Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein lapsestanne laitetaan jotain ikävää Wilmaan?

Vierailija
27.09.2017 |

Laittaako siis opetteja kaikesta mahdollisesta viestiä kotiin? Jos esim. vaikka jollain tunnilla on ollut vaikeampaa tehdä tehtäviä, lapsi ei ole heti tajunnut uusia laskuja tms. Mutta seuraavalla tunnilla osaa ne, niin pitääkö oikeasti joka päivästä ja tunnista raportoida kaikki mahdollinen? Miten opettajilla riittää aika tämmöiseen kun paljon oppilaita ja kiusaamisia ja muitakin vakavampia asioita luulisi olevan selvitettävänä?

Tämä on minulle aika uusi juttu että Wilmaa pitäisi tutkia pitkin päivää ja vastailla ties mihinkä. Ymmärrän täysin jos on oikeita ongelmia mutta... Miten ihmeessä sitä ennen selviydyttiin koulusta kun oli vain reissuvihko ja harvoin sitäkään käytettiin. Ei tullut jatkuvasti muutoksia koulupäiviin, reissuihin jne. Ihan hyvin osattiin läksyt tehdä, luistimet viedä kouluun ja sitä rataa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi pienluokalla ja toinen tavallisella luokalla. Wilmaviestejä on tullu unohduksista ja sitten sitä normaalia infoamista. Itse haluan kyllä tietää, jos unohduksia on ollut, joten pidän viestejä huolenpitona ja positiivisena asiana. Haluan myös itse kuulla, jos opettaja huomaisi, että lapsi ei opi jotain asiaa esim. Matematiikassa. Se, että osaamattomuus otettaisiin esille kerran tai pari vuodessa keskustelussa opettajan kanssa tällaisessa asiassa on liian harvoin. Korjausliike pitää tehdä mielestäni ennen asioiden kasautumista.

Yleisesti ottaen olen kiinnostunut lasteni koulunkäynnistä ja seuraan heidän läksyntekoaan, tiedän mitä osaavat, mitä pitää harjoitella hieman enemmän. Tottakai lasten elämä on paljon muutakin kuin koulu, eli nuo asiat, jotka vaatii lisää harjoittelua ujutan pienissä pätkissä arkeen. Ei tyyliin nyt istutaan matikan kirjan ääressä tämä ilta. Ja extraharjoittelusta saa ruksejam joista saa haluamansa aineellisen tai aineettoman asian.

Vierailija
22/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Ei niitä viestejä tarvitse ottaa niin vakavasti tai varsinkaan lähteä vastailemaan, jos ei niissä jotain kysytä. Eikä Wilmassa tarvitse käydä joka päivä. Ihmettelen kovasti tätä, että vanhemmat ottavat merkinnät tai viestit jonain maailmanlopun asiana. Rauhoittukaa.

T. Ope

Ja kas, taas päästiin päsmäröimään.

Kyllä siellä Wilmassa on käytännössä pakko käydä vähintään kerran päivässä.

Meille on tullut Wilma-viestejä niin, että koulupäivän aikana tulee viestiä esim päivän loppumisen ajankohdasta. Ja se vqikuttaa kyl suoraan meihin, kun kuopus pääsääntöisesti kuskataan.

Ja esim seuraavan päivän varusteet ilmoitetaan edellisenä päivänä.

Enkä tajua logiikkaa, että mikä on viesti, johon ei odoteta vastausta tai jota ei oleteta luettavan.

Juurikin näin. Jos niihin viesteihin ei vastaa, tulee olo, että on huono vanhempi, joka ei ole kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä, eikä tee negatiivisten viestien tullessa mitään kasvatustoimenpiteitä kotona. Ja jos opettaja luulee, ettei vanhempia kiinnosta kouluasiat, pelkää että se vaikuttaa opettajan suhtautumiseen lasta kohtaan. Ja näin se vaan on, minulla on useita opettaja -ysyäviä ja jokainen heistä päivittelee lasten ja heidän vanhempiensa asioita minullekin, joten tuntuu että pitää olla aktiivinen koulun suuntaan ja "opettajan puolella", jotta oma lapsi ei joudu opettajan silmätikuksi. Yllättävän paljon nimittäin lasten perhetaustat vaikuttaa opettajien suhtautumiseen lasta kohtaan, sen olen huomannut näiden ystävieni puheista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli käydä ihan katsomassa: ysiluokkalaisen viimeisin nega on seiskan syksyltä, kutonen oli näköjään jättänyt kirjat kotiin vitosen keväällä, sitä edellinen oli kolmoselta. Ja nelosella on nega tältä viikolta, jäi kirjat kotiin, oli ensimmäinen. 

Vierailija
24/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään merkintää mistään ja kolme lasta. Ainoat on nuo tiedotteet kevätjuhlasta ym.

Vierailija
25/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeen saa wilma-sovelluksen, joka ilmoittaa viesteistä, eli ei tarvitse käydä erikseen katsomassa. Itse en ole ladannut sovellusta, vaan wilma-viestistä tulee ilmoitus sähköpostiin, joka taas näkyy puhelimessa. Käsittääkseni myös tekstari-ilmoitus on mahdollinen.

Oma lapsi on vasta päiväkodissa, ja wilmassa ilmoitetaan vain yleiset koko ryhmää koskevat asiat, kuten viikko-ohjelma. Olen oikein tyytyväinen, sillä ennen wilmaa ei oikein ollut hajuakaan mitä minäkin päivänä tapahtuu.

Vierailija
26/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Wilma viestien määrä on ihan opettajasta kiinni. Eräs opettaja laittoi koko ajan negatiivista palautetta 1-2 luokan ajan. Lopulta jouduin viemään lapsen psykologisen arviointiin. Ope oli sitä mieltä että hällä on adhd. Tähän auttoi opettajan vaihdos ja diagnoosi unohdettiin. Nyt lapsi 5. luokalla ja just eilen sain todella hyvää palautetta opettajalta kasvotusten. Ongelmat loppui täysin opettajan vaihdokseen. Silmät ikkuna olo on karmea.... Olo oli kuin olisin päässyt painajaisesta pois.

Vierailija
27/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän pakko katsoa vielä ennen yöuniakin kun sinne voi olla tullut joku muutos seuraavaa päivää koskien! Tarvitaankin erilaiset varusteet liikuntaan tms. kun sää onkin muuttumassa taikka joku hallivuoro peruttu jne. On myös niitä juttuja kun pitäisi tuoda kouluun sitä ja tätä askarteluun liittyvää, ostaa jotain. Aina ei edes ole mahdollista etsiä jotain tarvittavaa niin nopeasti :(

Viestini otsikko ei ehkä ollut ihan osuva mutta jotenkin tuntuu että hulluksi tässä tulee tuon Wilman takia!!! Ei voi olla seuraamatta viestejä, muuten lapsi kärsii seurauksista kun puuttuukin jotain tunnilla taikka meneen väärään aikaan kouluun kun aikoja on vaihdettu. Ei siinä ainaiset, lukuisat hymiöt viesteissä auta. Niitä opettaja kylvää urakalla joka väliin.

ap

Meillä ihan samanlaista. Suunnitelmat ja ohjeistukset muuttuu viikoittain. Joka päivä tulee joku viesti. "Lapsi oli levoton tunnilla". "Joku on tönäissyt lastani ja tämä tönäisi takaisin". Koulu alkaakin eri aikaan koska opettajien koulutus tms. Retkipäivä onkin vaihtunut. Koepäivät ilmoitetaan vanhemmille Wilmassa, samoin niiden muutokset. Sitten vielä rinnalla pyörii molempien lasten luokkien vanhempien sähköpostirinki. Leipokaa, tuokaa, maksakaa, suunnitelkaa, osallistukaa.

Huomenna on jo toinen perheiden ja avoumien ovien päivä koululla, yksi lauantai ei riittänytkään.

Koulunkäynti on nykyään kokopäivähommaa myös vanhemmille.

Kyllä minä haluaisin tietää, jos lapseni on levoton tunnilla. Ja tekisin asialle jotain ( keskustelua, lapsi eturiviin luokassa istumaan, stressityyny pepun alle....) jos viestejä tulee aiheesta 2-3 kappaletta. Lapsella on huono olla, jos hän on levoton, kyllä hän on sen ansainnut, että olo on ok.

