Voiko työntekijällä olla sellainen autoetu, ettei autosta tule hänelle minkäänlaisia kuluja?
Siis että saa firmalta auton käyttöönsä työmatkoihin, työasioihin ja saa käyttää sitä myös vapaa-ajan menoihin ilman, että tarvitsee pitää minkäänlaista ajopäiväkirjaa?
Eräs ystäväni aloitti muuan toimitusjohtajan henkilökohtaisena avustajana, ja työhön tuntuu kuuluvan ihan mielettömät edut. Hän sai käyttöönsä uuden auton, koska joutuu hoitamaan paljon pomon juoksevia hommia eri aikoihin vuorokaudesta, mutta saa kuulemma käyttää autoa ihan vapaasti myös omiin menoihinsa. Olemme lähdössä ensi viikon päästä reissuun toiseen kaupunkiin, ja pomo on kuulemma antanut luvan käyttää autoa jopa tuohon reissuun, ja matkan bensat saa tankata firman kortilla. Autosta ei ystävälleni tule yhtään minkäänlaisia kuluja.
Olen ihan älyttömän iloinen ystävän puolesta, mutta samalla ihmetyttää, kun omissa työpaikoissani autojen kanssa on ollut todella tarkat säädökset. Palkkakuitissakaan ei ole mitään merkintää autoedusta, onko se sitten vaan niin, että firma maksaa kaikki kulut?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisättäköön vielä, että yrityksillä on kaikenlaisia omia sääntöjään. Tiedän sellaisenkin suuren yrityksen, joka irtisanomisen uhalla ei anna työntekijöidensä käyttää itse työmatkoillaan hankkimiaan lentopisteitä omiin yksityismatkoihinsa.
Se om ihan verotoimiston ohjeiden mukaisesti. Lentopisteitä ei saa käyttää vapaa-ajalla jos firma on maksanut niitä lippuja. Avainsana: veroton etu. Jos työntekijä haluaa käyttää lentopisteitä, hänen pitäisi maksaa niistä veroa.
KKO on myös ollut tätä mieltä, eli yritys tekee ihan oikein.
Niin no miksei asia sitten lentopisteiden käyttä ja ilmoittaminen verotuksessa tai muiden bonusten suhteen ole työntekijän vastuulla? Miksi työanantaja kieltää kokonaan esim. bonusta kerryttävien luottokorttien (esim. Amex / Diners) käytön? Ainakin itse olen ollut töissä paikassa, jossa oli kategorisesti kielletty bonusta kerryttävien korttien käyttö työmatkoilla. (Sellaisten korttien käyttö oli sallittu, jotka eivät kerrytä mitään bonusta)
Varmaan siksi, että se olisi hyvin hankala työnantajalle. Mistä työnantaja voisi tarkistaa että työntekijä on oikeasti ilmoittanut näistä eduista?
En ole henkilöverotuksen asiantuntija, mutta voin kuvitella että toinen syy voisi olla että kun lentopisteet ovat työsuhdeetu, työnantajan olisi vastuussa niiden raportoinnista.
Kysy palkanlaskennasta tai sota verotoimistolle, he osaavat vastata.
Jotain lentopisteitä tai vastaavia etuja kytätään mutta kilometrikorvauksia reippaasti ylikompensoidaan eli henkilö saa verotonta etua sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan pitää olla kyllä todella suuri että kannattaa ottaa vapaa-autoetu nykyään. Jos ystäväsi olisi järkevä hän olisi ottanut suuremman palkan kuin tuon edun...
Ei välttämättä palkan määrällä ole mitään merkitystä. Miehellekin se tuli palkan päälle.
Ei, vaan kokonaispalkka nousi. Sehän on tietysti ihan neuvottelukysymys, jos tarvitsee työssään autoa ja on sen palkkansa arvoinen, niin näin voidaan menetellä. Mikään etu ei loppujen lopuksi tule "palkan päälle" vaan on rahapalkka plus edut.
Tässä nopeasti mainostan, että on mahdollista saada myös työpolkupyöräetu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisättäköön vielä, että yrityksillä on kaikenlaisia omia sääntöjään. Tiedän sellaisenkin suuren yrityksen, joka irtisanomisen uhalla ei anna työntekijöidensä käyttää itse työmatkoillaan hankkimiaan lentopisteitä omiin yksityismatkoihinsa.
Yleensä julkisilla organisaatioilla on nämä säännöt. Aiheutti yhdessä paikassa ongelmia kun porukka matkusti paljon työkseen niin siellä piti olla varovainen ettei käytä matkalla mitään luottokorttia joka vahingossa kerryttäisi jotain bonusta. Aika naurettavaa meininkiä oli mielestäni.
Nuo naurettavat säännöt on keksinyt verottaja. Jos työpaikalle ostaa vaikka firmalle lamppuja, niin niistä ei saa ottaa mitään bonuksia tai plussapisteitä itselle, muuten firma ei saa vähentää niiden arvonlisäveroa. Verottaja rankaisee firmaa, jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista touhua kirjoitti:
No autosta ei tule suoranaisia kuluja, mutta palkkakuitissa näkyy sitten aika iso ennakonpidätys. :) Ehkä ystäväsi tajuaa asian sitten, kun tulee tuhansien eurojen mätkyt. :D
Duunarihan saa kulkea firman autolla töihin, jos kulkee suoraan kohteeseen ja kuljettaa työkaluja tms. mukana. Mutta ei sillä viikonloppureissuja saa tehdä.
Mites tuhansien mätkyt voisi tulla, jos ennakonpidätykset tehdään?
Autoedusta pitäisi tehdä ennakkopidätykset suoraan palkasta, mutta aloittajan mukaan näin ei ole toimittu. Jos ja kun asiasta jää kiinni verottajalle niin kyllä aikamoiset mätkyt on odotettavissa.
Jos iso ennankonpidätys näkyy palkkakuitissa, kuten kirjoitit, niin silloinhan ne on hoidettu, eikä mätkyjä tule. Varsinaisia mätkyjä ei kyllä muutenkaan tule vaan ne ovat jäännösveroja.
Mikään firma ei kyllä toimi niin, että antaisi vapaan autoedun ja jättäisi ennakonpidätykset tekemättä, ellei sitten kyseessä ole joku yhden hengen yritys, joka maksaa itse itselleen palkkaa ja unohtaa verot.
Niin no miksei asia sitten lentopisteiden käyttä ja ilmoittaminen verotuksessa tai muiden bonusten suhteen ole työntekijän vastuulla? Miksi työanantaja kieltää kokonaan esim. bonusta kerryttävien luottokorttien (esim. Amex / Diners) käytön? Ainakin itse olen ollut töissä paikassa, jossa oli kategorisesti kielletty bonusta kerryttävien korttien käyttö työmatkoilla. (Sellaisten korttien käyttö oli sallittu, jotka eivät kerrytä mitään bonusta)