Köyhien häpeä
Miksi köyhät usein sanovat, että hävettää ostaa punalappuisia tuotteita, käydä UFF:ssa tai vaikka Lidlissä? Kun ei minua hyvätuloistakaan hävetä. Tyhjät tölkitkin poimin kadulta mukaan, kun menen kauppaan.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Eivät sano.
Pelkkää oletustasi vain siis, että sanoisivat...
No, eivät sano, mutta kirjottavat netissä.
Vain netin sädekehän kiillotus -lässytyksissä hyvätuloiset keräilevät tyhjiä tölkkejä. Eivät oikeassa elämässä.
Ihmiset tuntuu nykyään häpeevän kaikkee mahdollista ja mahdotonta.
Koska sinulle näiden tuotteisen ostaminen on valistunut valinta, eikä pakko, kun ei ole muuhun varaa.
Miksi ihmeessä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät sano.
No, eivät sano, mutta kirjottavat netissä.
Sehän onkin jo ihan eri asia ...
Vierailija kirjoitti:
Koska sinulle näiden tuotteisen ostaminen on valistunut valinta, eikä pakko, kun ei ole muuhun varaa.
Ei minua hävettänyt opiskelijana tai työttömänäkään, kun olin itsekin köyhä.
Meillä mies on aina riemuissaan, kun löytää halvalla hyvää ruokaa. Sitä ei punaiset laput hävetä.
Mä en hyvätuloisena osta aleruokaa (koska haluan tuoretta), en käy Lidlissä (koska huono valikoima ja laatu) enkä osta kirpputoreilta (koska en halua vanhoja käytettyjä vaatteita).
Kyllähän nuo valinnat kertoo ulkopuolisellekin, että varaa ei ole parempaan ja raha on tabu, ei sitä (huonoa) taloudellista tilannetta haluta ulkopuolisille tai tutuillekaan julistaa.
Juuri siksi kun se on pakko.Kyllähän sen erottaa, onko ihan luonnonsuojelun nimissä kerännyt niitä pulloja, vai että saa sen punalappuisen tarjousmakkaran.
Antaa ainakin lapsiperheessä kuvan että on huono vanhempi, joka on hassannut rahat johonkin muuhun.(Ainakin näin mä ajattelen itsestäni ajateltavan jos joku "kunnon ihminen"ostoksiani katsoo.
Olen kerännyt pulloja silloin kun olen ollut hyvätuloisempi, silloin se oli vähän niinkuin olisi kerännyt sieniä, eli kiva löytö.Kun rahattomana niitä kerää, siinä taustalla on se epätoivo.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hyvätuloisena osta aleruokaa (koska haluan tuoretta), en käy Lidlissä (koska huono valikoima ja laatu) enkä osta kirpputoreilta (koska en halua vanhoja käytettyjä vaatteita).
Kyllähän nuo valinnat kertoo ulkopuolisellekin, että varaa ei ole parempaan ja raha on tabu, ei sitä (huonoa) taloudellista tilannetta haluta ulkopuolisille tai tutuillekaan julistaa.
Minä taas hyvätuloisena teen kaikkea noita mainitsemiasi. Ostan aletuotteen, jos kohdalle sellainen sattuu ja teen siitä ruokaa samana päivänä; käyn toisinaan myös Lidlissä ja kierran mielelläni kirpputoreja. Jos joku (urpo) tästä haluaa tehdä omia päätelmiään, niin se hänelle suotakoon. Eipä voisi vähempää kiinnostaa.
Eivät sano.