Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette varautuneet asuntolainan koron nousuun?

Vierailija
27.09.2017 |

Nyt kun nousukausi on alkanut, on noussut pelko asuntolainan koron noususta. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja Helsingistä ja minulla on kaksi asuntolainaa. Toisessa on ensi kevääseen asti voimassa oleva korkokatto. Toinen laina oli aiemmin kiinteä korkoinen, mutta se loppui kesällä. Nyt mietityttää pitäisikö siihenkin maksaa korkokatto, kun Hesarinkin mukaan niitä nyt hirveästi otetaan. Ja kun ensi keväänä tuon toisen lainan korkokattokin loppuu. Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis, joten en tiedä kannattaisiko sitä maksaa molempiin lainoihin. Miten te muut olette varautuneet korkojen nousuun?

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu? Kai täällä sentään jollain on asuntolaina ja on jollain tavalla varautunut korkojen nousuun?

Vierailija
2/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nouse vuosiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan isompia lyhennyksiä nyt kun korot alhaalla. Onneksi en ottanut korkokattoa 7 vuotta sitten, kun tämän asunnon ostin vaikka sitä kovasti tyrkytettiin. Olisi ollut täydellistä rahojen haaskausta.

Vierailija
4/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut mitään korkokattoja tai takaisinmaksuturvia, vaikka niitä innokkaasti kaupataankin. Olen laittanut nekin rahat suoraan lainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Mun ajatukseni on siis se, että mitä pienempi lainan pääoma, sitä paremmin kestän korkojen nousun sitten, kun se tapahtuu. Näillä näkymin aikaa on vielä.

Vierailija
5/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamalla asuntolainan pois.

Sinkkumies

Vierailija
6/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustimme sijoitussalkun jonne ostamme hyviä osinkoyhtiöitä. Kuukausiosingoilla voi maksaa osan koroista. Tyhmät maksavat korkokatosta. Se raha ois kannattanu sijoittaa.

Vierailija
7/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamalla sopivan suuruisen lainan enkä liian isoa tuloihimme nähden.

Jo lainanottovaiheessa tietysti tehdään laskelmat koronnousutilanteissa, jolla voidaan kartoittaa riskien suuruus.

Vierailija
8/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun nousukausi on alkanut, on noussut pelko asuntolainan koron noususta. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja Helsingistä ja minulla on kaksi asuntolainaa. Toisessa on ensi kevääseen asti voimassa oleva korkokatto. Toinen laina oli aiemmin kiinteä korkoinen, mutta se loppui kesällä. Nyt mietityttää pitäisikö siihenkin maksaa korkokatto, kun Hesarinkin mukaan niitä nyt hirveästi otetaan. Ja kun ensi keväänä tuon toisen lainan korkokattokin loppuu. Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis, joten en tiedä kannattaisiko sitä maksaa molempiin lainoihin. Miten te muut olette varautuneet korkojen nousuun?

Kilpailuta kaikki lainat jotka voit.

Vierailija
9/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huono mainos.

Itse valitettavasti joudun näitä korkosuojia asiakkaille työni puolesta tuputtamaan. Vakuutuksena sitä voisi pitää. Ottaa kuka haluaa, jos ei ota niin kannattaa sijoittaa rahat.

Vierailija
10/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niistä korkokatoista ja lainaturvista oikein maksaa?

Jotenkin ymmärrän että uppoaa vähän hölmömpään asiakkaaseen pankissa mutta kun vakuutusyhtiöstä jo soitetaan ja tarjotaan lainaturvaa niin pitäisi alkaa hälytyskellojen soida.

Vierailija
11/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen, sijoittaminen, mahdollisemman suuri pääoman lyhentäminen ja lainan suhteuttaminen tuloihin.

Vierailija
12/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis...kuten myös huomasit maksoit täysin turhasta.

Yöunia ei tarvitse korkojen takia vielä menettää, mutta matalia korkoja on aina seurannut korkeammat korot. Ja nyt kannattaakin lyhentää sitä velkaa mahdollisemman paljon.

Vierailija
13/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti ollaan lähinnä nautiskeltu matalista koroista, kun on aiemmin ehditty niitä selvästi korkeampikin maksaa. Jonkun verran säästetään ja ollaan tehty remonttia, jolla on merkittävä vaikutus asunnon arvoon.

Mä ajattelen niin, että niin kauan kuin lainaa on enemmän kuin puolet omaisuuden arvosta, kannattaa priorisoida lainan lyhennystä. Toki pieni puskuriraha pitää olla. Meillä on n. 450 000 euroa lainaa, mutta en varsinaisesti panikoi sitä, kun omaisuuden arvo on yli 1 M euroa.

Tulevina vuosina, kun korot ovat kuitenkin vielä historiallisen alhaalla, panostetaan taas vähän enemmän lainojen lyhentämiseen.

Vierailija
14/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina sen verran lyhyellä maksuajalla, että pankki ei rutise kun maksuaika pitenee tasalyhenteisessä.

Nyt on jo ihan sama vaikka korot nousisivatkin, jäljellä enää 15000 ja korkomeno kuukaudessa on 6€ :)

Vierailija
15/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nyt yhtään lainaa enää. Nuo kokokattosuojat on vain pankin metkuja. Lyhennä nyt vaan sitä lainaa silläkin rahalla.

Vierailija
16/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaerälaina. Jos korko nousee, maksuaika pitenee.

Vierailija
17/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, älä sorru pankkien kytkytarjouksiin. Ei ne korot yön yli nouse. Tarvittaessa (pahin vaihtoehto) voit kilpailuttaa lainat uudelleen ja uutta saat kyllä vaikka eri pankista, jos voit osoittaa hoitaneesi raha-asiasi mallikkaasti.

Mä olen kerännyt sivuun lähes 60k sijoitussalkun, josta voi irrottaa tarpeeseen. Vielä ei ole tarvinnut. Lainaa on 215k asunnosta 35k jäljellä, kun olen tarkoituksella maksanut sitä kiireellä pois.

Vierailija
18/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sellainen laina, että korkojen muutos ei vaikuta kuukausierään, ainoastaan lainan maksuaika pitenee. Siinä mielessä huoletonta. Toki emme ottaneet myöskään tuloihimme nähden maksimilainaa. :)

Korkokattoa tuputettiin pankista, minkä ymmärtää koska onhan se heille tosi hyvä bisnes. Niin kauan kun todella aktiivisesti niitä yrittävät myydä en olisi kovin huolissani korkojen noususta. ;) 

Vierailija
19/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korot ovat alhaalla, kannattaa ottaa lainaa ja maksaa hitaasti. Kun korot ovat ylhäällä, kannattaa harkita lainan ottoa ja maksaa mahdollisimman nopeasti pois.

Vierailija
20/142 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoimme asuntolainan mahdollisimman äkkiä pois. Ei ollut mitään korkokattoa tai lainavakuutuksia ym. Meillä on ollut kaksi asuntolainaa ja meillä kävi säkä että korot vain laskivat niiden vuosien aikana kun meillä oli asuntolainaa. Kun korot laskivat niin neuvottelimme myös asuntolainan uusiksi. Tosi pieni korko ja nostimme kk-erän 700 eurosta 1000 euroon.

Nyt seuraamme varmuuden vuoksi tosi tarkasti tyttären asuntolainaa että siihen voi tehdä muutoksia tarvittaessa. Rahoitusvastike laski juuri koska rakennuttaja oli neuvotellut pankin kanssa paremman diilin.