Millaisia numeroita ala-asteikäiset lapsenne saavat matematiikasta?
Ikä, sukupuoli, nro.
Meillä 11, tyttö, poikkeuksetta 9 (+-1/2) tähän mennessä
Kommentit (49)
Kutosta ja seiskaa. Matikka on todella hankalaa pojalle (viidesluokkalainen).
Monesti olen miettinyt miten niistä voi saada alle ysin. Älyttömän helppoja (oli siis jo lapsena) tehtäviä koko ala-aste.
Ap jatkaa, että mietin vaan että onko ihan normaalia kun tuntuu että on lapselle hieman liian helpon oloista (?)
Itselleni matematiikka oli alusta alkaen vaikeaa..
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Itselleni kivirekeä myös. Onko mahdollisuutta saada tukiopetusta? Ap
13-vuotias poika. Alkaa päästä kärylle paremmin ja paremmin- 7-8 suurin piirtein.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, että mietin vaan että onko ihan normaalia kun tuntuu että on lapselle hieman liian helpon oloista (?)
Itselleni matematiikka oli alusta alkaen vaikeaa..
On normaalia. Osa on parempia matikassa kuin toiset. Hyvä opettaja ottaisi huomioon ja antaisi vaikka haastavampia lisätehtäviä (ei aivan liian haastavia), niin pysyy mielenkiinto yllä. Huono taas lyö jotain lukiotasoista tiskiin "tee siitä kun on helppoa" ja nolaa lapsen ja pilaa oppimishalun, kuten minulle tehtiin.. 9-10 oli kokoajan matikka silti, onneksi ko. opettaja ei minulle opettanut kuin 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Itselleni kivirekeä myös. Onko mahdollisuutta saada tukiopetusta? Ap
Matikka on jo mukautettu eli kauheasti enempää ei voida tehdä.
Ei sillä, itselleni matikka oli myös koulussa kompastuskivi. Muissa aineissa pärjäsin ihan jees mutta matikassa sain aina kutosta, maksimissaan seiskaa.
Tyttö, 11 numero yleensä 10- tai kymppi
Poika, 9 numerot ysi puolen ja kympin välillä
Sain kympin matikasta läpi peruskoulun. Eipäs ollutkaan enää niin helppoa sen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni matematiikka oli alusta alkaen vaikeaa..On normaalia. Osa on parempia matikassa kuin toiset. Hyvä opettaja ottaisi huomioon ja antaisi vaikka haastavampia lisätehtäviä (ei aivan liian haastavia), niin pysyy mielenkiinto yllä. Huono taas lyö jotain lukiotasoista tiskiin "tee siitä kun on helppoa" ja nolaa lapsen ja pilaa oppimishalun, kuten minulle tehtiin.. 9-10 oli kokoajan matikka silti, onneksi ko. opettaja ei minulle opettanut kuin 2 vuotta.
Joo, ei kiitos lukiotasoista.. mutta toki tulee mietittyä hieman haastavampia tehtäviä tms. Tällä hetkellä auttaa tunnilla heikompia, mitä en tietysti kiellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Sain kympin matikasta läpi peruskoulun. Eipäs ollutkaan enää niin helppoa sen jälkeen...
Pitkä matematiikka harvemmin on.
Tyttö 12v numerot yleensä 10/10-/9 1/2. Matikka lempiaine...kokee helppona ja mielenkiintoisena. Poika 10v numerot 8 1/2 Ja 10-väliltä tykkää myös matikasta
9-10.
Mies on DI ja käy yleensä kokeisiin asiat läpi.
Toinen on jo yläkoulussa ja saa nyt aina kymppejä. Pitkä matikka on tarkoitus ottaa lukiossa.
Kodin tuki on kyl tärkeää...
9-9 1/2. Tyttö 4. Luokkalainen. Tekemällä kirjan lisätehtäviä ja netissä sovellusta, joka luokalla käytössä tyttö saa rukseja ja tietyllä määrällä rukseja tehdään hänen kanssaan mieluisia asioita tai ostetaan jotain. Tekee nämä lisätehtävät omalla ajalla 2-3 kertaa viikossa, kerrallaan 15 minuuttia. Koulussa jotkut lapset ehtivät tehdä näitä lisätehtäviä jo tunnilla ja he ovat hyviä matematiikassa.
Tukee ajatustani, että matikassa ainakin alakoulussa harjoittelulla on merkitystä. Kokeisiin valmistautuu 3-4 päivää 10-15 min er päivä tekemällä noita netissä oevia laskuja tai kirjan laskuja.
Olen saatavilla, kun tekee tehtäviä. Jos jokin tehtävä ei suju autan hieman, ettei aika mene pähkäilyyn.
Poika sai koko alakoulun 91/2 - 10. Ei kertaakaan kerrannut kokeeseen. Virheet oli suurimmaksi osaksi huolimattomuusvirheitä. Saa nähdä miten nyt jatkuu seiskalla.
9,5 ollut huonoin kokeesta, nyt 4. luokalla.
Matikka ollut aina helppoa, myös molemmille vanhemmille.
Alakoulun matikka on sujunut kaikilta kolmelta kiitettävästi ja ollut helpon tuntuista. Vanhin on nyt yläkoulussa ja joutuu jo vähän miettimään tehtäviä, eivät siis enää ole aivan ilmiselviä. Koetulokset edelleen kiitettäviä.
Yleensä sellaisia terävän ja pyöreän yhdistelmiä, eli 10.
Kovin helppoa tuntuu matikka olevan alakoulussa. Jotain kertonee se että viime matikan kokeessa luokan huonoin koenumero oli 9+ (Matikka-kirjasarjan koe). Ovat nelosluokkalaisia, ei mikään painotusluokka vaan ihan tavallinen.
Veikkaisin ihan näin mutulla että kaikki numerot varmastikin edustettuna