Mikä on lempi psalmisi Raamatussa?
Kaikki saa vastata mutta eritoten uskovaiset! Minä tykkään psalmista 139.
Kommentit (39)
Tee toiselle niinkuin toivot muiden tekevän itselle
Voisitte kirjoittaa noi psalmit tuohon? Ite tykkään siitä# Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu..."
Mikäs psalmi se nyt sitten on?
Minulla on monia lempipsalmeja, mm. 23 ("Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu..."), 27, 139, 22, 51...
Mainitsen tässä ihanan psalmin 32:
"Autuas se,
jonka pahat teot on annettu anteeksi,
jonka synnit on pyyhitty pois.
2 Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä.
3 Niin kauan kuin minä vaikenin synnistäni,
ruumiini riutui ja kuihtui.
Päivät päästään minä huusin tuskassani.
4 Öin ja päivin kätesi painoi minua raskaana.
Minun elämänvoimani haihtui
niin kuin kosteus kesän helteessä. (sela)
5 Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. (sela)
6 Rukoilkoot kaikki palvelijasi sinua
hädän hetkellä.
Vaikka suuret vedet tulvisivat,
ne eivät heihin ulotu.
7 Sinä olet minulle turvapaikka, sinä varjelet minut vaarasta. Riemuhuudot kajahtavat ympärilläni, kun sinä autat ja pelastat. (sela)
8 "Minä opetan sinua", sanoo Herra, "minä osoitan sinulle oikean tien. Minä neuvon sinua, katseeni seuraa askeleitasi."
9 Älkää olko kuin järjettömät eläimet,
kuin muulit ja hevoset,
joita täytyy hillitä suitsilla ja kuolaimilla,
muuten ne eivät suostu ohjattaviksi.
10 Jumalaton saa osakseen paljon tuskaa,
mutta Herran armo ympäröi
sen, joka häneen turvaa.
11 Iloitkaa ja riemuitkaa Herrasta, te vanhurskaat! Kohottakaa riemuhuuto, te oikeamieliset!"
Juice Leskinen: Heavydiggarin vuorisaarna.
Vierailija kirjoitti:
Tee toiselle niinkuin toivot muiden tekevän itselle
Kungfutse oli viisas mies.
''Luuletko, että olen tullut tuomaan maanpäälle rauhan, minä olen tullut tuomaan miekan''!
Laulujen laulu.
2 "Neito:
Suudelkoon hän minua, antakoon suudelmiaan!
Ihanampaa kuin viini on sinun rakkautesi,
3 ihana on voiteittesi tuoksu!
Sinun nimesikin tiukkuu parhainta öljyä,
siksi neidot sinua rakastavat.
4 Ota minua kädestä, juostaan! Vie minut taloosi, kuningas, vie minut huoneeseesi! Tule, iloitaan ja riemuitaan! Rakkautesi on ihanampaa kuin viini. Suotta eivät neidot sinua rakasta...."
jne...
Yritin tähän kahdesti psalmin 91 kirjoittaa, mutta se jostakin syystä poistuu. Se kuitenkin yksi omista suosikeistani.
Se missä Daavid ottaa sen lingon heittää Goljatia kivellä päähän - kops vaan ja henki pois!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on psalmi??
En tiedä muuten minäkään.
Ja olen sentään rippikoulun käynyt... Sen verran uskontolöpinät kiinnostivat.
Erityisesti lämmittää psalmi 137-9
"Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"
Raamatussa (Vanhan Testamentin puolella) on osio "Psalmit". Siinä olevat tekstit ovat psalmeja.
Psalmi 36, etenkin jae 7: ihmistä ja eläintä Sinä autat.
"Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän
kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti. (22) Ja
jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön
vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. (23) Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai
istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti. (29) Ja kahdeksantena päivänä hän ottakoon
kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa ja tuokoon ne papille, ilmestysmajan ovelle. (30) Ja pappi
uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle
sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan."
Ps. 23.