Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinulle, joka et näytä ymmärtävän pyykkituvan toimintaperiaatetta

Vierailija
25.09.2017 |

Äsken pakkasin vaatteet pyykkisäkkiin ja raahasin ne alakerran pesutupaan, sillä olin jo aiemmin käynyt katsomassa ettei listaan ole merkitty varauksia. Pyykkikoneessa pyörikin jonkun pyykit, vaikka listaan ei ollut merkitty kenenkään nimeä. Ymmärrätkö, että pyykkitupa toimii niin, että vuoro merkitään itselle, jotta muut eivät luule konetta vapaaksi? Nimi tulee merkitä myös siksi, että sinua voidaan laskuttaa tuvan käytöstä. Et ole oikeutettu pesemään kamojasi ilmaiseksi aikaa varaamatta.

Voisitko sinä, pyykkituvan väärinkäyttäjä, ymmärtää tämän tai vaihtoehtoisesti ostaa oman pesukoneen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät vissii puhut kuin seinille. Kirjoita näkyvä viesti kohdistuvalle henkilölle ketä tarkoitat että kaikki talon asukkaat näkisivät myös. Näin tekevät kaikki muutkin järkevät ihmiset.

Vierailija
22/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tämmöinen että varataan oma pyykkivuoro listaan merkinnällä "klo 13-" ja jätetään loppu auki. Eikö kaiken järjen mukaan kuka vaan voi varata vuoron sitten klo 14 alkaen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua kiukutyaa se, kun pyykivuoron jälkeen ei viitsitä siivota omia sotkuja.

Itselläni menee joka armas pyykkivuoro nlin15 min siihen pesen /puhfistan muiden kurajälkiä tai hiekkaa tai roskia lattioilta. Pyykkipulveri jämiä pitkin pesukonetta.

Oletteko kotonakin yhtä epäsiistejä ?

Vierailija
24/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tämmöinen että varataan oma pyykkivuoro listaan merkinnällä "klo 13-" ja jätetään loppu auki. Eikö kaiken järjen mukaan kuka vaan voi varata vuoron sitten klo 14 alkaen?

Varaisin seuraavalle päivälle vasta vuoron.

Vierailija
25/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas kummajainen on se, että yhdet ja samat pyykit saattavat riippua kuivaushuoneessa viikon verran. Se toimii ikäänkuin säilytystilana. Viis siitä, että muut ovat sitä varanneet.

Viikko on pientä meidän talossa. Yksi asukas vei kuivaushuoneen täyteen pyykkiä, ja haki osan pois 2 kk kuluttua, ja loput 4 kk kuluttua. Oli myös valittanut jollekin asukkaalle, ettei tykkää siitä, että hänen pyykkejään siirrellään siellä kuivaushuoneessa. Pakkohan niitä oli siirtää pois naruilta, jotta sai omansa kuivumaan.

Vierailija
26/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hermojani repii tietty naapuri, joka on jo useamman kerran tehnyt seuraavan tempun: Hän on varannut kirjaan vuoron vaikka välille 12-14 ja satun pyykkituvalle hänen koneellisensa pyöriessä, jolloin päätän varata vuoroni heti perään ja merkitsen sen kirjaan esim. 14-16. Kun sitten tulen pyykkeineni paikalle, kone pyörii ja pesuaikaa diginäytössä jäljellä yli tunti, eli naapuri on käynyt laittamassa pyörimään vielä yhden koneellisen katsomatta tai välittämättä varauskirjasta.

Hyvin saa vapaapäivän kulumaan ravaamalla pyykkituvassa katsomassa, vieläkö se ehtii yhden koneellisen survoa minun vuorollani... Parasta, jos kolmas naapuri ehtii sitten varata vuoron klo 16 alkaen ja itse en lainkaan ehdi pestä välissä. Olen liian kiltti nössykkä, mutta seuraavan kerran jätän kyllä terveiset.

Vierailija
27/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt muutaman kerran kuten ap:lle. Olen varannut vuoron iltaan jossa piti olla listan mukaan vapaata. Kävin hakemassa omat pyykit asunnolta. Eikös jonkun pyykit lillu siellä koneessa.

Sama kuivaushuoneen kanssa. Vaikka olin hyvissä ajoin varannut oman vuoron niin aina jonkun pyykit siellä oli roikkumassa. Onneksi homma on taas ainakin hetkeksi järkevöitynyt kun avauduin yhdelle taloyhtiössä asuvalle naiselle...ilmeisesti puskaradio toimii.

