Mitä lapsia jotenkin auttavia töitä on olemassa?
Mitä ammatteja on olemassa, jotka liittyvät lapsiin? Ei opettaja, eikä lääkäri, ei noin pitkiä ja vaativia koulutuksia. En myöskään halua auttaa isoa lapsiryhmää, vaan korkeintaan muutamaa kerrallaan, esim. puheterapeutti. Mutta tuokin taitaa olla mulle liian vaativa, en ole jotenkin hyvä opiskelija :O
En ole koskaan halunnut omia lapsia enkä hirveästi ole ollut kiinnostunut toistenkaan lapsista.
Siskollani on lapsia ja niistä tykkään kovasti, sitten olen "joutunut" olemaan toistenkin lasten kanssa tekemisissä, kun ikää alkaa olla sen verran että kaverit sikiää. Omia en vieläkään tahdo.
Kun luin tuon hampaanheiluntatopikin, niin eka kertaa mulle tuli tuollaisesta empaattinen olo. Se oli varmaan vitsi, mutta yleensä ekana ehdin ärsyyntyä siitä vanhemmasta ennen lapsen ajattelua.
Lapset tykkäävät minusta yleensä tosi paljon. Olen sellainen johdonmukainen tyyppi, ei vaadi paljoakaan, että lapset tottelevat minua tai saan heidät innostumaan tekemisestä. Olen lisäksi sellainen aikuinen höhlä, että pelleillään ja silti puhutaan järkeviäkin. Uskon, että lapset näkevät helpommin kuoren alle, aikuisista en pidä siksi, että aikuiset tuomitsevat todella helposti jo pelkän ulkokuoren ja ensivaikutelman perusteella. Ja osaavat sanoa oikeasti todella pahoja ja loukkaavia asioita. En minä sellaista halua auttaa.
Kommentit (8)
Otsikkosi on todella käsittämätön:-)
En tiedä. Taidoit jo melkein rajata ulos kaikki vaihtoehdot, mitä voisi ehdottaa. Tuli mieleen lähinnä sirkuspelle, missä voisi hassuttaa lapsia.
Voithan aina myös tehdä vapaaehtoistyötä.
Ammateista tuli ensimmäisenä mieleen toimintaterapeutti.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Taidoit jo melkein rajata ulos kaikki vaihtoehdot, mitä voisi ehdottaa. Tuli mieleen lähinnä sirkuspelle, missä voisi hassuttaa lapsia.
:D
Ap:lle... Esim. lähihoitaja / sairaanhoitaja sairaalan lastenosastolle.
Opiskele lähihoitajaksi ja erikoistu lapsiin ja nuoriin.
Tosin useimmissa lähärin töissä lapsia on aina paikalla paljon. Eipä tule mieleen muita kuin erilaiset terapeutit, jos työn pitää olla sellaista, että paikalla olisi vain yksi tai muutama lapsi. Lastenlääkärikään ei varsinaisesti vietä aikaa lapsen kanssa vaan diagnosoi ja määrää toimenpiteet. Esim. sairaalassa lapsen kanssa käytännössä on sairaanhoitaja.
Perhepäivähoitaja on yksi mahdollisuus. Tosin he ovat yleensä itse perheellisiä ja hoitavat samalla omia lapsiaan.
Jos ammattia ei löydy tarvettasi tyydyttämään, voit vapaa-aikana yksinkin ryhtyä tukiperheeksi tai aikuiseksi kaveriksi lapselle. Ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen ja kysy aiheesta. Myös jotkin muut tahot järjestävät ystävätoimintaa, muistaakseni ainakin SPR.
Taksinkuljettajana kun teet päivävuoroja, pääset kuljettamaan päiväkoti- ja kouluikäisiä lapsia kotoa-kouluun ja toisinpäin. Siinä samalla voi sitten kysellä kuulumisia ja erilaisia asioita, esim. ikää ja sisarusten määrää. Yleensä osaavat vastata iloisesti ja asiallisesti takaisin. Kuskin vastuu alkaa siinä kohti, kun otat lapset kyytiin (turvavyöt kiinni) ja päättyy, kun viet kotiin ja huolehdit, että aikuinen on vastassa ja pääsevät sisälle. Eli ei tarvitse koko päivää katsella perään ja olla vastuussa, ja tavallaan siinä saa lapselta ne parhaat hetket, kun menevät innoissaan kouluun tai kotia.
up