Maidon nousu ja imetysliivin koko?
Mietin tässä vaan tilaamiani imetysliivejä.... Tarkoitus olisi ottaa ne sairaalaan mukaan. Eli kuinkas paljon se kuppikoko mahtaa suureta maidonnousun myötä? Ympärys noissa on hyvä, mutta kuppikoko suuri...
Haginalle rv 34+5
Kommentit (10)
Ainakin rintavan äidin kannattaa ehkä ostaa sellaiset löllöt ja vetelät rintaliivit laitoksella käytettäviksi. Ja käyttää niitä löllöliivejä niin kauan että maidon määrä on tasaantunut. Sitten kannattaakin ostaa tukevat (ja paljon kalliimmat) liivit päiväkäyttöön ja siirtää ne löllöliivit vain yökäyttöön. Hyvin istuvia ja tukevia liivejä on mielestäni mahdotonta ostaa etukäteen.
Lila75, Sini 1v 6kk ja Rosa 1kk
Olen kanssa samaa mieltä siitä, että ei kannata ennen synnytystä ostaa ainakaan kalliita imetysliivejä. Jotkut on hyvä sairaalassa olla mukana, mutta todellisen rintojen koon imetyksen aikana ja sopivuuden tietää vasta viikko pari synnytyksen jälkeen. Saatika sitten, että tarviiko niitä liivejä edes.
Mut jos nyt haluaa ostaa ennen synnytystä niin mulla ainakin kasvoi kuppikoko vain Bstä Chen koko raskauden ja imetyksen aikana. Rinnat kasvoivat ehkä noin 0,5kuppikokoa kun maito nousi.
Olin ostanut yhtä kuppikokoa suurammat ja otin ne sairaalaan valmiiksi mukaan. Olivat juuri sopivat ja hyvä että tuli otettua ne mukaan.
Itse ostin liivit vasta synnytyksen jälkeen, hyvä niin =) Kuppikokoni oli ennen A 80, Synnytyksen jälkeen C 90. Maito nousi kunnolla jo seuraavana päivänä esikoisen kanssa, kakkosen kanssa samantien, kun imetin esikoista koko ajan... Kuppikoko on edelleenkin C 90, imetystä jatkunut kahden kanssa nyt putkeen 5v.
Hyvin on yksilöllistä =)
Maidonnousun yhteydessä tietty rinnat turposi, mutta sen jälkeen ne palautui ihan ennalleen. Ei se maito siellä paljoa tilaa vie, ainakaan mulla ei vienyt. Ihan hyvä etten ostanut ennakkoon isompia imetysliivejä.
kasvoi kuppikoko maidon kunnolla noustessa varmaan kahdella mutta tissit palautuivat ennalleen parissa päivässä. Onneksi en tuhlannut valmiiksi isompiin liiveihin.
Raskaaksi tullessani kokoni oli 85dd/e, nyt 85e/f eli eipä kauheasti ole tissit kasvaneet.
Iglu
Mulla hujahti b-rinnat d-kokoon ja olo oli kuin olis kahta melonia kannatellut kun maito nousi. Oli aika hurja kokemus, en olis uskonut että rinnat edes kestää sellasta painetta... Järkyttävää... no, tasaantuihan se siitä ja muistaakseni sitten oli ihan c-kokoa lopun aikaa imetystä. Jokaisen rinnat varmaan reagoi vähän eri tavalla, toisella massiivisempi se maidon nousu toisella ei ihan niin paha... oli hyvä, että oli kuitenkin liivit jo sairaalassa, mies kävi ostamassa marketista, kirjoitin vaan koon paperille... Ilman liivejä en olis selvinnyt, kun maitoa valu joka välissä liivin suojukset täyteen mennen tullen... oli sekin kokemus. :)
... sillä kun uudestaan sovitin niin totesin että kyllä saisi aika monta kuppikokoa muuttua että ne olis sopivat :-/ Mulla on kyllä onneksi sellaiset " yöliivit" superpehmeät, venyvät toppimalliset jotka otan mukaan. Päädyin sitten ostamaan ihan tavalliset triumphin liivit, joissa on pikkasen varaa, mutta ne myös venyy tarpeen vaatiessa. Jos nyt jotkut rantapallot kasvaa niin tuo yötoppi venyy onneksi aika kamalasti. Luulisin kuitenkin että noilla alkuun pääsee :-)
Haginalle
ps. Kiitos kaikille vastauksista :-)
Minä ostin imetysliivit noin kuukautta ennen laskettua aikaa, sovitin ensin sopivan kokoisia liivejä ja sit ostin yhtä kuppikokoa suuremmat. Aluksi tuntui, kun maito nousi et ois saanut olla vielä yhtä kokoa suuremmat, mutta kun " tilanne" tasaantui niin se oli just hyvä koko imetysajan(8kk:ta).
sillä kyllä se maidonnousu välttämättä nostaa sitä rinnan kokoa selvästi mutta juuri se ympärysmitta ei ole muuttumassa. En tiedä, minkä verran suuremmat liivien tarvitsisi olla mutta juuri sellaiset, missä on reippaasti tilaa kuppikoossa. Itselläni sopivat hyvin ne reilut imetysliivit, joiden kuppikoko oli jonkin verran väljä raskauden loppuvaiheessa. Sitten ne olivat imetysajan sopivat, yhtään pienempiä ei olisi voinut olla. En tarvinnut siihen raskausajan loppuun verrattuna siis selkeästi suurempaa kuppikoota mutta tietty tääkin on näitä yksilöllisiä asioita, joita ei voi yhden naisen perusteella yleistää, myönnetään.