Eettinen vegaani Alba, 1v, ei saa ruokaa Keravan päiväkodissa
Alba, 1, ei saa ruokaa päiväkodissa – edes lääkärintodistus ei kääntänyt kunnan päätä
Osassa Suomen kuntia vegaaniruoka on jo arkipäivää, mutta joissakin kunnissa sitä ei saa vaikka erikseen pyytäisi.
Keravalainen Alba Prato, 1 v 4 kk, ei saa päiväkodissa kaupungin kokkaamaa ruokaa.
Syy on se, että Alba on vegaani – ei lääketieteellisistä vaan eettisistä syistä.
Kerava ei kokkaa päiväkotilapsille vegaaniruokaa, vaan tavallista kasvisruokaa, jossa käytetään maitotuotteita ja kananmunaa. Vegaanit taas eivät niitä syö kuten eivät mitään muitakaan eläinperäisiä tuotteita.
Alban äiti Riina Ruus-Prato oudoksuu Keravan linjausta. Alballa on veganismistaan lääkärintodistus.
– Alba ehti jo saada päiväkodissa kolme viikkoa vegaaniruokaa, kunnes kävi ilmi, että veganismia ei ole merkitty lääkärintodistukseen allergian vuoksi, vaan eettisistä syistä, Ruus-Prato kertoo.
Nyt Alban perhettä on ohjeistettu tuomaan lapselleen päivähoitoon omat eväät: lounaan ja välipalan.
– Tämä ei tunnu reilulta. Kaikki muut lapset saavat päiväkodissa ruokaa, Ruus-Prato sanoo.
Kasvisruokailun hyödyt tunnistetaan laajasti ympäri maailman. Siksi on ihmeellistä, että Kerava tekee vegaaniruokavalion noudattamisesta vaikeaa, 9 vuotta vegaanina ekologisista syistä ollut Riina Ruus-Prato sanoo.
– Haluan kasvattaa lapsistani tietoisia kansalaisia ja mahdollistaa heille kestävän ja puhtaan maailman. On järjetöntä, että taistelu ilmastonmuutosta vastaan tehdään näin vaikeaksi.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/562617-alba-1-ei-saa-ruokaa-pa…
Vai niin. No mitäs jos minä päättäisin, että meidän vekarat syö eettisistä syistä vain sisäfilettä ja kaviaaria, ja jos päiväkodilla ei olisi näitä tarjota, niin soittaisin Helsingin uutisille uliuli-puhelun? Aivan yhtä naurettavaa. Ja millä oikeudella voi edes päättää 1v lapsensa olevan vegaani? Johan tuossa kohtaa pitäisi tulla huostaanotto kyseeseen, kun lapsen ravitsemusta laiminlyödään törkeästi.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempi saa päättää että lapsi syö lihaa?
Miksi vanhempi saa päättää että lapsi ei syö lihaa?
Ihan saman arvoiset kysymykset. Kunhan on hyvät perustelut niin antakaa ihmisten tehdä minkä parhaakseen näkevät.
Kyllä on ihmisillä vääristynyt ajatus jos lapsi pitää ottaa huostaan sen takia ettei vanhemmat syö lihaa :DDD
Olisko tässä kuitenkin oikea kysymys: "Miksi vanhempi saa päättää että lapsi ei syö?"
Tarjolla on 1-vuotiaalle sopivaa ravintoa, mutta se ei kelpaa koska se ei ole vegaanista. Liha on ihmiselle hyvinkin käytettävää ravintoa, niin kuin myös maito- ja munatuotteet. Alba tulisi näillä hyvin toimeen, mutta hänen vanhempansa eivät halua lapsen niitä syövän.
Siinä määrin mitä Suomessa syödään lihaa niin ei ole hyvää ravintoa. Ihminen on ainoa nisäkäs mikä juo maitoa vauva ajan jälkeen. Ruokavalio ei pyöri lihan ympärillä, vaan vitamiinien, hivenaineiden, proteiinin, energian. Jos saat kaikkia niitä olet monipuolinen syöjä.
