Semiluomu synnytys kokemuksia!
Onko kellään kokemusta esikoisen tai toisen kanssa veden käytöstä? Itteä kiinnostaisi hirveesti amme kivunlievityksenä, mutta synnytys ei ilmeisesti sairaaloissa ole vedessä mahdollista pk-seudulla. Epiduraalia en halua enkä ilokaasua, spinaali puudutekkin vain tarvittaessa.. Haluisin siis mahdollisimman luomuna synnyttää "vain" luonnollisia tapoja ja mahdollisesti puudutteita käyttäen kun kuitenkin esikoinen kyseessä ja oon aika nuori.
Kommentit (6)
Lähdin synnyttämään vähän samalla ajatuksella. Amme oli hyvä kivunlievittäjä, sillä lämmin vesi rentouttaa. Hengittäminen on tärkeää kohdulle ja vauvalle ja vähentää kipua. Kannattaa muistaa juoda vettä/syödä jos on lämpimässä ammeessa. Itse käytin myös ilokaasua ja pyysin epiduraalin synnytyksen loppuvaiheessa. Synnytin esikoisen.
Jorvissakin saa synnyttää veteen. Kotona kannattaa ennakkoon tutustua akupainantaan ja guashaan, niistä oli itselle paljon apua, samoin tens laitteesta. Meillä ei kaikki sit mennytkään putkeen ja esikoinen leikattiin kiireellisenä mutta oksitosiinitippaan asti pärjäsin hyvin ammeella ja noilla mainituilla. Tipan jälkeen pyysin akuneulat (tosi hyvä) ja lopulta ilokaasun.
Vierailija kirjoitti:
Naistenklinikalla on kuusi synnytysallasta joten kyllä vesisynnytys on mahdollinen jos raskaus on normaali eikä ole b-streptokokkia..
Korjaan itseäni, altaita on kolme.
Mä menin yhden kanssa ihan hengittelyllä, rentoutumisella ( muista varsinkin leuka) laskemisella ja sillä etten päästänyt itseäni kontrollista missään vaiheessa.
Ilokaasu on ihan ok. Sitä varten kannattaa seurata vauvan sydänääniä.
Naistenklinikalla on kuusi synnytysallasta joten kyllä vesisynnytys on mahdollinen jos raskaus on normaali eikä ole b-streptokokkia..