Kerran olen jonkun pyykit koneesta poistanut...en yleensä halua tehdä sitä, koska se on aika ikävä temppu jos pesuohjelma on pahasti kesken. Silloin piti vaan pesemään pyykkiä omalla vuorolla kun oli sovittuja menoja tiedossa. Kuivaushuoneesta olen aina kylmästi nostellut siellä vuorotta olevat pyykit varovasti ulos tai siirtänyt päällekkäin nurkkaan.

Vierailija
28/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaisin seuraavalle päivälle vasta vuoron.

Minä näen asian niin, että jos ei ole varannut vuoroaan tietylle ajalle, ne ajat ovat vapaana. "klo 13-" vuoron jälkeen esim. klo 16 on vapaana. Koska hän ei ole merkinnyt klo 16 varatuksi.

Vierailija
29/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole tarvinnut käydä kuin yksi unohdus. Naapuri on kurkannut varauskirjaa, vapaata on. Unohti vain merkata varauksen siihen. Pyykkejä hakiessa kävi ap paikalla. Naapuri latasi pyykit koneeseen (äsken tsekattu, ettei ole varauksia, eikä ketään näy) ja poistui, kun ap haki omat pestävänsä.

Miksi pikkuasia pitää puida av:llä?

Vierailija
30/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas pistän käteni kyynärpäitä myöten ristiin etten asu kerrostalossa!

Huvittava seurata sivusta tätä vuokrakasarmisotaa, milloin mistäkin pillastutaan ja taistelu on valmis!

Akat toistensa raivelissa kiinni. Ei ole ihmisen paikka kerrostalo.

Vierailija
31/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt muutaman kerran kuten ap:lle. Olen varannut vuoron iltaan jossa piti olla listan mukaan vapaata. Kävin hakemassa omat pyykit asunnolta. Eikös jonkun pyykit lillu siellä koneessa.

Sama kuivaushuoneen kanssa. Vaikka olin hyvissä ajoin varannut oman vuoron niin aina jonkun pyykit siellä oli roikkumassa. Onneksi homma on taas ainakin hetkeksi järkevöitynyt kun avauduin yhdelle taloyhtiössä asuvalle naiselle...ilmeisesti puskaradio toimii.

Kerran olen jonkun pyykit koneesta poistanut...en yleensä halua tehdä sitä, koska se on aika ikävä temppu jos pesuohjelma on pahasti kesken. Silloin piti vaan pesemään pyykkiä omalla vuorolla kun oli sovittuja menoja tiedossa. Kuivaushuoneesta olen aina kylmästi nostellut siellä vuorotta olevat pyykit varovasti ulos tai siirtänyt päällekkäin nurkkaan.

Meillä saattaa joku unohtaa pyykit koneeseen lillumaan viikoksikin, mutta omien aiempien kokemuksieni perusteella olen aika arka niitä sieltä pois ottamaan... Jätin nimittäin joskus edellisessä kerrostalossa asuessani vähän tulikivenkatkuisen heippalapun varaamallani vuorolla pesseelle naapurille ja seuraavalla kerralla omat pyykkini vain katosivat kuivaushuoneesta, enkä koskaan enää nähnyt sukkaakaan. Saattoihan tuo olla sattumakin, mutta itse otin sen kyllä kostona...

Vierailija
32/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö.

Toinen ketuttava tapa toimia on se, että aika on kyllä varattu, mutta ne releet makaavat siellä koneessa vielä pari tuntia sen jälkeen, kun pesuohjelma on päättynyt ja varattu aika käytetty.

Tyynen viileästi otan vaatteet pois koneesta ja lätkäisen ne lähimpään pesualtaaseen.

Kolmas kummajainen on se, että yhdet ja samat pyykit saattavat riippua kuivaushuoneessa viikon verran. Se toimii ikäänkuin säilytystilana. Viis siitä, että muut ovat sitä varanneet.

Meillä oli sama ongelma.

Ja ratkaistiin niin, että jos joku ei hae pyykkejään pesukoneesta kun varausaika on ohi tai jos pyykit ovat kuivaushuoneessa yli sallitun ajan

soitetaan talohuoltoon, jotka ottavat pyykit pois ja asukas saa lunastaa pyykkinsä maksamalla 70€ talohuollolle.

Kummasti asukkaiden muisti parani ja nykyään harvemmin pyykit enää lojuvat pesu-ja kuivaushuoneessa.

Vierailija
33/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava seurata sivusta tätä vuokrakasarmisotaa, milloin mistäkin pillastutaan ja taistelu on valmis!

Kerrostalo on tosi hyvä paikka ihmisille, joilla on kohtuulliset käytöstavat ja kykyä elää jonkinlaisten sääntöjen mukaan ja huomioida muita.

Vierailija
34/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo on tosi hyvä paikka ihmisille, joilla on kohtuulliset käytöstavat ja kykyä elää jonkinlaisten sääntöjen mukaan ja huomioida muita.

Mutta kun kaikki ei sitä tee. Ehdoton edelletys oma sauna ja oma pesukone.

Mielummin 1-3 kerros ettei tarvitse käyttää hissiä usein.

Vierailija
35/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh...sama ongelmahan vaikka asuisi Ullanlinnassa omistusasunnossa.

Suurin osa kuitenkin rivi- ja krs-taloissa on omistusasuntoja, jossa omistajat asuvat.

Minusta krs-talo on hyvä asumismuoto talvella ja maalla voi asua keväästä syksyyn.

Vierailija
36/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kurjinta on kun asut opiskelija+kaupunginasuntojen kompleksissa, jossa vain isoissa perheasuinnossa on pesukoneliitäntä. Pyykkikoneet ovat maksullisia, mutta viereiset kuivauskoneet ovat ilmaisia pyykkikoneiden käyttäjille. Pesulista saattaa näyttää omaa varausta lukuunottamatta ihan tyhjää, mutta kuivauskoneet pyörivät iloisesti aamusta iltaan. Junan tuomilla on tapana kantaa märät pyykit kotikoneesta pesukoneen kuivuriin. 

Joo, ihan kiva et on käyttöä, mut entäs se mun kuivausvuoro? Säätiö ei suostu tekemään erillisiä varauslistoja kuivaus- ja pesukoneille, koska kuivuri kuuluu pesun hintaan, mutta eihän noi piittaamattomat a) lue ohjeita b) välitä niistä. 

Vierailija
37/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jotkut pesee niissä pesutuvan koneissa paskavaippojakin. En voisi ikinä käyttää niitä loneita pesemättä ensin kone tyhjänä. Tai ties mitkä visvakalsarit siellä on viimeksi pyörinyt. Onneksi on oma kone niin ei tarvitse takuta vuoroista ja pelätä pöpöjä.

Vierailija
38/42 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö.

Toinen ketuttava tapa toimia on se, että aika on kyllä varattu, mutta ne releet makaavat siellä koneessa vielä pari tuntia sen jälkeen, kun pesuohjelma on päättynyt ja varattu aika käytetty.

Tyynen viileästi otan vaatteet pois koneesta ja lätkäisen ne lähimpään pesualtaaseen.

Meidän pesutuvassa on semmoinen käytäntö että pesukoneet ovat käytettävissä klo 7-21 välisenä aikana, ja oman vuoron voi varata lukkoavaimella kahdeksi tunniksi kerrallaan esim. 10-12. Periaatteessa ajat klo 7-8 ja 20-21 ovat varsinaisen varausjärjestelmän ulkopuolella olevia aikoja. Pesutuvassa on kaksi pesukonetta, joista voi varata yhden kerrallaan mutta toki toistakin voi käyttää mikäli sitä ei ole varattu. Mikäli pesukonetta ei ole otettu käyttöön 30 minuutin kuluttua varatusta ajasta, varaus katsotaan perutuksi eli jos esim. pesukone ei ole käytössä 10:40, niin sen voi ottaa käyttöön joku muu. Samoin jos joku ei käy hakemassa pois pyykkejään pesukoneesta ennen kuin toisen vuoro alkaa, ne pestyt pyykit voi siirtää pesutuvassa oleviin pyörällisiin pesukoreihin. Sama koskee myös kuivausrumpua eli kuivatut pyykit voi siirtää firman pesukoriin, mikäli niitä ole haettu pois oma-aloitteisesti. 

Ainakin meidän taloyhtiössä systeemi on toiminut aivan hyvin kun uusille tulokkaillekin on asia selitetty kasvotusten eikä jättämällä mitään satunnaisia "heippa" lappuja. Tosin ne pesuohjeet ja käytännöt ovat selvästi esille pesutuvan ilmoitustaululla ja pesukoneiden päällä. Noilla firman koneilla useimmat pesuohjelmat kestävät noin 45-50 minuuttia ja kuivausrummusta vaatteet kuivuvat vajaassa tunnissa. Niinpä vaatteet ovat puhtaat ja kuivat noin parissa tunnissa mikäli farkkujen ja paitojen silitystä ei lasketa mukaan.

Vierailija
39/42 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekkö koneellinen vai kaksi ja millä ohjelmalla eli ei mitään käsitystä milloin voisi olla kone ehkä vapaa seuraavan kerran. Itse merkkaisin myös arvioidun päättymis ajan. Helpottaa seuraavaa ja mahdollisia muitakin saman päivän jonottajia.

Vierailija
40/42 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta näkee, ettei kolhoosissa oikein mikään toimi.

Oma pesukone se olla pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme