Kaveri suuttui kun en pitänyt hänen asuinalueestaan
Katukuvassa näkyi liikaa huono-osaisia minun makuuni ja kaveri kiskaisi herneet nenuun ja haukkui elitistiksi. Miksi heitto meni noin tunteisiin? Silloin ymmärtäisi, jos olisi hänen sukunsa kotipaikkakunta, mutta kaveri on asunut tuolla vain pari vuotta. Asuin ennen ite kalliossa ja ei olisi tullut mieleenkään suuttua, jos joku ei tykkää paikasta esim. koska liikaa baareja tai liian tiheästi rakennettu
Kommentit (30)
No miksi menit edes sanomaan moista kaverillesi? Veikkaan, että olet muutenkin se porukan ärsyttävä möläyttelijä. Mielipiteeseen sulla on tietenkin oikeus, sitä en kiellä, mutta kyllä muakin tuommoinen ärsyttäisi.
Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni pienellä paikkakunnalla kymenlaaksossa, ja eräs kaverini tuli kylään Nurmijärveltä. "Hyi, eihän täällä ole mitään!" No, onko siellä Nurmijärvellä sitten niin loistavat apajat?
Ihan kuin olisin voinut muuttaa kyseisen kaupungin luokkaa Helsingiksi, tai Tampereeksi! Olisin kyllä, jahka tämä olisi ollut mahdollista.
Oliko pakko sanoa että alue ei miellytä sinua?
Jos et ole muuttamassa sinne: ole hiljaa tai vastaa neutraalisti jos kaveri kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Oliko pakko sanoa että alue ei miellytä sinua?
Jos et ole muuttamassa sinne: ole hiljaa tai vastaa neutraalisti jos kaveri kysyy.
Juteltiin yleisesti asuinalueista enkä tajunnut, että tuollaisesta voisi suuttua. Kyllä mä ainakin ymmärrän, jos joku ei halua asua siellä missä mä asun nyt enkä ota nokkiini. Ei voi tajuta
Enpä itsekään ymmärrä miksi pahoittaisi mielensä tuollaisesta. Olen itse kouvolasta muuten ja jos joku haukkuisi sitä, kuten tekeekin, niin eipä kyllä yhtään osuisi tunteisiin.
Yksi helsingissä jonkun aikaa asunut kaveri ärsyyntyi joskus kun sanoin mielipiteeni helsingistä sinne muutettuani. Siis ihan vaan havaintoja kerroin. Jäi olo että otit henkilökohtaisesti
En usko, että kukaan suuttuu siitä, että et pidä hänen asuinalueestaan.
Sen sijaan, jos menet haukkumaan hänen aluettaan tyyliin: "Hyi, onpas täällä paljon puliukkoja, likaista, rumia taloja tmv.", niin ymmärrän loukkantumisen.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, jos menet haukkumaan hänen aluettaan tyyliin: "Hyi, onpas täällä paljon puliukkoja, likaista, rumia taloja tmv.", niin ymmärrän loukkantumisen.
Miksi pitää loukkaantua silloinkaan? Eihän kaveri ole syyllinen alueensa puliukkoihin tai rumaan arkkitehtuuriin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää loukkaantua silloinkaan? Eihän kaveri ole syyllinen alueensa puliukkoihin tai rumaan arkkitehtuuriin :D
Voitko tunkea ton ":D" esim, vittuun? Ei kukaan ota tosissaan ihmistä, joka viljelee moista hymiötä pitkin mantuja.
Ap on näitä omien näkemystänsä möläyttelijöitä, joilla ei ole mitään sosiaalisia taitoja. "Kerroin vain mielipiteeni, miten siitä voi joku suuttua" on perusteluna, jonka avulla voi laukoa mitä vain.
Nyt kannattaisi ap hiukan treenata noita sosiaalisia taitoja, muuten voipi elämästä tulla hankalaa.
Hahaha Keravalaisena olen niin tottunut tuohon.
Aihe oli ehkä herkkä kaverillesi, on ehkä etsinyt omistusasuntoa seudulta ja kokenut mukavaksi loppuelämän asuinpaikaksi. Tai sitten hän kavahti "elitismiäsi" eikä niinkään asuinalueen loukkausta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä omien näkemystänsä möläyttelijöitä, joilla ei ole mitään sosiaalisia taitoja. "Kerroin vain mielipiteeni, miten siitä voi joku suuttua" on perusteluna, jonka avulla voi laukoa mitä vain.
Nyt kannattaisi ap hiukan treenata noita sosiaalisia taitoja, muuten voipi elämästä tulla hankalaa.
Tässä harjoitusta taitaa tulla, kun en mitenkään pääse kiinni kyseiseen ajatteluun. Aiemmin oon oppinut, että esim. työpaikalla ei kannata koskaan olla mistään mitään mieltä. En kuitenkaan haluaisi kaverisuhteissa miettiä viiteen kertaan ennen jokaista lausetta, että onkohan mahdollista loukkaantua tästä
Jo on herkkähipiäistä populaa liikkeellä.
Olen kotoisin Nurmijärveltä, eräästä "huumekylästä", eikä minua kiinnosta pätkääkään mikäli joku sitä vaikka nimenomaam huume- tai tuppukyläksi kutsuu. :D Miksi se minua häiritsisi, siis jonkun oma mielipide?
Olen myös kommentoinut tiettyjä Vantaan alueita slummeiksi, kuten myös Espoon eräitä tosin harvempia alueita sekä Helsinginkin pikkuosia.
Löysätkää nutturaa.
Helsingissä syntyneenä ja koko elämäni täällä asuneena on nahkakin paksua. Helsinki ja helsinkiläiset on niitä asioita, joita kaikki saavat ja kaikkien pitääkin haukkua. En loukkaannu, jos joku maalla asuva kertoo inhoavansa Helsinkiä. Kuuluu vähän niinkuin asiaan. Itse en koskaan tohtisi sanoa mitään pahaa yhdestäkään maaseutupaikkakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos aloittaja ei ihan OIKEASTI ymmärrä, miksi ystävä loukkaantui, niin kannattaisi aivan todella lueskella vähän sosiaalisten taitojen ja keskustelutaitojen kehittämisestä kertovaa kirjallisuutta. Pelisilmää voi varmasti kehittää muutenkin, mutta jos omassa empatiakyvyssä on tuon kokoisia aukkoja, kannattaa panostaa ihan vain sosiaalisten taitojen kehittämiseen tähtäävien käytännön ohjeidenkin lukemiseen. Käytännön ohjeet voivat auttaa, jos kyky asettua toisen ihmisen asemaan on syystä tai toisesta niin puutteellinen, ettei pysty itse päättelemään, miltä jokin kommentti toisesta tuntuu.
Ihan käytännön ohjeena voi todeta, että ihmisistä hyvin universaalisti tuntuu pahalta, jos joku toinen suhtautuu arvostelevasti tai alentuen johonkin hänen identiteettiään määrittelevän asiaan tai olosuhteeseen. Tyypillisesti ihmisille asuinalue on tällainen. Vastaavia ovat perhe, puoliso, koulutustaso ja lemmikit.
(Jos aloittajasta tuntui ikävältä lukea tämä viesti, koska siinä arvioidaan aloittajaa negatiivisesti, niin viesti palveli tarkoitustaan. Tarkoituksena nimittäin ei ollut ilkeillä, vaan sanoa asia tavalla, joka saa aloittajan kokemaan hieman samanlaista henkilöönkäyvää harmitusta, jonka asuinalueen arvostelu aiheuttaa; ihan havainnollistuksena.)
Jatkan vielä edellistä sen verran, että puolustellessaan toisten oikeutta arvostella asuinaluetta ja sanoessaan, etteivät itse ainakaan loukkaantuisi ikinä vastaavasta, ihmiset jättävät huomioimatta "punch up" ja "punch down" -efektin. Harvaa harmittaa, jos joku arvostelee hänen miljoonakotiaan tai huipputyöpaikkaansa - kaikki on helppoa leimata kateudeksi, ja kun yleinen arvostus tukee omaa identiteettiä, yksittäinen kritiikki on kepeästi sivuutettavissa. Mutta jos ihminen kokee jo valmiiksi olevansa tavalla tai toisella altavastaajan asemassa ja kritiikki suuntautuu jollakin skaalalla "alaspäin", se on aivan eri lailla satuttavaa.
Siksi alainen voi aika rauhassa naureskella kollegojensa kanssa pomolleen, mutta toisin päin se on työpaikkakiusaamista.
Appiukko. Esiteltiin innoissamme paritaloamme niin apen mukaan talon pitää ehdottomaati olla tiiltä, ei puuta.
Otin koiralenkille mukaan ja tykkäsin että ihana puistoinen alue oli aurinkoisella säällä parhaimmillaan. Appi oli sitä mieltä, että raahasin häntä pitkin ankeita ojanpohjia.
Ei oo sen koommin kutsuttu appvanhempia kylään.
Ei kai kukaan sano kaverille, että ei pidä hänen kodistaan/vaatteistaan/asuinalueestaan? Apua mitä käytöstä.
Ihmiset sattuu olemaan aika herkkähipiäisiä. Niille ei voi joillekin sanoa mitään.
Mulle on möläytetty vaikka ja mitä. Remontoidun asuntoni lattiat ja tapetit haukuttu ettei koskaan voisi sellaisten kanssa asua jne. Mitä sitten, en minäkään kaverini horoluontoisista materiaali/vaatevalinnoista pidä. En sitä hänelle suoraan sano, mutta en loukkaannu hänen sanomisistaan niin kauan kun ei minua hauku perusteettomasti. Jos osaa sanoa perustellusti, niin otan senkin vastaan.
Kasvakaa ulos herkkähipiäisyydestänne ja ymmärtäkää ihmisten erilaisuus. Jos joku haukkuu autoanne, niin voitte tokaista ettette tekään sellaisella rotiskolla ajaisi, millä haukkuja ajaa jne.
Big deal.....
No mietipä sitä.