Pelottaa ottaa opintolainaa
Olen yli 30-vuotias opiskelija ja joudun ottamaan opintojeni loppuvaiheeseen muutamaksi kuukaudeksi opintolainaa. Lainaehdot pelottavat minua: pienetkin muutokset takaisinmaksussa tulevat hyvin kalliiksi ja muutenkin takaisinmaksu alkaa jo parin vuoden päästä. Entä jos olen silloin työtön? Laskin, että minimituista menee silloin parin vuoden ajan yli 100 € kuussa lyhennyksiin. Sehän tarkoittaa, että elelen ne kaksi vuotta käytännössä täydessä kurjuudessa! En uskalla olla optimisti, koska vaikka alani on hyvin työllistävä, niin vakkariduunia on silti vaikea saada ja lomautukset ovat yleisiä. Miten teillä muilla on tämä asia mennyt?
Kommentit (11)
Opintolainaa muutaman kuukauden ajaksi? Ja siitä olet peloissasi? Täällä on kuitenkin tuhansia ihmisiä, jotka ovat rahoittaneet vuosikausia kestäneen opiskelunsa täydellä lainalla. Aika harva on kuitenkin ojan pohjalle ajautunut opintolainaan takia.
Miten olet muutamassa kuukaudessa onnistunut nostamaan 2400e opintolainaa? Sehän on ollut max 400 kuussa. Puoli vuotta ei ole muutama kuukausi.
Mulla taitaa olla 8000€ opintolainaa.
Oon miettinyt, et se on tupla tai kuitti. Jos duunia ei tule, vedän itseni konkurssiin ja alan ammattipummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet muutamassa kuukaudessa onnistunut nostamaan 2400e opintolainaa? Sehän on ollut max 400 kuussa. Puoli vuotta ei ole muutama kuukausi.
Opintolaina on kylläkin 650€ kuussa, ja sen yhden lukukauden satsin voi nostaa kerralla tai osissa eli jos nyt syksyllä opiskelet vaikka 4kk niin voit nostaa lainaa max. 2600€.
Alasi työllistää hyvin, mikä on ongelma? Pätkätöissäkin voi lyhentää lainaa.