Miten keitetään kananmunat niin etteivät mene rikki?
Kommentit (12)
Elä tiputa niitä sinne kattilaan vaan laitat esim. lusikalla. Menevät rikki kun osuva kattilan pohjaan.
Laitetaan niin hitaasti sinne kiehuvaan veteen, että äkillinen lämmönmuutos kuoressa ei hajoita sitä.
Vierailija kirjoitti:
Laita pikkuisen suolaa veteen. Se pehmentää vettä.
Suola aiheuttaa käänteisosmoosin ja se hyydyttää munan nopeammin.
Laitan joko kylmään veteen tai käytän kananmunan rei'ittäjää (tavallista neulaakin voi käyttää).
Itse laitan kylmään veteen. Lisään myös suolaa, niin ei leviä kananmuna kattilaan, jos kuori halkeaa.
Saa olla aika iso kattila, jos 6 munaa kerralla keität. Oisko sulla vaan liian pieni kattila? Jaa kahteen kattilaan jos ei muuten onnistu
Itse keitän pienessä kattilassa johon mahtuu vierekkäin 5 munaa. Eivät siis pääse heilumaan kun ovat vierekkäin tiiviisti. Munat kattilaan, päälle kylmää vettä sen verran että juuri peittyvät. Kypsennysaika otetaan siitä kun vesi kiehuu, heti lasketaan tehoa niin etteivät kiehu kovaa. Kun valmista, kattila vesineen päivineen altaaseen ja päälle valutetaan kylmää vettä vähintään 5min, senkin jälkeen saavat olla kylmässä vedessä välillä kylmää valuttaen ainakin 20min. Ei hajoa ja kuoret irtoaa.
Valitaan sellaisia pieniä munia, joissa on tarpeeksi paksu kuori. S-kaupan munat hajoavat helpommin kuin muiden, tai sitten olen vaan sattumalta viime aikoina tehnyt kaksikin reklamaatiota ennen kuin opin olemaan ostamatta niitä.
Laita kylmään veteen ja älä keitä liian kovalla.