuluu täysin asiaan ja on sallittua. Ethän sinä nyt herran jestas ole liikuttamassa itseäsi mihinkään tosi-tv:n epätodellismaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kävisi salilla, mutta parin tunnin seikkailullisesta kävelylenkistä raittiissa ulkoilmassa tulee ainakin minulle todella rauhallinen ja hyvä olo. Ahdistusoireet lievittyvät saman verran kuin jos ottaisi bentson, ja päälle vielä endorfiinit.
Pieni osa ihmisistä on sellaisia, että liikunta ei tuota heille mielihyvää, mutta en ole kuullut, että siitä tulisi varsinaisesti huono mieliala. Jos olet vaikeasti masentunut, liikunta voi kyllä lisätä itsetuhoisia ajatuksia, koska se aktivoi ihmistä. Oletko?
Oon perusluonteeltani vähän alakuloinen, mutta en kai masentunut. Ainakaan toimintakyvyssä ei ole mitään vikaa. Jotain hormonijuttuja nää varmaan on, koska mielialan lasku on todella voimakasta
Muista treenin jälkeinen palautuminen. Kuulostaa nimittäin ihan tavalliselta verensokerin laskulta. Heti treenin jälkeen palautumisjuoma jossa on myös nopeita hiilareita, tai sitten voit jo treenin ajaksi laittaa juomapulloon jotain missä on pieni määrä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a ei tule kyllä mitään muuta mieleen kuin treeni on kuntoosi nähden liian kova. Kokeile kävelyä tai pyöräilyä. Vauhti ja määrä jota jaksat hyvillä mielin voi olla alkuun naurettavan pieni mutta totea että se on epäolennaista. Kuuluu täysin asiaan ja on sallittua. Ethän sinä nyt herran jestas ole liikuttamassa itseäsi mihinkään tosi-tv:n epätodellismaailmaan.
Voi kai se sitten niinkin olla. Treenasin tosin vain puoli tuntia enkä tehnyt edes itselleni isoilla painoilla
Vierailija kirjoitti:
Muista treenin jälkeinen palautuminen. Kuulostaa nimittäin ihan tavalliselta verensokerin laskulta. Heti treenin jälkeen palautumisjuoma jossa on myös nopeita hiilareita, tai sitten voit jo treenin ajaksi laittaa juomapulloon jotain missä on pieni määrä sokeria.
Mulla on heraa ja hiilaria sisältävä palautusjuoma ja treenin jälkeinen ateria oli myös aika hiilaripitoinen
Kokeile vaihtaa treeni puolen tunnin rauhalliseen kävelylenkkiin joka päivä, ja katso, jos tapahtuu muutoksia.
Treenatessa on tärkeä huolehtia myös raudan ja magnesiumin saannista.
Onko sulla masennusta? Olen lukenut, että joillakin liikunta voi jopa pahentaa sitä.
Minullekin tulee rankahkon tai pitkäkestoisen liikunnan jälkeen kamala masennusolo. Poraaminen sen jälkeen on takuuvarma juttu. Että liikunnan iloa minullekin vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kai se sitten niinkin olla. Treenasin tosin vain puoli tuntia enkä tehnyt edes itselleni isoilla painoilla
No oli miten oli. Olet kuitenkin nyt tälle pienelle yhteisölle miltei velkaa että kokeilet jotain muuta hyvin matalainsentiivistä liikuntaa ja kerrot kuinka kävi :). Kävelet puolesta kilometristä kilometriin huomenna luonnon läheisyydessä ja kerrot monta lintua havaitsit ja tunnistitko niistä yhtään ja millä niistä sinusta oli kaunein lauluääni. Hopi hopi. Siis huomenna.
Peräsä möykkäävä kinuski ei näytä olevan joogan kaan jälkeen mitenkään tasapainossa, häirintä jatkuu kahvilan lasiseinän takaa. Möykkää perään kun junaankin mentiin.
Jossain "päin suomen niemeä" ja siellä salijumppa maistui. Enemmän haittaa on mikäli välin jättää mikäli nyt ei vammoja ole. Joillakin on tarve jäkättää vaikkapa jonkun yksittäisen saliasiakkaan pohjalta häirintöjään. Silloin kannattasi harjoittaa ensin nuppiaan ennenkuin tulee laukomaan typeryyksiään jonkun miehen perässä.
Outoa, treenin pitäisi piristää ja vapauttaa endorfiinejä tai jotain mielihyvähormonia.