Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtavatko nuoret työpaikkaa liian usein?

Vierailija
29.09.2017 |

Turkulaiswn artikkelissa yrittäjä kertoo kuinka nuoret eivät ole motivoituneita töihin, eivätkä viihdy samassa paikassa kauaa. Onko tällainen yleistä:

Laine sanoo, että viimeisen kymmenen vuoden aikana työharjoittelijoiksi on tullut lisääntyvästi nuoria, jotka ovat levottomia ja joilla ei ole oikeaa asennetta työelämään.

– Tullaan myöhässä töihin. Heti ensimmäisenä päivänä aletaan pyytää vapaapäiviä. Ollaan niin hienoja, ettei haluta lakaista lattiaa, vaikka sekin kuuluu kampaajan työhön.

– Olen joutunut opettamaan nuorille ihan sellaisia perusasioita kuin että mikä on oikein ja mikä väärin ja miten asiakkaiden kanssa keskustellaan.

Yrittäjä korostaa , että myös hyviä työharjoittelijoita on, mutta hänestä tuntuu, että yhä vähemmän.

–  Uskon, että monella alalla on samaa ongelmaa. Kyllä se laittaa miettimään, mikä näiden nykynuorten kohdalla on mennyt pieleen.

– Nuoret tuntuvat olevan kovin levottomia. Yhdessä työpaikassa ei jakseta olla pitkään, vaan heti aletaan miettiä uutta paikkaa tai alanvaihtoa.

Laine korostaa, että esimerkiksi parturi-kampaajalta vaaditaan yrittäjäasennetta, muuten alalla ei pärjää.

– Jos koko ajan vaihtaa paikkaa, ei voi saada esimerkiksi omaa asiakaspiiriä.

http://www.turkulainen.fi/artikkeli/250693-nuoret-vaihtavat-tyopaikkaa-…

Kommentit (10)

1/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Nykyään työnantaja joutuu opettamaan harjoittelijoille monta asiaa, jotka hämmästyttää-kummastuttaa-pientä-kulkijaa.

Vierailija
2/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat yritykset hakevat usein työntekijöitä muutaman kuukauden välein. Onko vika yrityksessä vai kyllästyvätkö nuoret nopeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka on eri asia kuin työharjoittelupaikka ja työntekijä on eri asia kuin tyäharjoittelija. Kun maksaa palkkaa, ei nuorikaan työntekijä ole heti lähdössä yhtään minnekään.

t. Yrittäjä, jolla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa

Vierailija
4/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän mä nuorena ja itsellisenä vaihdoin työpaikkaa aina kun alkoi vituttamaan tai ei saanut lomaa kun halusi. Nyt perheellisenä ja asuntovelkaisena olen nöyrä työntekijä.

Vierailija
5/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitos asettaa työharjoittelulle tavoitteet. Työtehtäviä, jotka eivät vastaa näitä tavoitteita, harjoittelijan ei kuulu tehdä ollenkaan. Jos yrittäjä ottaa harjoittelijan tekemään hanttihommia, jotka eivät vastaa oppilaitoksen asettamia tavoitteita, yrittäjän on ihan turha rutista, jos harjoittelija ei tee näitä hanttihommia. Jos yrittäjällä on ongelmia harjoittelijoidensa kanssa, yrittäjän tulee ottaa yhteyttä oppilaitokseen. Valitettavan moni yrittäjä kuvittelee, että harjoittelija on ilmainen apulainen, joka tekee hommia, joihin palkatuilla työntekijöillä ei ole joko aikaa tai kiinnostusta. 

Vierailija
6/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan sekaisin kahdesta täysin eri asiasta: työpaikan vaihtamisesta ja huonosta työntekijästä. Itse en ole ikinä myöhässä, hoidan hommat kunnolla, olen valmis myös siivoamaan jne. Mutta työpaikkaa kyllä vaihdan usein. Nykynuoret eivät halua samanlaista elämää mitä aiemmat sukupolvet, jossa samassa työpaikassa oltiin 40 vuotta. Itse en pysy yleensö edes samassa kaupungissa tai maassa montaa vuotta, joten samalla tulee vaihdettua työpaikkaakin. Maailma on muuttunut.

Vierailija
7/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut vain jos on parempaa ollut tarjolla. "Paskatöitä" tehnyt, kun ei muuta ollut. Hyvin toki nekin, mutta kun palkka on pieni ja kehitysnäkymiä ei ole työtehtävissä, eikä palkassa, niin ei se motivoi jäämään pidemmäksi aikaa.

Vierailija
8/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työnantajatkaan ole enää sitoutuneita työntekijöihinsä, yt:t tulee heti, kun taivaanrannassa näkyy mustia pilviä. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
9/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole yksikään työnantajakaan vielä ollut valmis sitoutumaan minuun, kun kaikki työpaikat on pelkkää määräaikaista pätkää. Niitä voidaan kyllä ketjuttaa herraties kuinka monta putkeen kaikenlaisilla tekosyillä, eli tuskin ihan susip***a työntekijä olen.... 

Olen ottanut vapauden lentää kukasta kukkaan kun siltä alkaa tuntumaan. Töitähän kuitenkin on. 

Vierailija
10/10 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, miten otsikko ja yrittäjän tilitys liittyivät toisiinsa? Olin tulossa vastaamaan otsikon kysymykseen ja kertomaan, että se on nykyaikaa, että ei jäädä enää vuosikymmeniksi anomaan muutosta ja kehittymismahdollisuuksia siltä ensimmäiseltä työnantajalta, vaan vaihdetaan työnantajaa tarvittaessa kun sille tuntuu. Saavuttaakseen uusia etuja ja uusia taitoja. Ihan yhtä lailla yrityksetkään eivät enää sitoudu työntekijöihinsä samalla tavalla kuin ennen.

Tuo muu onkin sitten jo aihe erikseen, enkä todellakaan tunnista siitä itseäni. t. Seitsemättä työnantajaa etsivä nuori

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi