Laulan kuorossa ja vieruskaveri vetelee ihan epävireisesti :(
Rakastan kuorossa laulamista mutta mun vieruskaveri laulaa ihan pieleen. Se tekee omasta laulamisestani aika vaikeaa ja epämiellyttävää.
Mitä voisin tehdä asialle? En kehtaa muuttaa paikkaa kun ollaan ikäänkuin vakiinnuttu niille paikoille.
Kuoro on sellainen harrastelijakuoro, johon ei ole ollut mitään pääsykokeita, joten kaikilla on siellä oikeus olla. Kuitenkin siellä muut pysyvät sentään nuotissa. Niinä kertoina on ihana laulaa kun vieruskaveri on poissa :( En myöskään tietenkään kehtaa puhua asiasta muille ja valittaa...
Kommentit (5)
No jos et kehtaa mitään tehdä niin sitten joudut kestämään.
Toisaalta jos haluat muutosta niin puhut kuoronjohtajalle tai ihan vain itseksesi vaihdat paikkaa keneltäkään kysymättä ja perustelet, että "vaihtelu on aina hyvästä / en pääse huonoilla polvillani muulle paikalle / minulla on toisessa korvassa kuulonalenema ja kuulen tästä paremmin / ihan mitä vaan, ketään ei loppuviimein kiinnosta ja muutama saattaa arvata syyn, mutta mitäs sitten".
Joko hae parempaan kuoroon tai vaihda vakipaikkaa jollain tekosyyllä, esim. et tykkää olla etu/takarivissä, haluat sijoittua niin että kuulet paremmin bassot/tenorit tms.
Valitse kuoro vaatimustasosi mukaan. Jos laulat kuorossa, johon ei ole pääsykokeita, pitää ymmärtää, että sen kuoron pointtina ei ole pyrkiä taiteelliseen täydellisyyteen vaan enemmänkin mahdollistaa hauskanpito musiikin kanssa ilman tavoitteita ihan kaikille. Jos haluat tasokkaampaa menoa, etsi toinen kuoro, johon on pääsykokeet! Voit halutessasi laulaa myös monissa kuoroissa.
Miksi ammuvainaan nuotilla laulava haluaa liittyä kuoroon? Sen täytyy olla hänelle oikeasti tosi vaikeaa, jos täytyy opetella useamman stemman kappaleita jne.
Pyydä kuoronjohtajalta, että saat vaihtaa paikkaa.
Lauloin lukiossa kuorossa ja takanani lauloi suoraan korvaani joku rinnakkaisluokkalainen todella kovaa. Onneksi sentään oikein. Oletin aina, että hän yritti ohjeistaa minua, vaikka en ohjeistusta tarvinnutkaan.