Se että on halua estää ilmastonmuutos on HYVÄ asia. Miksi omien periaatteiden mukaan kasvatetaan lapsia? Miksi kasvata lapsestasi lihansyöjän? Miksi opetat lapsesi syömään papuja? Miksi opetat lapsesi kohtelemaan muita hyvin? Ne on PERIAATTEITA ja muiden niitä pitää kunnioittaa
Te, jotka haukutte eettisiä valintoja elämässään tekeviä. Muistakaa, että tekin jätätte sanoillanne ja teoillanne jäljen tähän maailmaan. Saatte itse päättää, oletteko luonnon ja eläinten puolella vai ette, mutta minusta on suoranaista pahuutta pyrkiä viljelemään epäeettistä elämäntapaa eteenpäin julkisesti.
Mutsi laittakoon tenavalleen eväät mukaan, soppaa termariin ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Rajat on vedettävä johonkin. Kyllä eettisyys ja terveellisyys puoltavat vegaanista ruokavaliota. Järkevämpää kuin lihansyönti. Näen tässä ongelman, ja se ei ole perheen ruokatottumukset.
Olen itsekin ihmetellyt jatkuvasti päiväkodin ruoan ravintoköyhyyttä. Perunaa, lihaa ja makaroonia. Kuvottavaa.
Väitätkö, että eläinperäinen äidinmaito on epäterveellistä ihmiselle? Oletko aivan täyspäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan varhaiskasvatus on kivi kautista kaikilla osa-alueilla.
Lapsia ei herätetään päiväkodissa päiväunilta, koska herättäminen häiritsee lapsen aivojen kehitystä. Tämä peruste unohtuu kun henkilökunta oman aikataulun mukaan herättävät joka tapauksessa lapset.
Keravan päiväkodit ovat liikuntapainotteisia. Liikuntaa on kerran viikossa ja 15min ajan. En kutsuisi sitä ohjatuksi saati tavoitteelliseksi.
Keravan päiväkodit pyörivät työntekijöiden ehdoilla, ei lasten. Työntekijät eivät tee omaan työhön muutoksia vaikka lapset sitä toivoisivat/tarvitsisivat.
Uusi vasu vaatii että lapsi saa vaikuttaa ja osallistua, tiiviimpää kasvatuskumppanuutta perheiden kanssa mutta Kerava ei ole halukas muuttamaan toimintamallejaan.
Tämä on koettu niin työntekijänä kuin perheenä.
Kaikki temput Alban perheelle, toivottavasti saatte muutosta aikaan!
- "Lapsia ei herätetään päiväkodissa päiväunilta" niin herätetäänkö niitä lapsia, vai eikö niitä herätetä? Hieman epäselvää.
- Kodilla on aina suurin vastuu lapsen kasvatuksesta. 15 min 'liikuntapainotteisesta' on todella vähän, mutta oletko varma että viikkoon ei mahdu muita aktiviteetteja?
- Kaikki työpaikat pyörivät työntekijöiden ehdoilla. En ole missään muualla kuin päiväkodeissa nähnyt työntekijöiden joustavan niin paljon kuin hoitajat, jotka odottavat vanhempien tulevan hakemaan lapsensa vasta tuntien jälkeen sovitusta ajasta. Joka päivä. Ilman lisäpalkkaa, joka heillä on niin matala, että ei voi odottaa ylitöitä omalla ajalla.
- Tämä on lisäyksenä edelliseen pointtiin, mutta lastenhoitajien on arvioitava koko ryhmän etua. Jos heillä on yksi ujo lapsi, ja 10 vilkasta, he eivät voi olla koko aikaa sen ujon seurana jotta hänellä olisi mukavaa (lapsi tarvitsee). Heidän täytyy ottaa huomioon koko ryhmä, ja valvoa sitä. Vanhempien vastuu on kasvattaa lastensa sosiaalista itsetuntoa.
