Varastinko? Mielipiteitä?
Olen siivooja ja minulle tuli seuraavanlainen työtehtävä:
Eräs rakennus piti tyhjentää täysin kaikesta siellä olevasta tavarasta. Rakennuksen omistajat/käyttäjät olivat vieneet sieltä pois kaiken heidän mielestään rahanarvoisen ja tarpeellisen. Rakennuksessa oli monta huonetta ja kaapit sekä huoneet aivan täynnä tavaraa, lähinnä arvotonta roinaa. Ohjeistus oli, että kaiken saa heittää roskalavalle, mitään ei tarvitse eikä pidä säästää!
Löysin rakennuksesta mm. laatikossa olevat täysin käyttämättömät työturvakengät (arvo 300-400 €), iso laatikollinen laadukkaita työhanskoja (kappalehinta n. 10-15€) ja laatikollinen pölysuojaimia (kappalehinta n. 5 €) sekä myös vessapaperia monta sataa rullaa. En raaskinut heittää näitä roskalavalle, vaan kannoin ne omaan autoon. Lisäksi löysin myös jotain muuta pientä ei niin arvokasta.
Olenko varas? Olisiko minun pitänyt heittää nämä tavarat roskiin vai miten minun olisi pitänyt toimia?
Tilaisuus teki ns. varkaan. Siivoojan palkka ei ole kovinkaan hyvä, joten minulle nämä tavarat ovat hyvin arvokkaita. Rakennuksen ja tavaroiden omistajille näillä tavaroilla on tuskin suurtakaan arvoa.
Mielipiteitä?
Kommentit (25)
Olet. Olisit jättänyt kirjoittamatta tänne niin et olisi jäänyt kiinni. Tyhmyydestä kärsii koko ruumis.
Teknisesti olet varas, mutta käytännössä et. Vain tyhmä olisi jättänyt käyttökelpoisen lavalle meneväksi. Joku muu ne olisi sieltä noukkinut kuitenkin. Nauti pikku lahjastasi.
Oikein teit tietenkin, mutta onpa kalliit turvakengät! Minun kallein parini maksoi noin 170 € ja ne olivat luksusmallia korkealla varrella, heijastimilla ja Gore-Tex-pinnalla varustettuina. Ja vielä kotimaiset.
Et minusta. Jos kerran tavarat oli ohjeistettu heittämään roskiin niin miksi niitä ei olisi saanut ottaa. Vai olisiko ollut parempi että olisit heittänut ne ensin roskiin ja sitten dyykannut sieltä itsellesi?
Jos joku kysyy sano että löysit roskalavalta :D
Voiko tavaran varastaa jos sillä ei ole omistajaa? Nehän olivat käytännössä hylättyjä tavaroita, eli niiden omistaja oli luopunut niiden omistajuudesta. Olisithan toki voinnut ensin heuttää ne roskalavalle ja sitten hakea ne heti pois siitä, jolloin kyseessä olisi ollut dyykkaus (suomessa laillista toimintaa).
Mielestäni et. Olisithan voinut pyytää vaikkapa puolisoasi hakemaan ne tavarat roskalavalta. Ja niinkuin aiemmin kommentoitiin, olisi hullua jättää käyttökelpoinen tai arvokas tavara kaatopaikalle vietäväksi.
Sitä en tiedä, kuinka työnantajat ohjeistavat työntekijöitä toimimaan, mutta oma mielipiteeni siis et ole varas.
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit tietenkin, mutta onpa kalliit turvakengät! Minun kallein parini maksoi noin 170 € ja ne olivat luksusmallia korkealla varrella, heijastimilla ja Gore-Tex-pinnalla varustettuina. Ja vielä kotimaiset.
juu. Arvioni kenkien hinnasta taisi mennä vähän yläkanttiin, nyt kun olen googlettanut Sievin työturvakenkiä. Eli 100-200 euroa on lähempi hinta.
Virallisesti teit väärin mutta maalaisjärkeä saa käyttää -kunhan pitää päänsä kiinni.
Itse olisin tehnyt ihan samalla tavalla ja ollut hipi hiljaa.
Pyyhi ihan hyvällä omallatunnolla. Suomessa heitetään roskiin jo ihan riittävästi käyttökelpoista tavaraa.
Oikein teit. Se on ihan sama, otitko tavarat ennen vai jälkeen roskiin heiton. Roskiinhan ne oli menossa. Olisin itsekin ottanut.
Et ole mikään varas, tavara oli määrätty poisheitettäväksi. Hyvä vain, että otit talteen.
Toisaalta teit ekoteon kun kierrätät
Miksi ne piti hävittää? Oliko lutikoita? Sädesientä? Jotain muuta?
Minusta sinä varastit, kun kerran pois oli määrätty heittämään.
Miksi ap olisi tehnyt tässä virallisesti väärin? Omistaja oli luopunut niistä tavaroista, heittänyt käytännössä ne roskiin. Eihän roskiin heitetyt tavarat ole enää kenenkään omaisuutta?
Joillakin nyt vaan on niin paljon rahaa, etteivät välitä tälläisistä muutaman sadan euron tavaroista. Surutta voi käskeä siivoojan heittämään ne roskalavalle.
Jos tuntuu synniltä, voithan myydä tavarat ja lahjoittaa osan rahoista hyväntekeväisyyteen. Tai lahjoittaa ne SPR kirpputorille tai UFF:lle.
Mäkin oon ollut joskus siivoojana, siivosin enimmäkseen kauppoja. Vein kotiin aina kaiken mitä vielä roskiksesta viitti ottaa. Palvelutiskin pakatut lohet, broilerit, valmisruuat ja paistopisteen leivät, pullat yms. Aivan idioottimaista heittää semmosia määriä ruokaa roskiin. Ei tullu ees huono omatunto, mutta salassahan se piti tehdä.
No kannattaako olla siivoja jos pitää alkaa varastelemaan? Vai eikö aivokapasiteetti riitä muunlaiseen työhön?
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olisi tehnyt tässä virallisesti väärin? Omistaja oli luopunut niistä tavaroista, heittänyt käytännössä ne roskiin. Eihän roskiin heitetyt tavarat ole enää kenenkään omaisuutta?
Tarkalleen ottaen ovat sen jätehuoltoyrityksen omaisuutta, joka sen roskalavan on sinne tuonut ja joka sen täytenä noutaa pois.
Ihan sama vaikka jonkun mielestä olisit. Fiksusti teit.