Arvostele minunkin syömiset (teini)
Aamupala: purkki eila rasvaton raejuusto, kurkku
Lounas: Kuuma kuppa-keitto makuna ruohosipuli
Välipala: Valio rasvaton maitorahka
Illallinen: tortilla jossa mifu suikaleita, avokadoa ja tomaattia
Iltapala: lautasellinen puuroa
Miten voisin syödä ehkäpä enemmän (vai syönkö tarpeeksi), jotta saisin vähän enemmän energiaa. Treenaan kilpaurheilua kolme tuntia päivässä.
Kommentit (45)
Rasvaton raejuusto nyt ei maistu milleen. Kalorit painon ja liikunnan mukaan. Mutta Olitpa minkä kokoinen tahansa, niin syöt liian vähän. Mä painan 97kg ja treenaan tunnin, 5krt viikossa. Kalorit treenipäivänä 2800-3200 ja lepopäivänä 500 vähemmän. Tällä määrällä ei vielä lihas kasva. Nyt olenkin dietillä. Lihaskasvuun 800-1000 lisää.
Vierailija kirjoitti:
Treeni sujuu ihan hyvin, mitä nyt keho on aika kovilla. Tuloksia kyllä tulee, lajissani on hyvin tärkeää olla hoikka😬 Kuinka voisin saada enemmän energiaa lihomatta?
-Ap
Hiilihydraatteja kannattaa lisätä koska liikut paljon. Ja mieluiten aamuun tai lounaalle koska kroppa tarvitsee niitä päivän mittaan treeneissä. Lihomista ei kannata pelätä. Todennäköisesti olet kasvavassa iässä joten energiaa kuluu. Jos tuntuu että rasvaa alkaa kertymään liikaa niin sitten vähentää ruuan määrää. Mutta ei missään nimessä kannata syödä liian vähän lihomisen pelossa! Tulokset todennäköisesti paranevat kun kropalla on energiaa.
No sun mitat on kyllä ihan hyvät. :)
Vierailija kirjoitti:
Treeni sujuu ihan hyvin, mitä nyt keho on aika kovilla. Tuloksia kyllä tulee, lajissani on hyvin tärkeää olla hoikka😬 Kuinka voisin saada enemmän energiaa lihomatta?
-Ap
Syö kunnon aamiainen ja kunnon lounas. Muuten nuo ok. Ei kuppikuumakeitolla ja raejuustolla voi korvata aterioita. Jos lajisi ei salli kunnon syömistä ja vaatii painon anoreksian partaille, lopeta harrastus ja hanki jotain terveempää tilalle.
Mieluummin syöt enemmän aamulla ja päivällä ja illalla vähemmän. Näyttää siltä, että teet tällä hetkellä juuri toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä mikään kilpaurheilija ole. Oikeat kilpaurheilijat osaavat kyllä huolehtia ravitsemuksestaankin urheilun ohella. Hyvä ravinto on urheilijan yksi tärkeimpiä asioita.
Älä nimiä itseäsi kilpaurheilijaksi, kun et sellainen ole
Anteeksi nyt vain, mutta mielestäni tuo on todella ikävästi sanottu. Et voi tuntea minua, ja kyllä harrastan erästä urheilulajia kansallisella kilpatasolla.
AP
Tuolla ravintomäärällä kuolet ennen kuin saavutat mitaleja.
Kiitokset kaikille, jos vielä joku haluaisi antaa kokreettisia esimerkkejä esimerkiksi terveellisistä hiilareista, en voi syödä itse vehnää treenien takia. Harrastus ei ole myöskään sellainen minkä lopettaisin, treennannut olen nyt 14 vuotta.
Ap
En tiedä, tuliko viimeisin kommentti, mutta.kiitos kaikille, tarvitsisin vielä käytännön esimerkkejä esim noista pitkäkestoisista hiilihydraateista. En voi syödä vehnää lajini takia. Enkä ole tätä harrastusta lopettamassa, 14 vuotta jo harrastanut.
Ap
Ap ihan turha kuvitella, että olet jotenkin parempi kuin me vanhemmat naiset!Häivyppä täältä!
Vierailija kirjoitti:
Ap ihan turha kuvitella, että olet jotenkin parempi kuin me vanhemmat naiset!Häivyppä täältä!
Miksi kuvittelisin?
Ap
Teini 16v kirjoitti:
Iltapala: lautasellinen puuroaMiten voisin syödä ehkäpä enemmän (vai syönkö tarpeeksi), jotta saisin vähän enemmän energiaa. Treenaan kilpaurheilua kolme tuntia päivässä.
Ei taida tulla edes 2000 kcal, liian vähän. Koska olet teini, mikset syö koulussa? Ja jos voit itse ottaa ruokaa niin ota vähän reilumpi satsi, myös salaattia mutta myös pääruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Teini 16v kirjoitti:
Iltapala: lautasellinen puuroaMiten voisin syödä ehkäpä enemmän (vai syönkö tarpeeksi), jotta saisin vähän enemmän energiaa. Treenaan kilpaurheilua kolme tuntia päivässä.
Ei taida tulla edes 2000 kcal, liian vähän. Koska olet teini, mikset syö koulussa? Ja jos voit itse ottaa ruokaa niin ota vähän reilumpi satsi, myös salaattia mutta myös pääruokaa.
Koulumme ruoka on melko rasvaista ja muuten epäterveellistä, siksi en sitä syö. Nytkin olen koeviikolla, joten söin kotona
Ap
Sen verran vielä, että jos olet nainen, jäi epäselväksi. Niin silti pitäisi tuolla liikunnan määrällä ja 57kg syödä vähintään 2200 kcl treenipäivänä.. Vähän rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa. Sekin on luultavasti vähän. Riippuu, miten kovaa ja mitä treenaat. Esim juoksu kuluttaa helposti 800kcl tunti. Sali Sun painolla joku 350-400 tunti ja muu päälle. Sitten pitäs vielä elääkin sillä ravinnolla.
Laihdutatko samalla kun treenaat kolme tuntia? Nääntymiskuolema tulee tuolla ruokamäärällä. Eikö valmentaja anna mitään ruokaohjeita?
Ruokalistastasi puuttuvat tyystin hedelmät ja marjat. Vihannespuolikin jää aika kepeäksi.
Rahka-raejuusto eivät riitä ainoiksi proteiinilähteiksi. Lisäisin ainakin yhdelle aterialle reilun annoksen kalaa (lihaa/munia/kasvisproteiinia soijasta, pavuista, herneistä). Oliiviöljyä/rypsiöljyä ruokalusikallinen vaikka siihen rahkaan sekoitettuna tai salaattiin.
Puuron ohella muutama viipale täysjyväleipää, että pysyt tiellä.
Jo aamupalaan lisäksi tuhti voileipä sekä kurkun ohelle marjoja/hedelmiä/muita kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä, että jos olet nainen, jäi epäselväksi. Niin silti pitäisi tuolla liikunnan määrällä ja 57kg syödä vähintään 2200 kcl treenipäivänä.. Vähän rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa. Sekin on luultavasti vähän. Riippuu, miten kovaa ja mitä treenaat. Esim juoksu kuluttaa helposti 800kcl tunti. Sali Sun painolla joku 350-400 tunti ja muu päälle. Sitten pitäs vielä elääkin sillä ravinnolla.
Lajina taitoluistelu, ohessa baletti, juoksu, kuntosali (n.5-45kg painot) sekä lajinomainen harjoite
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini 16v kirjoitti:
Koulumme ruoka on melko rasvaista ja muuten epäterveellistä, siksi en sitä syö. Nytkin olen koeviikolla, joten söin kotona
Ap
Koska liikut noin paljon ja olet todennäköisesti vielä kasvuvaiheessa, niin ruuan rasvaisuus ja epäterveellisyys eivät ole sinun ongelmasi. Joukkoruokailut on kuitenkin suunniteltu periaatteessa ruokasuositusten mukaan. Älä lähde rasvakammoon, siitä tulee huonoja seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutatko samalla kun treenaat kolme tuntia? Nääntymiskuolema tulee tuolla ruokamäärällä. Eikö valmentaja anna mitään ruokaohjeita?
Ruokalistastasi puuttuvat tyystin hedelmät ja marjat. Vihannespuolikin jää aika kepeäksi.
Rahka-raejuusto eivät riitä ainoiksi proteiinilähteiksi. Lisäisin ainakin yhdelle aterialle reilun annoksen kalaa (lihaa/munia/kasvisproteiinia soijasta, pavuista, herneistä). Oliiviöljyä/rypsiöljyä ruokalusikallinen vaikka siihen rahkaan sekoitettuna tai salaattiin.
Puuron ohella muutama viipale täysjyväleipää, että pysyt tiellä.
Jo aamupalaan lisäksi tuhti voileipä sekä kurkun ohelle marjoja/hedelmiä/muita kasviksia.
Kiitos, tämä oli erittäin hyödyllinen!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tuliko viimeisin kommentti, mutta.kiitos kaikille, tarvitsisin vielä käytännön esimerkkejä esim noista pitkäkestoisista hiilihydraateista. En voi syödä vehnää lajini takia. Enkä ole tätä harrastusta lopettamassa, 14 vuotta jo harrastanut.
Ap
Et voi syödä vehnää lajin takia? Mistä syystä? En alkaisi turhaan liiaksi rajoittamaan syömistä... Hyviä hiilihydraatteja on perunat, riisi, puuro, gluteenittoman pastat jos vehnää ei saa olla. Googlaamalla "pitkäketjuiset hiilihydraatit" löytyy lisää:)
Minusta ap:n syömiset kuulosti just hyviltä! Itse syön suunnilleen samalla tavalla. Jos syön enemmän, niin lihon, eikä tämä ole mikään vitsi. Ihmisten lihomistaipumus on hyvin yksilöllinen, jos itse mätän 2000 kaloria päivässä niin painonnousu on taattu, 3000 kalorilla olisin kohta sotanorsu. Jos ap voi noilla syömisillä hyvin, niin en lähtis ruokavaliota muuttamaan. Kuppikeitto on tosin turhan köykänen lounas, itse korvaisin sen vaikka pienellä määrällä kanaa ja vihanneksia.
170cm / 57 kg
Ap