Myös se, että joku olisi tönäissyt lastani... Keskustelisin kotona lapsen kanssa mistä asia alkoi ja kuuntelisin herkästi lapsen suuntaan ja koulun suuntaan onko menossa jotain, jossa voin lastani auttaa. Onko yksittäinen asia, koulukiusaamista, porukasta eristämistä. Reagoisin tilanteen mukaan.

Vierailija
28/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Ei niitä viestejä tarvitse ottaa niin vakavasti tai varsinkaan lähteä vastailemaan, jos ei niissä jotain kysytä. Eikä Wilmassa tarvitse käydä joka päivä. Ihmettelen kovasti tätä, että vanhemmat ottavat merkinnät tai viestit jonain maailmanlopun asiana. Rauhoittukaa.

T. Ope

Kyllä meidän lapsen yläkoulusta ainakin on annettu ymmärtää, että on "huono vanhempi", jos ei käy wilmassa vähintään kerran päivässä. Lapsellani ei ollut edes älypuhelinta, kun meni yläkouluun, mutta oli käytännössä pakko heti hankkia, koska esim. tuota wilmaa täytyy tarkistella vähän väliä. Hullua touhua.

Meillä kyllä yläkoululainen hoitaa itse päivittäisen wilman tutkiskelun, mä käyn vaan kuittaamassa koenumerot silloin tällöin ehkä kerran kuussa ja lukemassa yleiset tiedotteet.

Vierailija
29/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Kyllä meidän lapsen yläkoulusta ainakin on annettu ymmärtää, että on "huono vanhempi", jos ei käy wilmassa vähintään kerran päivässä. Lapsellani ei ollut edes älypuhelinta, kun meni yläkouluun, mutta oli käytännössä pakko heti hankkia, koska esim. tuota wilmaa täytyy tarkistella vähän väliä. Hullua touhua.

Meillä kyllä yläkoululainen hoitaa itse päivittäisen wilman tutkiskelun, mä käyn vaan kuittaamassa koenumerot silloin tällöin ehkä kerran kuussa ja lukemassa yleiset tiedotteet.

Oppilaalle menee eri asiat kuin vanhemmalle.

Kyllä minä käyn kerran päivässä katsomassa sekä ala- että yläkoululaisen Wilmat. Yläkoululaisen koulunkäyntiä on tärkeämpi seurata kuin nuoremman, koska ysiluokan todistus on nykyään niin tärkeä.

Vierailija
30/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeen saa wilma-sovelluksen, joka ilmoittaa viesteistä, eli ei tarvitse käydä erikseen katsomassa. Itse en ole ladannut sovellusta, vaan wilma-viestistä tulee ilmoitus sähköpostiin, joka taas näkyy puhelimessa. Käsittääkseni myös tekstari-ilmoitus on mahdollinen.

Oma lapsi on vasta päiväkodissa, ja wilmassa ilmoitetaan vain yleiset koko ryhmää koskevat asiat, kuten viikko-ohjelma. Olen oikein tyytyväinen, sillä ennen wilmaa ei oikein ollut hajuakaan mitä minäkin päivänä tapahtuu.

Käytännössä ne on pakko käydä katsomassa, koska se sovellushan toimittaa vain tiedon, että Wilmaan on tullut viesti/merkintä. Ei se näytä sitä viestin/merkinnän sisältöä.

Vierailija
31/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläaste aloitettu nyt syksyllä. Kerran myöhässä, kerran läksyt tekemättä. Mutta sitten "ahkeraa työskentelyä" "keskittyi tunnilla" "osallistui aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn" yms tullut 36 (!) merkintää alle 2 kuukaudessa. En osaa ajatella että lapseni pärjäisi jotenkin erityisen hyvin koulussa. Toki positiivista palautetta on mukavaa saada, luulen että tällä yritetään saada oppimasta motivoitumaan.

Vierailija
32/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ärsytti tavattomasti se, että opettajat ei osanneet otsikoida niitä viestejä. Ne oli tyyliin "terveisiä" tai "kuulumisia" tai "hei, kotiväki".

Eli aina piti mennä katsomaan se sisältö. Se sitten saattoi koskea samaa päivää tai joulukuuta. Otsikosta ei voinut päätellä.

Sitten yksi opettaja teki sitä, että laittoi juurikin "terveisiä"-otsikon alle, viestitekstin sekaan, tiedot kokeista. Ei sinne Kokeita-osioon lainkaan.

