Postin mainoskampanjassa valkoinen suomalaisnainen käy ”poimimassa” ei-valkoisilta kansoilta viisaudet ja tekee niistä sloganeita, Posti: ”Emme olleet varautuneet kritiikkiin”
Postin uusi mainoskampanja herättää kritiikkiä sosiaalisessa mediassa:
Postin Smartpost-pakettiautomaattipalvelulle teettämä kampanja on julkaistu syyskuussa ja sen on tehnyt mainostoimisto Ivalo Creative Agency.
Mainoskampanjasta on jo julkaistu kuvia, joissa seisoo afrikkalaiseen heimoasuun pukeutunut mies. Mainos julkaistiin esimerkiksi tiistaisesessa Helsingin Sanomien kannessa.
Hän vierailee eri maanosissa olevien viisaiden luona ja käy kuuntelemassa heidän neuvonsa. Videolla nähdään esimerkiksi aasialainen munkki, intialainen rouva ja afrikkalainen heimomies, joka sanoo suomalaisnaiselle:
”Katso leijonaa. Ei se tee mitään turhaa. Se keskittyy vain olemaan leijona.”
Myöhemmin sama mies antaa toisen neuvon, joka kuuluu: ”Ota iisisti, keitä vaikka pottuja ja ole eeppinen.”
Lopussa kuullaan Indiana Jones -elokuvien teemaa muistuttavaa musiikkia ja nähdään, miten nainen pitää puhetta suomeksi:
”Näiden löydösten pohjalta palvelurobotti, joka vähentää säätämistä ja lisää onnellisuutta.”
Mainoksia on näytetty myös televisiossa.
Mainoskampanja on herättänyt hämmennystä sosiaalisessa mediassa, jossa sitä on arvosteltu kolonialismista, eksotisoinnista ja kulttuurisesta omimisesta. Yhden tulkinnan mukaan valkoinen eurooppalaisnainen vierailee muissa kulttuureissa, kirjaa ylös näiden kulttuurien ”viisaudet”, nappaa niistä itselle mieluiset ja omii ne omiin nimiinsä.
Kommentit (13)
No hohhoijaa. Nykyajan valkoihoiset ihmiset eivät ole millään lailla syyllisiä kolonialismiin.
Muutama vauhko SJW mesoaa Facebookissa ja twitterissä, en ymmärrä miksi näille edes annetaan mitään huomiota. Rasismi-kortin vetäminen joka välissä esiin vie kaiken uskottavuuden koko termiltä.
Näin me viimeiset luku- ja kirjoitustaitoiset voimme hoitaa postin hommat itse robotin avulla, koska postissa ei enää ole eväitä toimittaa postia oikeaan luukkuun. Vai olisko sittenkin niin, että postilaisilla kyllä olis kyllä kykyä hoitaa työnsä, mutta postin johto ei anna heidän sitä tehdä?
En mä edes ole oikein tajunnut sitä mainosta. En siis ole ymmärtänyt, mitä koko pätkällä mainostetaan, vielä vähemmän tuli piiloviestit mieleen. Kokonaisuudessaan tosi rasittava ja mun mielestä disinformaalinen mainos.
Postilla on liikaa rahaa, kun vedetään kalliimpiin medioihin tällaiset kampanjat ja kallilla tehdyt filmit.
Samaan aikaan kirjeitä ei enää jaeta tiistaisin. ja postinkantajien etuja huononnetaan.
Ilmankos Suomessa/Suomesta on varmaan maailman kalleinta lähettää paketteja.
Komea maasai siinä kuvassa. Positiivinen kamppis tuo on.
Iso virhe postille lähteä mielensäpahoittajia taputtelemaan. Tästä lähtien lauma sekoaa kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Iso virhe postille lähteä mielensäpahoittajia taputtelemaan. Tästä lähtien lauma sekoaa kaikesta.
Joo, esim. Rosanna Kuljulle pisteet kun ei lähtenyt samaan. Ei kaikkia ulisijoita tarvi kumartaa.
Joku raja loukkaantumisellakin. Ei mulle tullut tippaakaan mieleen kolonialismi, alistaminen tai "muilta kansoilta parhaiden ideoiden poimiminen ja esittäminen ominaan". Jos jotain, vaikutti siltä että tuossa kunnioitetaan muita kuin valkoisia ja kuunnellaan heidän viisauksiaan, eli nimenomaan osoitetaan että valkoiset eivät ole mitään maailmannapoja jotka tietävät kaiken parhaiten.
Nykyään loukkaannuttaan vaikka tarkoitus olisi miten hyvä tai neutraali.
Taattua NYT:n soopaa. Siellä on ihan yleisesti tiedossa, että oikeisiin toimittajan töihin haikailevat yrittävät vetää niin vasemmalta ohi kuin pystyy YLEn ja HS:n linjasta. Shokeeraava ja täysin älytön "uutinen", josta voi sitten siellä vegaani-illassa toimittelijasiskojen kanssa taputella toisiaan selkään, kuinka oli niin rohkea juttu ja epäkohtiin pitää puuttua ym. korulauseita. Samalla odotellaan pääsyä sinne eturivin toimittajakastiin.
Aika ennakkoluuloista olettaa että se nainen on suomalainen vain koska se puhuu suomea ja on valkoihoinen.
Kulttuurisesta omimisesta on käyty keskustelua jo aiemmin tällä viikolla:
Tiistaina kirjoitimme, että Miss Helsinki -kauneuskilpailun osanottajat poseeraavat tämän vuoden muotikuvissaan intiaanipäähineet päässä. Suomen saamelaisnuoret ry. arvosteli tapaa, jolla Miss Helsinki -organisaatio oli ominut kulttuurisesti itselleen Amerikan alkuperäiskansojen pyhän päähineen.
Keskustelu jatkui torstai-aamuna MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa, jossa haastattelemamme Suomen saamelaisnuorten puheenjohtaja Petra Laiti oli vieraana.
Soitimme Postin paketti- ja logistiikkapalveluiden myynti- ja markkinointijohtaja Juha Tiittaselle.
Nyt.fi:stä hei! Mikä on uuden ”Ota tai jätä” -mainoskampanjanne idea?
Juha Tiittanen: ”Sosiaalisessa mediassa oleva kritiikki on monilta osin irrotettu kontekstistaan. Se lähti liikkeelle yhdestä yksittäisestä kuvasta, vaikka kampanja on paljon laajempi ja siihen liittyy kokonainen mainosvideo.”
Olemme nähneet videon. Mistä siinä on kyse?
”Perusidea mainoskampanjassa on se, että on haluttu lähteä hakemaan vastakohtia länsimaiseen kiireiseen elämään. Se on myös lanseeraamamme uuden tuotteen idea: pakettirobottipalvelulla voi kerrostalosta käsin lähettää esimerkiksi kengät suutarille tai pyykit pestäväksi. Halusimme viestiä mainoskampanjassa sitä helppoutta, minkä palvelu tuo.”
Miten helppous käy ilmi mainosvideolla?
”Mainoksen idea on se, että siinä kierretään ympäri maailmaa hakemassa viisailta guruilta ohjeita. Halusimme nimenomaan kunnioittaa muita kulttuureita tällä kampanjalla. Mainoskuvissa on tarkoitus tuoda esille nimenomaan guruja, jotka ovat antaneet ohjeita. Meidän olisi pitänyt tajuta tästä ideasta seuraavat mahdolliset ongelmat.”
Kuinka hyvin tämä helppouden viesti käy ilmi yksittäisestä mainoskuvasta?
”On ongelma, että toivottu kokonaisuus ei välity kovin hyvin yksittäisestä kuvasta esimerkiksi joukkoliikennepysäkillä.”
Videolla valkoinen eurooppalainen nainen käy poimimassa muista kulttuureista parhaat palat ja tuo ne takaisin kotimaahansa. Eikö tässä videossa ole kyse aika puhtaasta kolonialismista?
”Tämä ei ollut meidän ideamme tai tavoitteemme missään tapauksessa. Toki voin nyt ymmärtää, miksi mainoksesta voi syntyä tuo mielikuva.”
Tällä viikolla julkisuudessa on jo puhuttu kulttuurisesta omimisesta, kun Miss Helsinki -kilpailijat poseerasivat kilpailukuvissa intiaanipäähineissä. Mainosvideonne julkaistiin viime viikolla. Olitteko varautuneet jotenkin siihen, että mainoskampanja voi herättää nimenomaan kritiikkiä kulttuurisesta omimisesta?
”Emme olleet varautuneet siihen mitenkään. Haluan vielä korostaa, että olemme monikansallinen yhtiö ja meillä on töissä henkilöitä yli 80 eri kansallisuudesta. Meillä on kaikessa täysi nollatoleranssi rasismille.”
Voimakasta kritiikkiä herättävän kuvaston valitseminen mainosvideolle voidaan tulkita myös tavaksi kerätä mainoskampanjalle vain lisähuomiota. Onko tässä kyse siitä?
”Tässä ei ole missään tapauksessa kyse siitä. Halusimme tuoda ihmisten elämää helpottavan palvelun ja markkinoida sitä hyvin. Ei ole todellakaan tarkoituksemme, että se assosioituu negatiivisilla mielikuvilla.”
Miten mainoskampanjanne jatkuu tästä eteenpäin?
”Tarkoitus on, että tuoretta palvelua markkinoidaan vuoden loppuun saakka, ja meillä on sinne asti kestävä markkinointisuunnitelma. Toki meidän täytyy miettiä sisäisesti nyt uusia tulokulmia tähän aiheeseen kritiikin seurauksena.”
Videon tehnyt mainostoimisto Ivalo Creative Agency ei halunnut kommentoida videota mitenkään.