Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymys koiran kastraatiosta

Katska
29.09.2017 |

En löytäny semmosta palstaa muuta, jossa kysyä ilman rekisteröitymistä. Eli meillä 4 v. Uroskoira, joka leikattu joulukuussa. Naapurin tyttökoirilla juoksut ja meidän heppu ihan sekasin, ulvoo ulkona, sisällä on levoton ja vetää ympäri kämppää. Ulkoillessa menee nenä maassa...Milloin tämä loppuu? Eikö jo testosteronin pitäisi olla matalalla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä voit tehdä noin koiralle? Elämä matalalla testosteronilla on helvettiä niin ihmiselle kuin koirallekkin.

Vierailija
2/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lopu luultavasti koskaan. Ainoa keino estää tuollainen on kastruoida niin nuorena, että koira ei ole ehtinyt kokea koskaan normaalia aikuisen uroksen hormonitasapainoa. Mikä taas ei ole muuten koiran fyysiselle eikä psyykkiselle kehitykselle hyväksi. 

Itse kasvattajana aina sanonkin että se kastraatio EI ole ihmeratkaisu noihin juttuihin eikä läheskään aina esim. aggressio-ongelmiinkaan. Toisinaan uroksesta tulee entistä häijympi, kun sen asema koirien arvoasteikossa kastraaation myötä laskee ja muut kohtelevat sitä alistavasti, yrittävät astua jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä voit tehdä noin koiralle? Elämä matalalla testosteronilla on helvettiä niin ihmiselle kuin koirallekkin.

Niinpä. Itse olen sitä mieltä, että jos ei pysty elämään jonkun eläinlajin kanssa sen normaalin hormonaalisen toiminnan kanssa, kannattaa jättää sellainen eläin kokonaan ottamatta, eikä silpoa eläinparkaa, ja tuomita sitä luonnottomaan ei-sukukypsään aikuisuuteen.

Vierailija
4/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lopu luultavasti koskaan. Ainoa keino estää tuollainen on kastruoida niin nuorena, että koira ei ole ehtinyt kokea koskaan normaalia aikuisen uroksen hormonitasapainoa. Mikä taas ei ole muuten koiran fyysiselle eikä psyykkiselle kehitykselle hyväksi. 

Itse kasvattajana aina sanonkin että se kastraatio EI ole ihmeratkaisu noihin juttuihin eikä läheskään aina esim. aggressio-ongelmiinkaan. Toisinaan uroksesta tulee entistä häijympi, kun sen asema koirien arvoasteikossa kastraaation myötä laskee ja muut kohtelevat sitä alistavasti, yrittävät astua jne. 

Joo, mutta kato ku emäntä haluaa tehdä dogista ransun niin voi sitten yhdessä marssia pridessä lippua heilutellen. Mun oma uros koirakin katsoo näitä silvottuja koiria, että mitä luonnonoikkuja nämä ovat eli eläinkin tietää.

Vierailija
5/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse olen sitä mieltä, että jos ei pysty elämään jonkun eläinlajin kanssa sen normaalin hormonaalisen toiminnan kanssa, kannattaa jättää sellainen eläin kokonaan ottamatta, eikä silpoa eläinparkaa, ja tuomita sitä luonnottomaan ei-sukukypsään aikuisuuteen.

Kastrointi myös suojaa monenlaisilta kivuliailta vaivoilta. Esimerkiksi kivuliaat eturauhasvaivat ovat lähes sääntö eikä poikkeus leikkaamattomilla vanhemmilla uroksilla. Ja niitä ei voi oikein hoitaa muutoin kuin kastraatiolla.

Vierailija
6/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastrointi myös suojaa monenlaisilta kivuliailta vaivoilta. Esimerkiksi kivuliaat eturauhasvaivat ovat lähes sääntö eikä poikkeus leikkaamattomilla vanhemmilla uroksilla. Ja niitä ei voi oikein hoitaa muutoin kuin kastraatiolla.

Koko elämä apatian varjossa vai vanhuuden kivut? Hmmm vaikea valinta...

Vierailija
7/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat alkaa jo nuorenakin ja usein koira piilottaa kivun, jonka vuoksi näistä kivuliaista kroonisista vaivoista voi koira kärsiä pitkään ennen kuin kivun aiheuttaja saadaan selville.

Tämä oli vain yksi esimerkki kastraation eduista, niitä löytyy varmasti enemmänkin.