Tää aiheuttaa sitä päivystämismielialaa. Kun on pakko koko ajan tutkia, kun ei tiedä, että missä ja millä nimellä mikäkin tiedonmuren on.

Vierailija
33/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 viesti 5 vuotta sitten kun välitunnin jalkapallopelissä oli tullut riitaa toisen pojan kanssa. Muuten on ollut ihan hiljaista.

Vierailija
34/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ne on pakko käydä katsomassa, koska se sovellushan toimittaa vain tiedon, että Wilmaan on tullut viesti/merkintä. Ei se näytä sitä viestin/merkinnän sisältöä.

Jaa kyllä mulla vaan näyttää kaikki viestit ja merkinnät lukkaria myöten! Ei tarvitse avata Wilmaa koneella tarkistaakseen viestit..

Vierailija
35/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllätoimii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa kyllä mulla vaan näyttää kaikki viestit ja merkinnät lukkaria myöten! Ei tarvitse avata Wilmaa koneella tarkistaakseen viestit..

Se riippuu niistä "vastapuolen" asetuksista.

t. yläkoulun ope

Vierailija
36/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on hyvä keksintö. Se säästää esimerkiksi luontoa kun ei tarvita enää paperisia reissuvihkoja jotka saattavat vahingoittua tai hukkua matkoilla. Wilmasta näkee yleensä kaiken tarvittavan eikä lapsi pääse itse muuttamaan sinne laitettujen viestien sisältöjä oman maun mukaan.

Vanhempien osaamattomuutta ja laiskuutta jos eivät jaksa käydä katsomassa miten lapsella menee koulussa. Lapsi kun ei aina itse kerro totuutta! Wilman saa nykyään kaikkiin älypuhelimiin eli Android, Iphone, Windows Phone. Helppo siis tarkistaa viestit ja tiedot ilman kirjautumista vaikkapa tuntien välein! Kaikilla ainakin vanhemmilla kun on nykyään käytännössä älypuhelin ja jos lapsella ei ole niin voi syrjäytyä koulumaailmassa kun kaverit pelaa omilla kännyköillä ja itsellä on vain peruspuhelin.

Vierailija
37/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllätoimii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. yläkoulun ope

Ei riipu. Näkyy samat tiedot kuin tietokoneen Wilmassa oli asetukset mitkä tahansa. Toki oppilaitos voi estää wilman käytön kännykällä mutta harva näin tekee.

Vierailija
38/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidesluokkalaisella on yksi unohdus parin vuoden takaa, muuten pelkkiä plussia. Tokaluokkalaisella pelkkiä plussia. Lisäksi on toki yleisviestejä, viidesluokkalaisen kokeista tiedot ja koulun tiedotteita. Kummankin lapsen opettajat tuntuu aika herkästi laittavan plussia Wilmaan. Välillä tulee samana päivänä parikin merkintää saman opettajan tunneilta. Ja plussat on kyllä laidasta laitaan esim. tokaluokkalaisella on tältä syksyltä kohteliaista käytöstavoista, aktiivisesta osallistumisesta lauluharjoituksiin, pitkien matematiikan tehtävien tekemisestä, hyvästä kirjavinkkauksesta ja tunnilla ahkeroinnista. Viidesluokkalaisella on enimmäkseen tunneilla ahkeroinnista, mutta myös luokkakaverin vapaaehtoisesta auttamisesta ja koulun uusien oppilaiden huomioimisesta merkinnät. Viime keväänä isomman lapsen opettaja merkkasi plussan koko toukokuun ajan jos koulupäivässä ei ollut ollut mitään huomauttamista ja kaikki oli sujunut kuten pitääkin.

Vierailija
39/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllätoimii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. yläkoulun ope

Ei riipu. Näkyy samat tiedot kuin tietokoneen Wilmassa oli asetukset mitkä tahansa. Toki oppilaitos voi estää wilman käytön kännykällä mutta harva näin tekee.

Kyllä riippuu. Osa kouluista ei halua että ne viestit/merkinnät saa näkyviin siellä laitteella.

Vierailija
40/45 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki informaatio on plussaa. Oma lapseni ei iltaisin paljon jaksa muistella koulujuttuja vaan sanoisi varmasti liian myöhään, jos jotain tarvitaan koulussa. Siksi tiedotus wilman kautta on tärkeää. Enemmän suutun, jos sitä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä