Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkatkaa hyviä nuortenkirjoja yläkouluikäisille

Vierailija
29.09.2017 |

Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai he enää nuortenkirjoja lue?

Meillä kutosluokkalainenkin on siirtynyt dekkareihin.

Vierailija
2/24 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joyce Carol Oates: Syntipukki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nadja Sumanen - Rambo

Vierailija
4/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja-Leena Tiaisen Rakas Mikael on ollut jo vuosikausia nuorison kestosuosikki. Päähenkilö Mikael kuolee, ja tyttöystävä Roosa on raskaana. Onhan se jo vanha, vuosituhannen vaihteesta, mutta toimii edelleen. Muitakin Tiaisen kirjoja suosittelen, uudehkosta tuotannosta ainakin Viestejä Koomasta (päähenkilö loukkaantuu ja herää paikasta nimeltä Kooma) ja Khao Lakin sydämet (päähenkilö on perheestään ainoa, joka selvisi hengissä tsunamista, ja palaa isoäitinsä kanssa Thaimaahan) ovat olleet aikuisenkin mieleen.

Terhi Rannelan Amsterdam, Anne F. ja minä, Goa, Ganesha ja minä sekä Jäämeri, jäähyväiset ja minä on hieno sarja jossa käsitellään mm. erilaisuutta ja matkustamista. Kolmesta päähenkilöstä kaksi on lesbotyttöjä ja yksi pyörätuolissa istuva poika. Minulle on uponnut hyvin myös Yhden promillen juttuja (lyhyitä tarinoita päihteistä ja riippuvuuksista) ja Taivaan tuuliin (koulukiusattu päättää tehdä pommi-iskun entiseen kouluunsa).

Sirpa Puskalan Kingi, suosittelen lämpimästi. Päähenkilö on sijaisperheessä asuva poika, joka kirjoittaa nuorisoteatterille musikaalin kuolleesta veljestään. Laura Lähteenmäeltä Iskelmiä (teinityttö joutuu kokemaan parisuhdeväkivaltaa) ja Nutcase (mm. sisarusten välisestä suhteesta).

Kirjoitan lisää, kun tulee mieleen. Kirjastosta saa myös ammattilaisten apua :)

Vierailija
5/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mila Teräs: Sininen huone

Vierailija
6/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dekkari on aika laaja käsite ja sisältää kaikkea mahdollista laatukirjallisuudesta surkeaan roskakirjallisuuteen. Totuus on, että monet nuorten tai nuorten aikuisten kirjat ovat paljon laadukkaampia kuin jotkut dekkarit. Lapsia myös kannattaa kannustaa lukemaan monenlaista, ettei jumiudu vain yhteen tyylilajiin.

Vierailija
7/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artemis Fowl -sarja, vähän lukeville pojille Neropatin päiväkirja -sarja, lukukutoukalle Tolkien Taru sormusten herrasta, Salla Simukan kirjat. Ja lisää kirjastosta. 

Vierailija
8/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potterit, Sofian maailma, nancy

Vierailija
9/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtiin kirjoitettu virhe on tähän mennessä vissiin ainoa kirja (nyyh!), joka on innostanut 13-vuotiastani. Että sitä suosittelen ei-himolukijoille, mikäli tässä aloituksessa sen tyyppiseen ongelmaan kaivattiin apua.

Vierailija
10/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Game of thrones

Taru sormusten herrasta

Perillinen-sarja

Vierailija
11/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.E.Hintonin kirjat

Vierailija
12/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi ihmeessä nuori lukisi nuortenkirjoja??

Vierailija
13/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soturikissat, Percy Jackson. Sitten jos osaa lukea englanniksi, niin Mistborn-sarja on tavattoman kiehtova, mutta sitä ei ole käännetty suomeksi. Mistborn-kirjat on 600-800-sivuisia joten niiden kanssa joku lukulaite on aika ehdoton. Meillä Kindle on ollut pelastus.

Vierailija
14/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potterit <3

Vierailija
15/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandersonin Mistborn-sarjasta on suomennettu eka osa nimeltään Viimeinen valtakunta. Loput kaksi osaa tulee suomeksi tänä vuonna.

Vierailija
16/24 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaan tähän kirjoja, joista itse pidin nuorena:

Darren Shan -sarja.

Louis Sacharin kirjat, esim. Paahde, Riskitekijä ja Kuka ei kuulu joukkoon.

Kira Poutanen: Ihana meri. Kertoo anoreksiasta.

L.M.Montgomery: Pieni runotyttö, Runotyttö maineen polulla, Runotyttö etsii tähteään

Vierailija
17/24 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

potterit, kerstin gierin kirjoittama rakkaus ei katso aikaa- trilogia, samoin unien- trilogia ovat hyviä. storm sisters, percy jackson ja tähtiin kirjoitettu virhe on aika hyviä, mutta ei lemppareitani. potterit on mulla ainakin ykkösenä

Vierailija
18/24 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ite en oo mikää kirjojen kuluttaja koskaa ollu mutta nyt piti just lukea koulussa joku nuorten tai aikuisten romaani ni ite löysin kirjan nimeltää Nuori Tyttö, joka kertoo yhestä tositarinasta minäkertojana, jossa kuvataa elokuvaa ja sitte se ohjaaja omii päähenkilön ihan täysin ja voin kyllä sanoo et oli aineki musta tosi hyvä, mutta ehkä sekii saattaa vaikuttaa asiaa että tuo olisi minun unelma päästä näyttelemään

Vierailija
19/24 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka Saari, Hullu nuori sydän

Vierailija
20/24 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsikka Saari, Hullu nuori sydän. Ilmestynyt tänä vuonna. Kertoo 15-vuotiaista ysiluokkalaisista Myllypurossa. Toinen on suosittu tyttö, toinen luuseripoika. He päätyvät yhteen ja tyttö alkaa odottaa vauvaa, poika veljeilee väkivaltaisen Jannen kanssa, mutta naapurin ulkomaalaistaustainen mies auttaakin häntä.  Nopealukuinen ja hyvin kirjoitettu kirja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän