Kova luupatti alaikenen sisäpinnalla?
Mikä voi olla? Hammaslääkärillekö näyttämään? Aiemmin jo ien siitä ollut jotenkin kaarella mutta nyt siinä pyöreä kova patti. Neuvoja? Pelottaa että syöpää?
Kommentit (14)
Kiitos. Toivottavasti on sellasta.
Hyvänlaatuisia, mutta ei niin kivoja. Mulla on 5 sellasta ja isoin on noin 8 mm paksuinen. Siis huulta vasten. Toivon, että lopettaa joskus kasvamisen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Toivottavasti on sellasta.
No varmasti on. Kirurgi selitti, että torus kasvaa hitaasti vuosien saatossa. Ja kun se saavuttaa tietyn koon, sen saattaa yhtäkkiä vasta silloin huomata tai tuntea kielellään.
Mulla oli juuri tyypillisessä paikassa eli nimenomaan alaikenen sisäpuolella, tunnen sen kielellä ja sen näkee silmillä myös. Ei sille mitään tehdä. Siinä se on, vaaratonta luuta.
Torus on siis kivikova, koska on luuta.
Poistaako hammaslääkäri noita? Miten?
Mä livon koko ajan kielellä tuota. Pakko saada se pois,oli mikä oli. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Poistaako hammaslääkäri noita? Miten?
Niitä ei poisteta. Koska se on vaaratonta luuta.
Vierailija kirjoitti:
Mä livon koko ajan kielellä tuota. Pakko saada se pois,oli mikä oli. Ap.
Kyllä se suu siihen tottuu. Parissa päivässä sun kieles ei enää siihen mene, usko, mulleki kävi noin. Jos tervettä luuta aletaan sahaamaan pois, niin ei viisasta. Ties millaiset kamalat jälkikivut siitä saa riesakseen.
Täällä myös luupatti ikenessä. Olipa kiva tieto etten ole ainoa! En tiedä kuvittelenko, mutta minulla patti ei vuosien jälkeen enää tunnu yhtä terävästi kuin aiemmin. Ehkä kudosta tullut enemmän ympärille tms.
Suu tottuu siihen. Nyt sä olet vasta huomannu sen, se on kokoajan ollu sulla, mutta vasta nyt ylitettyään ns. kriittisen koon, huomasit sen yhtäkkiä ja nyt se tietty häiritsee. Mä olen unohtanu koko patin jo, vaikka siellä se on. Mä siis näytin sen sille kirurgille.
Itsellä todettiin kans alaleuassa heti kielen alla molemmin puolin. Ovat samankokoiset ja harmittomat ainakin tähän asti. Liikakasvua eli torus nimeltään. Jos alkaa vaivaa niin leikataan muuten saa olla. Ainakaan en ole lasileuka😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kova luupatti. Menin näyttää hammas- ja leukakirurgille. Näki heti, että kyseessä on vaaraton luupatti nimeltä torus.
toruksethan on luun liikakasvua ja kait aika kovia. googlaa torus mandibularis (alaleuka) tai torus maxillaris (yläkeuka). torukset on hyvänlaatuisia, joillain kasvaa joillain ei.
on yleisiä.
Kaikkea sitä oppii kun vauvapalstalla käy!
Mene ap kuitenkin näyttämään hammaslääkäriin minkä varmaan ajattelitkin tehdä.
Mulla oli kova luupatti. Menin näyttää hammas- ja leukakirurgille. Näki heti, että kyseessä on vaaraton luupatti nimeltä torus.
toruksethan on luun liikakasvua ja kait aika kovia. googlaa torus mandibularis (alaleuka) tai torus maxillaris (yläkeuka). torukset on hyvänlaatuisia, joillain kasvaa joillain ei.
on yleisiä.