Heijastimen käyttö
Nyt on oikea aika aloittaa heijastimen käyttö tai joku valo mistä sinut ja lemmikkisi näkee!
Aamulla meinasin ajaa kahden koululaisen päälle, kun tulivat yhtäkkiä suojatielle pimeästä. Onneksi sain jarrutettua ajoissa. Vaikka se jalankulkijalle näyttäisi siltä, että onhan autoilijan pakko nähdä mut niin se ei aina mene niin. Myönnän itsekkin tajunneeni miten vaikea autosta on pimeällä havainnoida vasta, kun ajoin kortin. Katulamput helposti sokaisee sitä näkyvyyttä ja jos on pimeä kohta niin eipä siitä vain näe kunnolla. Ei autoilijakaan voi jokaisen suojatien kohdalla alkaa hiljentämään pieneen nopeuteen ellei olla koulujen lähettyvillä.
Kommentit (19)
Ei se heijastin pelasti, jos autoilijat ei välitä katsoa ympärilleen.
Pari kertaa olen senttien etäisyydeltä ohittanut ilman heijastinta kävelleen jalankulkijan.
Jos haluatte tehdä itsemurhan niin siitä vaan mutta autooni tulee kolhuja ja aikaa hukkaantuu kun pitää soittaa poliisi paikalle, täyttää papereita ja verinen raatonne siivotaan tienposkesta. Vakuutuksen bonuksetkin voivat laskea.
Että käyttäkää sitä heijastinta.
En vieläkään ymmärrä, miksi heijastimia ei voi käyttää. Nykyään on kuitenkin tarjolla esim. värikkäitä heijastinkankaita, jotka ei valoisalla edes näytä heijastimilta, ei ole pakko kantaa mukana sitä osuuspankin kovamuovilätkää.
Joo, meillä käyttää koko "perhe" (so. mies, minä ja koira) heijastimia. Koiralla on heijastinpanta ja hihnan puolessavälissä roikkuu myös heijastin. Mulla ulkoilutakin molemmissa taskuissa hakaneulalla kiinni (saa taskuihin piiloon jos päivänvalolla liikkuu), samoin miehellä. Aika halpa henkivakuutus nimittäin.
Tänään on Lidlissä ihan asiallisen näköisiä heijastimia tarjouksessa 2,89 euroa. Läytyy vaaleanpunaista sulkaa ja vaaleansinistä lumihiutaletta. Hopean väristä bambia, sydäntä ja taisi olla norsukin.
Eletään 2010-lukua eikä valmistajat oo saaneet integroitua heijastimia vieläkään vaatteisiin ...
Heijastimen käytön pitäisi olla ison sakon uhalla pakollista. Ja jos heijastimen käyttö lapsilla laiminlyödään, tulisi kyseessä olla silloin lastensuojeluasia.
Paljon näkee koirilla heijastimia mutta omistajalla ei sitten ole ainuttakaan. Näin sateen aikaan märkä asfaltti vie kaiken valon, myös katuvalot ovat melko turhia näillä keleillä, sama se, onko päöllä vai ei.
Ja kun ihmiset pukeutuvat päästä varpaisiin pelkkään mustaan niin eipä nuita erota millään vaikka olis kuinka katulamput käytössä,ei nekään ketään pelasta.
Ja ei niitä heijastimia ole lapsillakaan juuri ollenkaan.
Eikä se auto hetkessä pysähdy kun pimeästä loikkaa eteen musta hahmo pimeästä.
Vierailija kirjoitti:
Eletään 2010-lukua eikä valmistajat oo saaneet integroitua heijastimia vieläkään vaatteisiin ...
Ai miten niin? Ulkoilupuvuissa heijastin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Heijastimen käytöstä voisi minun puolesta tulla pakollista
No sehän itse asiassa on pakolista pimeän aikaan, mutta siitä ei ole määrätty rangaistusta. Vastaava pykälä kuin pyöräilykypärän käyttö.
Yllättävää, että suojatiellä oli jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin? Ulkoilupuvuissa heijastin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Ulkoiluvaatteissa alkaa olla heijastimia kiinteästi, mutta tavallisissa vaatteissa todella harvoin. Valoisien kesien Suomessa miellämme heijastimet talvivarusteiksi, mutta etelemmässähän pimeää tulee myös kesäiltoina ja silti heijastimet loistaa poissaolollaan ulkopusakoissa, riippumatta onko ne kesä vai tavlikäyttöön.
Heijastin on hyvä henkivakuutus. Mutta ei auta kun autoilija kaahaa stop-merkin takaa edes hiljentämättä, saati pysähtyen. Terveisin: Kolme kertaa tänä syksynä läheltäpiti-tilanteessa valoilla ja heijatimilla varustetulla pyörällä liikkunut.
Kun nuoremme vielä asuivat kotona, ompelin vaivihkaa jokaiseen heidän ostamaansa takkiin heijastinnauhaa koristeeksi. Harvoin edes huomasivat ja jos huomasivat, ei ainakaan tullut moitteita tai vaatimuksia sitä poistaa.
Vaikuttaa vähän siltä että porukka ei tiedä että heijastinta on käytettävä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
42 § (15.11.2002/954)
Heijastimen käyttö
Jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta.
Valitettavaa, että heijastimen hyöty jää kaupunkiolosuhteissa melko vähälle. Sade, pimeys, valot, jne. Siksi ap sinunkin on hyvissä ajoissa hidastettava ennen suojatietä ja sitä varovaisuutta noudatettava. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään, että siellä saattaa jalankulkija liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, mutta onko se nyt oikeasti iso vaiva kiinnittää se heijastin ihan itse niihin vaatteisiin?
Heijastimen käytöstä voisi minun puolesta tulla pakollista