- Hieno idea antaa lapsille enemmän vaikutusmahdollisuuksia; kuinka paljon olet valmis maksamaan esimerkiksi useammasta hoitajasta?
Minä olen nyt esittänyt vain vastalauseita, mutta minulla ei ole valituksia lastenhoitoon liittyen. Enemmänkin haluaisin sinulta, jolla niitä on, käytännöllisiä parannusehdotuksia nykyisiin käytäntöihin. Sellaisia, jotka voidaan toteuttaa nykyisellä budjetilla ja työntekijöillä.
Korjasi automaattisesti, eli ei herätetä päiväunilta
On päiväkoteja joissa tehdään samat asiat, samat paperityöt ja pidetään ne lain vaatimat/sallimat kahvitauot ja silti on aikaa lapsille, vanhempien toiveet otetaan vastaan ja muokataan omaa toimintaa perheiden ja lasten mukaan.
Sitten on päiväkoteja jotka tekevät kaiken niin kuin ennen. Toiminta tapoja ei muuteta.
Yksinkertaisesti hommaan arkisia asioita: ajattele lapsen tasoisesti
Toimi vanhempien apuna
Jos vanhempi toivoo, toteuta se niin hyvin kuin mahdollista
Ihan käytännön syistä näin, kyllähän sitä löytyy vanhempia, joiden mielestä karppaus on se oikea ruokavalio, toisen mielestä paleo-ruokavalio. Eettiset syyt ei nosta vegaaniruokavaliota näiden muiden ruokavalioiden yläpuolelle (joita perustellaan terveellisyydellä), johonkin vedettä raja, ei keittiötkään mahdottomiin pysty, jos jokainen alkaa närppimään rusinoita pullasta ja pitää jokaiselle lapselle tilata henkilökohtaisesti oma ruoka, niin tulee todella kalliiksi ja hankalaksi se homma. Ihan jo meidän lastenhoitajienkin kannalta, ei ole tilaa edes säilyttää niitä tuhatta eri purkkia erikoisruokia mitkä olisi seurauksena tuollaisesta.
Raamit se on oltava, nytkin on jo homma läsähtänyt aikalailla mikä vähentää aikaamme lasten kanssa olemiselta, kun pitäisi jokaista vanhempaa kuunnella ja jokaista lasta hoitaa yksilöllisesti vanhempien toiveiden mukaan. Tulkaapas kokeilemaan millaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Evira 2016: "Huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille" Eviran julkaisemassa ravintosuosituksissa lapsiperheille on myös laaja ohjeistus vegaaniruokavalion kokoamiseen.
En itse ravitsisi lapsiani vegaanisella ruokavaliolla, koska en ole vegaani itsekään. Pidän kuitenkin huvittavana sitä, että ihmiset keuhkoavat lasten syödessä kasviksia, hedelmiä, hyviä rasvoja, proteiinia ja hiilareita, mutta mäkkiruokaa veteleville ei samanlaisia huostaanotto huuteluita satele.
Mikäli kunta ei tarjoa eettisiin syihin perustuvaa ruokavaliota, ei mielestäni kuuluisi tarjota uskonnollisiin syihin pohjautuvaa ruokavaliota myöskään. Vegaaninen ruoka sopisi kuitenkin kaikille uskontoryhmille, kananmuna-, ja maitoallergisille.
Luuletko oikeesti et kaikki vegaanit syö terveellisesti? Ei todellakaan. (Enkä ehkä vertais mitään satunnaista pikaruokailua muutenkaan jokapäiväiseen ruokavalioon)
Me ei voida tietää tästä Albasta mikä hänen ruokavalionsa on terveellisyyden suhteen, mutta selvää on, ettei joka ruokavaliota voida huomioida päivähoidossa. Lisäksi on vahingollista tuo viesti, jota äiti viestittää koko ajan: sinulle kuuluu erityiskohtelu ja nostetaan meteli, ellet saa sellaista. Lapsiparka. Sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monessa perheessä rukoillaan, ettei vaan oma lapsi keksisi Albasta kaveria. Tulisi vaikeat kavereilla leikkimiset ja synttärijuhlat.
Niin, sehän olisi ihan täysi mahdollisuus tarjota jotakin vegaanista ja herkullista! Kaupat ovat täynnä valmiita vegaaniherkkuja, ihan oreo-kekseistä ja maidottomista jäätelöistä lähtien sipseihin ja karjalanpiirakoihin. Vegaaninen tuote ei ole mikään kirosana, vaan soveltuu usein myös allergioista kärsiville lapsille. Kannattaa vähän tutustua asioihin, ja lopettaa tuollaisen vihan viljely tuntematonta lasta kohtaan.
Joo miljoona kertaa kalliimpaa ruokaa, jota se ainoa lapsi ei varmaan edes kuitenkaan syö....
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka haukutte eettisiä valintoja elämässään tekeviä. Muistakaa, että tekin jätätte sanoillanne ja teoillanne jäljen tähän maailmaan. Saatte itse päättää, oletteko luonnon ja eläinten puolella vai ette, mutta minusta on suoranaista pahuutta pyrkiä viljelemään epäeettistä elämäntapaa eteenpäin julkisesti.
No mitä se eettisyys kenellekin tarkoittaa? Minä syön hirveä, joka on ammuttu suorilta jaloilta, aurinkoisena päivänä, ja näin saanut kauniin ja nopean lopun elämälleen (verrattuna mitä se voisi luonnossa olla) Sen sijaan en roikottaa nurkissani vankina mitään eläimiä täyttämässä mitään omia, läheisyyden ja rakkaudenkaipuun tarpeita.
Vegaanien mielestä he ovat minua eettisempiä, minun mielestä asia ei ole niin. Miten sinä asian näet?
Aina on mahdollista palkata kotiin lastenhoitaja, joka voi ruokkia, kasvattaa ja toimia sen lapsen kanssa tismalleen niinkuin vanhemmat haluaa. Myös joku perhepäivähoitaja saattaisi käydä, siinäpä sitä olisikin ideaa "vegaaniperhepäivähoitaja", jos nyt siis se ruokavalio on kaikkein tärkeintä.
Jos haluaa lapsensa kunnalliseen hoitoon tai yleensäkkään päiväkotiin, niin täytyy hyväksyä se, että siellä toimitaan tietyissä raameissa, koska lapsimäärä on aivan jotain muuta kuin useimmilla on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se eettisyys kenellekin tarkoittaa? Minä syön hirveä, joka on ammuttu suorilta jaloilta, aurinkoisena päivänä, ja näin saanut kauniin ja nopean lopun elämälleen (verrattuna mitä se voisi luonnossa olla) Sen sijaan en roikottaa nurkissani vankina mitään eläimiä täyttämässä mitään omia, läheisyyden ja rakkaudenkaipuun tarpeita.
Vegaanien mielestä he ovat minua eettisempiä, minun mielestä asia ei ole niin. Miten sinä asian näet?
Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään laillista metsästystä vastaan, jos on sydäntä ottaa eläimen henki pois niin täysin ok. Toisaalta en vastusta myöskään hyvin pidetyn lemmikin pitoa, se on hyvin selvää, että rakkaudella hoidettu koira nauttii elämästään. Itselläni ei ole lemmikkejä, enkä voisi ikinä tappaa eläintä tai nykyään myöskään syödä kuollutta eläintä, oli kyseessä koira tai sika.
Mutta en ymmärrä tyyppejä, joiden uroteko elämässä on haukkua heitä, jotka tekevät omalta osaltaan parhaansa maapallon tulevaisuuden turvaamiseksi. Kasvattaisivat moraalin ja selkärangan.
Herranjestas näitä kommentteja täällä. Olen itse sekasyöjä, mutta suurin osa tuntuu täälläkin vastustavan veganismia "koska muuten lapsi saa viestin, että hän on erityinen".
Mikä teitä vaivaa? Kaikkihan me olemme erityisiä. Tuolla argumentaatiolla allergisetkaan eivät voi pyytää ruokaa ilman allergiaa aiheuttavia aineksia, koska se nostaa heitä erityisasemaan.
Monet kasvisruuat ovat edullisia ja terveellisiä. Ei tekisi ollenkaan pahaa opetella Suomessa siihen, että kasvisruoka (jopa vegaaninenkin, ai kauhistus) ovat osa terveellistä ja normaalia ruokavalioita. Ihan liian usein keuhkotaan jostain koulun kasvisruokapäivästä jo ihan pelkän asenteen takia.
Itse en jättäisi kasvavaa lasta ilman lihaa, koska lihasta saa hyviä ainesosia aivojen kehitykselle. En ole itse valmis tekemään sitä päätöstä lapseni puolesta, että hän ei niitä rakennuspalikoita saa. Kuitenkin Evira lohduttaa, että vegaaniruokavalio on sopivaa myös lapsille, enkä siinä suhteessa usko, että keskimääräinen palstamamma jotenkin on asiassa oppineempi kuin virallinen taho (toki voin olla väärässä, tuputetaanhan täällä ihan koulun terveydenhoitajienkin toimesta maitoa joka aterialle).
Vähän lähti rönsyilemään, mutta se, ettei joku hyväksy vegaanista ruokavaliota tuon "erityisyyden" takia on puhdasta typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään laillista metsästystä vastaan, jos on sydäntä ottaa eläimen henki pois niin täysin ok. Toisaalta en vastusta myöskään hyvin pidetyn lemmikin pitoa, se on hyvin selvää, että rakkaudella hoidettu koira nauttii elämästään. Itselläni ei ole lemmikkejä, enkä voisi ikinä tappaa eläintä tai nykyään myöskään syödä kuollutta eläintä, oli kyseessä koira tai sika.
Mutta en ymmärrä tyyppejä, joiden uroteko elämässä on haukkua heitä, jotka tekevät omalta osaltaan parhaansa maapallon tulevaisuuden turvaamiseksi. Kasvattaisivat moraalin ja selkärangan.
Ehkä vähän vääristelet? Tuskin on kenenkään mielestä uroteko. Ehkä ihmisiä kuin ihmisiä ärsyttää tyypit, jotka vaativat erityiskohtelua ja mahdollisesti moralisoivat muita. Mullekin on ihan sama miten muut elää, kunhan ei vahingoita muita, auo päätään muille, tai vaadi muilta kohtuuttomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän vääristelet? Tuskin on kenenkään mielestä uroteko. Ehkä ihmisiä kuin ihmisiä ärsyttää tyypit, jotka vaativat erityiskohtelua ja mahdollisesti moralisoivat muita. Mullekin on ihan sama miten muut elää, kunhan ei vahingoita muita, auo päätään muille, tai vaadi muilta kohtuuttomuuksia.
Mikä siinä on väärää, jos haluaa yrittää päiväkodin ruokatarjontaa saada eettisempään suuntaan? Mitä väärää on terveellisen ja eettisen kasvipohjaisen ruoan vaatimuksessa, eikö se veisi laitosruokailua kaikin puolin parempaan suuntaan? Miksi mahdollisimman halvalla tuotettu, ympäristöä kuormittava, ravinneköyhä ruoka on ok? Ovatko ihmiset niin kapeakatseisia, etteivät huomaa, että jutun juju tässä ei ole yhden henkilön erikoiskohtelu vaan ennemminkin uuden paremman vaihtoehdon saaminen kaikkien päiväkotilaisten saataville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet pysty järkiperusteella perustelemaan asioita. "On selvää että koira nauttii" mutta "itse en vois tappaa.." ja täytyy erikseen olla sydän tappamiseen ym shittiä. Kuitenkin lemmikkien pito on vain ihmisten omista lähtökohdista käsin. Oma tunne kaikki kaikessa. Vastaavasti on selvää ettei eläin kärsi siitä kuolemastaan Jos ei ehdi sitä edes tajuamaan.
Et sinäkään ajattele eläimen näkökulmasta vaan "miltä minusta ihmisenä tuntuu.."
Miksi muslimit saa automaattisesti uskonnon mukaista ruokaa vaikka kyse ei ole sairaudesta vaan uskonnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on väärää, jos haluaa yrittää päiväkodin ruokatarjontaa saada eettisempään suuntaan? Mitä väärää on terveellisen ja eettisen kasvipohjaisen ruoan vaatimuksessa, eikö se veisi laitosruokailua kaikin puolin parempaan suuntaan? Miksi mahdollisimman halvalla tuotettu, ympäristöä kuormittava, ravinneköyhä ruoka on ok? Ovatko ihmiset niin kapeakatseisia, etteivät huomaa, että jutun juju tässä ei ole yhden henkilön erikoiskohtelu vaan ennemminkin uuden paremman vaihtoehdon saaminen kaikkien päiväkotilaisten saataville?
Varmaan turha edes kysyä, kun et ilmiselvästi kykene vastavuoroiseen, rakentavaan keskusteluun, mutta yritän vielä: kuka saa (ja millä oikeudella) määritellä sen mikä on "parempi vaihtoehto"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan turha edes kysyä, kun et ilmiselvästi kykene vastavuoroiseen, rakentavaan keskusteluun, mutta yritän vielä: kuka saa (ja millä oikeudella) määritellä sen mikä on "parempi vaihtoehto"?
Miten niin en kykene vastavuoroiseen keskusteluun? En ymmärrä väitettäsi, mielestäni esitin valideja argumentteja.
Mielestäni ympäristön tuhoutumisen hidastaminen ja eläinten oikeuksien edistäminen pitäisi ottaa huomioon päiväkodin ja muiden laitosten taholta: Se on vähintä, mitä yhteiskuntamme voi tehdä. Parempi vaihtoehto on sellainen, joka huomioi nykyistä paremmin nämä kohdat. Kasvikset ovat lisäksi hyvin terveellistä ruokaa. Toivoisin, että tarjolla voisi vielä joskus kaksi vaihtoehtoa päiväkotiruokailussa. Uskon, että monikaan vanhempi ei jättäisi mahdollisuutta käyttämättä ja haluaisi lapsensa syövän terveellistä ja eettistä ruokaa ainakin osan ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvinsyöjät ovat lihansyöjien ruokaa eläinkunnassa, koska lihansyöjät ovat älykkäitä, vahvoja, nopeita ja kykenevät loogisiin päätöksiin metsästäessään kasvinsyöjiä.
Kasvinsyöjät ovat laumasieluisia joilla ei ole omaa tahtoa koska niillä ei ole kykyä loogisiin päätöksiin vaan niiden paras puolustus on pakoonjuoksu laumassa.
Ihmisten kohdalla on pitkälti sama asia.
Vegaaniperheiden pojat joutuvat suurempien ja vahvempien sekasyöjäperheiden riepottelemaksi ja kiusaamaksi. En soisi omien lapsien olevan heikompia kuin muut ikätoverinsa.
Ja niin hän lähti lähi Alepaan metsästämään perheelleen nakkeja, eineslihapullia ja jauhelihaa. :D
Kasvinsyöjät ovat lihansyöjien ruokaa eläinkunnassa, koska lihansyöjät ovat älykkäitä, vahvoja, nopeita ja kykenevät loogisiin päätöksiin metsästäessään kasvinsyöjiä.
Kasvinsyöjät ovat laumasieluisia joilla ei ole omaa tahtoa koska niillä ei ole kykyä loogisiin päätöksiin vaan niiden paras puolustus on pakoonjuoksu laumassa.
Ihmisten kohdalla on pitkälti sama asia.
Vegaaniperheiden pojat joutuvat suurempien ja vahvempien sekasyöjäperheiden riepottelemaksi ja kiusaamaksi. En soisi omien lapsien olevan heikompia kuin muut ikätoverinsa.