Viljasato jäämässä kehnoksi
Varastossa kyllä on tällä hetkellä riittävästi, mutta entä jos ei olisi. Kuinka jako tapahtuisi ja turvattaisiinko ensin keiden ruuan saanti. Olisiko esimerkiksi jotkut laitokset etusijalla.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
EiHyvä kirjoitti:
Maanviljely on säiden armoilla, kova ammatti ja maailman korkeimmat tuotantohinnatkin suomessa. Mutta itse viljelijä saa ennätyshuonosti itelleen.
Näillä leveyspiireillä en tajua miten on varaa viljellä itse peltoja. Ehkä pitäisi ostaa sieltä missä viljelyolosuhteet paremmat. Maajusseilla koko ajan paine vain kasvattaa tilakokoja ja rahaa pitäisi olla älyttömästi investointeihinkin ja ala silti epävarma.
Näin on. Tuotantokustannukset nousee tuottajahinnat laskee kuluttajat marisee!!!
Ja ensi vuodeksi ennustetaan 1 % kasvua kuluttajahintoihin (???!!!)
Kansa barrikadeille?
Jos suomalainen ruoka olisi niin ylivoimasen puhdasta niin miksei muualta maailmasta sitä jo tulla jonottamaan? Myytti se vaan on.
Viljaa ei kannata korjata kuivattavaksi hyvänäkään vuonna. Halvemmaksi tulee, kun sen murskaa peltoon mätänemään. Kiitos veronmaksajille tukiaisista, ettei tarvitse lopettaa tätä arktista ikiliikkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Viljaa ei kannata korjata kuivattavaksi hyvänäkään vuonna. Halvemmaksi tulee, kun sen murskaa peltoon mätänemään. Kiitos veronmaksajille tukiaisista, ettei tarvitse lopettaa tätä arktista ikiliikkujaa.
Ongelm: Kun teet noin, niin rahasi ovat lpppu kahdessa vuodessa. Tuki kattaa juuri ja juuri tuotantokustannukset (koneita, työtä ja kuivatusta lukuuottamatta), joten kun viljan murskaa peltoon, tulee noin 200 e/ha tappiota. Enemmän, jos laskee hinnan työlle ja koneiden käytölle.
Vierailija kirjoitti:
Opetellaan syömään hyönteisruokaa. Ei ruoan pakko viljaa ole olla.
Sienisatokin on muuten mahtava, moniko säilöö?
Ei ole kovinkaan kummoinen, kun tatteja ei ole ollut oikeastaan ollenkaan. Marjoista mustikat ovat vähissä koko Euroopassa.
Jos tuleva talvi pitäisi elää sillä, mitä itse on pystynyt poimimaan, kasvattamaan, keräämään tai pyydystämään, kuinka moni meistä kuolisi nälkään ennen kevättä?
Meidän perhe ehkä pysyisi hengissä, kun vaihtaisi jotain lypsylehmään ja leipäjauhoihin. Tarvitsisiko joku oravannahkoja? Vaihdossa ottaisin pari suomenkarjan lehmään, jotka tuottaisivat kotitarpeiksi maitoa pelkällä heinällä.
Markkinatalous ratkaisee eli ne saavat, joilla on varaa maksaa.
Toisaalta olisi todella eprealistinen tilanne, että kaikesta ruuasta tulisi koko maailmassa niin huono sato, että länsimaita uhkaisi nälänhätä. Ensinäkin Euroopassa on ruualle varmuusvarastot eli elintarvikkeita säilytetään aina jonkinlainen ylimäärä "pahanpäivän varalle" eli yksi huono vuosi vain alentaa näitä varastoja.
Se on ihan mahdollista, että viljan hinta kohoaa niin paljon, että viljan käyttö vähenee. Eli viljan sijasta hiilihydraatin lähteenä suositaankin perunaa, maissia, jossain määrin myös kasviksia ja ehkäpä meille tuntemattomampia kasveja kuten jamssia tai hirssiä.
Luultavasti myös viljan käyttöä muutettaisiin eli nykyisin rehuiljaksi menevää viljaa ohjattaisiin ruokaviljaksi (ja joutuisimme tyytymään esim. venhnäjauhoon, jonka sitko on huonompi, kuin mihin ollaan totuttu), mutta ravitsemukselliset ominaisuudet ja hygieeninen laatu ihan yhtä hyvää kuin nykyisinkin. Vastaavasti lihan ja maitotuotteiden hinta nousisi, kun edullista rehuviljaa olisi markkinoilla vähemmän, jolloin tuotantokustannukset nousisivat ja vois olla jopa, että tuotanto vähenisi.
Kyllä minulle ruotsalainen ruoka kelpaa.
EiHyvä kirjoitti:
Maanviljely on säiden armoilla, kova ammatti ja maailman korkeimmat tuotantohinnatkin suomessa. Mutta itse viljelijä saa ennätyshuonosti itelleen.
Näillä leveyspiireillä en tajua miten on varaa viljellä itse peltoja. Ehkä pitäisi ostaa sieltä missä viljelyolosuhteet paremmat. Maajusseilla koko ajan paine vain kasvattaa tilakokoja ja rahaa pitäisi olla älyttömästi investointeihinkin ja ala silti epävarma.
Tuskin esi-isämme tänne siksi tulivat, että oli varaa. Ennemminkin ei ollut varaa olla tulematta.
Aina kannattaa kehittää arktisen viljelyn osaamista, sille on kysyntää seuraavana jääkautena (jonka tuleminen on vain ajan kysymys).
Näin on. Tuotantokustannukset nousee tuottajahinnat laskee kuluttajat marisee!!!