Miten usein keittiörätti pitää vaihtaa?
Minulla ollut tuo nykyinen ainakin viime joulusta lähtien. Pitääkö se välillä vaihtaa? Yleensä vaan vedellä huljutan sen puhtaaksi.
Kommentit (29)
Meillä käytössä pellavaisia tiskirättejä ja korkeintaan viikon on käytössä. Arkena ei tehdä ruokaa joka päivä.
Pesen isomman setin tiskirättejä ja keittiöpyyhkeitä pesukoneessa 90 asteessa reilun parin kuukauden välein. (Likaisille tiskiräteillä ja keittiöpyyhkeillä oma pyykkikorinsa)
Vaihdan siinä vaiheessa kun se alkaa ryömimään karkuun aina kun lasken hanasta vettä.
Lasken sen luontoon missä voi telmiä muitten keittiörättieni kanssa.
Meillä vaihdetaan koko rätti noin kerran viikossa. En heitä pois vaan pesen 60 asteessa keittiöpyyhkeiden seassa. Päivittäin jossain vaiheessa, sottaisimman kokkaussession jälkeen, pesen rätin käsin käsitiskiaineella ja niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee. Joskus kun on joku ihan spesiaalitilanne, että pitää olla ihan sata varma, että rätti on niin puhdas kuin mahdollista, otan pinkasta puhtaan kesken viikkoa. Esim jos on tulossa keliaakikko kahville ja pitää putsata pöydästä gluteenimuruset mahdollisimman hyvin pois.
No kyllä se pitää vaihtaa tai desinfioida. Osta desinfioivaa yleispuhdistusainetta ja laita ainakin kerran viikossa kosteaan rättiin ja anna olla muutama minuutti. Huuhtele sitten. Itse pesen joskus keittiörättejä pesukoneessa 95 asteisella pesuohjelmalla. 60-asteinen varmaankin riittäisi. Mutta jos et muuta kuin huuhtele, kyllä on pahemmat basiliskot koko keittiössä :(((
Itse käytän sifonet -liinoja. Aina huuhtelen hyvin. Heitän pois, kun alkaa repeytymään eli n. Kk välein.
Kerran pariin viikkoon. La tai su-aamu hyvä vaihtaa sen aamupalan laittajan kans samaan tahtiin. Ja ku annat taksirahan niin pyydä samalla tiputtaan roskis.
Itse vaihdan sitten kun alkaa haisemaan kuolemalta 😂 Eli en osaa mitään säännöllistä aikaväliä sanoa. Silloin tällöin sen kuitenkin ihan huolella pesen kuumalla vedellä ja tiskiaineella puhtaaksi.
Minä liotan niitä keittiörättejä kloriitissa tai vaihtoehtoisesti pesen riippuen materiaalista. Pesukoneessa pesen kaikki siivousrätit säännöllisin väliajoin. Kesällä ne kannattaa kuivattaa auringonpaisteessa ulkona.
Vaihdan parin päivän välein tai jos pyyhin jotain lattialta. Mukavampi se on itsellekin käyttää puhtaan tuntuista rättiä. Ja kuka nyt vetikään tähän jo flunssatkin mukaan, niin ei meilläkään sairastella, vaikka keittiörättiä vaihdankin usein. Ei tartu flunssat eikä vatsapöpöt. Kaverilla ollut varmaan vuoden ainakin sama rätti keittiössä (ei pestävä) ja heillä sairastellaan jatkuvasti, enkä usko, että tällä on mitään tekemistä asian kanssa suuntaan tai toiseen.