Kastraatio pitää aina tehdä laittaen koiran terveys edelle. Terveys ja kivuttomuus on aina tärkeämpää kuin se että onko koiralla kassit ja näin ollen se on "Äijjä".

Vierailija
8/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat alkaa jo nuorenakin ja usein koira piilottaa kivun, jonka vuoksi näistä kivuliaista kroonisista vaivoista voi koira kärsiä pitkään ennen kuin kivun aiheuttaja saadaan selville.

Tämä oli vain yksi esimerkki kastraation eduista, niitä löytyy varmasti enemmänkin.

Kastraatio pitää aina tehdä laittaen koiran terveys edelle. Terveys ja kivuttomuus on aina tärkeämpää kuin se että onko koiralla kassit ja näin ollen se on "Äijjä".

MItä sä naisena ymmärrät miehenä olemisesta tai miltä tuntuu olla mies? Katsroinnilla ei ole sellaisia etuja miksi sitä kannattaisi harrastaa sairauksien ennalta ehkäisyyn.

Vierailija
9/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta ollut koiria eikä yhtään ole leikkautettu, eikä ole kyllä noita kivuliaita eturauhasvaivoja näkynyt uroksilla. Ai niin, mutta joo, ne piilottaa kivun joten ne varmaan siis kärsii niistä vaikka eivät mitenkään näytä kivulloisilta :D Tällähän voi perustella ihan mitä vaan. 

Amerikkalaisperäistä, ja valitettavasti tännekin osittain levinnyttä propagandaa nuo kastraation ja steriloinnin valtavat terveyshyödyt. Ja jokainen täältä kuolee joka tapauksessa, ja vanhana tulee vaivoja aina. En itsekään valitsisi esim. rintojen ja kohdun ja munasarjojen poistoa vaikka näihin elimiin tosiaan voi tulla syöpä, enkä siis kannata eläimilläkään elinten poistoa ennaltaehkäisynä. 

Vierailija
10/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kysästä ell. Kyllä omalla koiralla loppu heti. Koira oli vähän alle kolme, kun muutettiin maalta ja tuli enemmän juoksuisten narttujen hajuja, niin koiran laulu ei varmaan olisi ollut pidemmän päälle kivaa kenestäkään. Koirat ei ko. toimenpiteestä kärsi ja kuka nyt antaa koiransa yleensäkään astua kaikkia juoksunarttuja. Kuten joku laittoikin, niin kyllä se terveyteen vaikuttaa, kun hormonit pysyy tasaisena.

Vierailija
11/16 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kysästä ell. Kyllä omalla koiralla loppu heti. Koira oli vähän alle kolme, kun muutettiin maalta ja tuli enemmän juoksuisten narttujen hajuja, niin koiran laulu ei varmaan olisi ollut pidemmän päälle kivaa kenestäkään. Koirat ei ko. toimenpiteestä kärsi ja kuka nyt antaa koiransa yleensäkään astua kaikkia juoksunarttuja. Kuten joku laittoikin, niin kyllä se terveyteen vaikuttaa, kun hormonit pysyy tasaisena.

Hormonit pysyy tasaisina kun leikataan kivekset mitkä tuottavat testosteronia? Kuulostat todella älykkäältä tapaukselta.

Vierailija
12/16 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonit pysyy tasaisina kun leikataan kivekset mitkä tuottavat testosteronia? Kuulostat todella älykkäältä tapaukselta.

Yleistä hormonitasapainoa tarkoitin, mutta tais olla liian vaikeeta.

Vierailija
13/16 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikattiin ja loppui n. kahdessa viikossa.

Vierailija
14/16 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kastroin koirani golfmailalla. Koira ei huomannut juuri mitään.

Vierailija
15/16 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uroksella ei loppunut koskaan juoksusten narttujen vonkaaminen, harmi kyllä. Mutta auttoi siihen vaivaan, miksi alunperin leikattiinkin eli ei-juoksusten narttujen jatkuva nylkyttäminen ja haarojen nuoleskelu loppui. Siis jatkuva. Eli tasoitti kyllä hormoneita, mutta juoksunen narttu oli edelleen juoksunen narttu, ei maha mitään.

Vierailija
16/16 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruunat ovat sitten varmaan joidenkin mielestä aivan masentuneita.

Onhan se nyt helpompaa uroksilla, ettei ole paha drive päällä kun on kastroitu. Hirveämpäähän se on yksilölle, jos pallillisena panettaa hirveästi, mutta ei koskaan pääse toteuttamaan itseään sillä saralla. Ellei ole jalostusyksilö.