Mitä tarkoittaa "xxx oy ei vastaa asiakkaalle koituvista vahingoista ja/tai lisäkuluista, mikäli toimitus viivästyy" ?
Tarkoittaako tuo sitä, että jos tilaan tuolta ja posti ei koskaan toimita sitä perille, vaan se hukkuu jonnekin, niin tuo firma ei maksa mulle takaisin sitä summaa, minkä se tuote maksoi? Kyseessä siis kirje, eli ei seurantatunnusta. Tuote sen verran pieni että se tulee suoraan postilaatikkoon.
Kommentit (10)
Heh heh, no en kuule tilannut :)
AP
Eikö tuo tarkoita sitä että jos vaikka ostat auton ja sitä ei voidakaan toimittaa luvattuun aikaan mennessä, niin myyjä ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaan taksimatkoja, kun hän ehtikin myydä edellisen autonsa. Auton se myyjä on edelleen velvollinen toimittamaan sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, no en kuule tilannut :)
AP
Se tarkoittaa sitä että turha kinuta rahoja takaisin. Minä tilasin kesällä aikuisviihdettä mutta eivät vaivautuneet lähettämään. Oli postiennakolla, joten enpä siinä rahojani menettänyt.
Tuo autoesimerkki kuvaa hyvin. Jos tuote viivästyy, et ole oikeutettu korvaukdiin, jos sinulle tulee joitakin kustanuksia viiveen vuoksi. Tavaran katoaminen kuljetuksen aikana on ihan eri asia.
Okei joo, no ei sitten mitään hätää. Ei niinkään se viivästyminen haittaa, mutta jos katoaa kokonaan. eikä kukaan korvaa, niin sitten se kirpasee hieman. Muutama kuukausi sitten tilasin yhden tuotteen, eikä se koskaan tullut. No firma josta tilasin sen, maksoi rahat takaisin niin kaikki ok.
AP
Jos olet kuluttaja ja ostat yritykseltä, niin kuluttajasuojalaissa on määräykset viivästymisen korvaamisesta. Silloin tuollaisilla ehdoilla voi pyyhkiä persettä, KL menee aina ohi.
Sillä tarkoitetaan tilannetta jossa yritys A ostaa yritykseltä B tuotteen, jota yritys A tarvitsee liiketoiminnassaan / toteuttaessaan esim. omia asiakasprojektejaan. Tuotteen toimitus viivästyy merkittävästi, ja aiheuttaa siksi tulonmenetystä yritykselle A ja jopa mahdollisia projektien epäonnistumisia tms. Myyjäyritys B ei ole velvollinen korvaamaan ostajayritys A:lle noita tulonmenetyksiä tai sitä muuta haittaa yritys A:n liiketoiminnalle, joka johtui tuotteen toimituksen viivästymisestä.
Esimerkki:
Remppafirma ostaa nettikaupasta poran ja sirkkelin, joita tarvitsee asiakasurakassa, joka alkaa kolmen päivän päästä. Nettikauppa ei saa niitä kuitenkaan toimitettua ajoissa, koska käy ilmi että ne onkin loppu varastolta. Remppafirma joutuu ongelmiin ja menettää sen asiakasurakan ja siitä saatavat rahat. Nettikaupan ei tarvitse korvata asiaa remppafirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kuluttaja ja ostat yritykseltä, niin kuluttajasuojalaissa on määräykset viivästymisen korvaamisesta. Silloin tuollaisilla ehdoilla voi pyyhkiä persettä, KL menee aina ohi.
Joskus se lukutaito olisi paikallaan. Kuluttajansuojalaissa todellakin kerrotaan, miten ja missä tilanteissa viivästyminen korvataan. Asiakkaan on silti turha yrittää saada erillistä korvausta mahdollisten vahinkojen tai lisäkulujen osalta eli vaikka ei saa tilaamaansa kannentiivistettä ajoissa, niin ei korvata sitä, että moottori hajoaa, koska uutta osaa ei ole saatu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo tarkoita sitä että jos vaikka ostat auton ja sitä ei voidakaan toimittaa luvattuun aikaan mennessä, niin myyjä ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaan taksimatkoja, kun hän ehtikin myydä edellisen autonsa. Auton se myyjä on edelleen velvollinen toimittamaan sovitusti.
Tarkoittaa juuri tätä.
Vaikka tilaisit nitojan, ja se ei tule perille arvioidussa toimitusajassa, ei yritys josta nitojan tilasit ole velvoitettu korvaamaan sitä että et ole voinut nitoa papereita yhteen tuona aikana. Nitojan he ovat velvollisia sinulle kuitenkin toimittamaan.
Aikuisviihdettäkö tilasit?