Päiväkodissa ei riittävästi ruokaa
Mun kolmevuotias poika alkoi jo viime kesänä olla kauhean nälkäinen päiväkodista palattuaan. Syötiin sitten kunnon välipalat enkä kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota. Nyt syksystä asti tilanne on ollut se että oon usein hakenut pojan jo ennen lounasta tai heti sen jälkeen, kun se on omien töiden puitteissa ollut mahdollista. Ruokatila on siinä heti sisääntulon vieressä ja sieltä on kuulunut vähintäänkin mielenkiintoisia keskusteluja päiväkotitädeiltä. Milloin lapsia kehotetaan ottamaan ruokaa mahdollisimman vähän että kaikille riittää, mutta saa santsata, milloin tädit itse jakavat ruuan jotta sitä riittää kaikille. Laktoositon laitetaan kuulemma "puoliksi" kahden lapsen kesken, tästä kuulosti että sitäkään ei ollut riittävästi. Kolmesti viimeisen kuukauden aikana olen osunut tilanteen eteen, kun tädit ovat todenneet siellä ettei ruokaa ole tarpeeksi, joten käydään lämmittämässä ilman ruokaa jääneille puuroa.
Siis ihan oikeasti, mihin verovarat valuu? Mun lapsi pääsee heti kotiin syömään, mutta on varmasti niitäkin joille päiväkodin ruokailu on päivän ainoa lämmin ateria. Mihin teen valituksen asiasta?
Kommentit (27)
1. Ota asia puheeksi henkilökunnan kanssa. Kysy onko oikeasti ruoka noin kortilla vai oletko ymmärtänyt keksustelut väärin (koska olet kenties kuullut vain osan keskustelusta).
2. Mikäli henkilökunnan mielestä ruokaa on liian vähän, he voivat pyytää keittäjää pyytämään keskuskeittiöltä enemmän ruokaa.
3. Asia ratkaistu.
Järkyttävää, jos ruokaa todella on liian vähän. Luulisi, että päiväkodin työntekijät olisivat itse jo tehneet asialle jotain..
Ei ne päiväkodin ruuat nälkää pidä, vaikka sitä olisi tarpeeksikin.
Vierailija kirjoitti:
1. Ota asia puheeksi henkilökunnan kanssa. Kysy onko oikeasti ruoka noin kortilla vai oletko ymmärtänyt keksustelut väärin (koska olet kenties kuullut vain osan keskustelusta).
2. Mikäli henkilökunnan mielestä ruokaa on liian vähän, he voivat pyytää keittäjää pyytämään keskuskeittiöltä enemmän ruokaa.
3. Asia ratkaistu.
Mitä ihmeen keittäjää? Ei lapseni päiväkodissa mitään keittäjää ole, ruoka tuodaan keskuskeittiöstä klo 10.45, tuoja laittaa kaiken valmiiksi ja klo 11 lapset syövät. Ruokaa on yleensä liian vähän, joten nirsoiksi tiedetyt lapset saavat miniannoksen ja nälkää yrittään torjua leivällä. Kasvisruokapäivänä ruokaa tulee todella vähän, koska se on kalliimpaa kuin einesliharuoka (jauhettua kanankoipea...). Hoitajat tietävät ja tiedostavat asian, mutta koska ruokaa tulee laskennallinen määrä, niin sitä tulee tietty määrä,ei yhtään enempää.
Mielestäni ihan omituista kun esimerkiksi eräässä (kunnan)päiväkodissa laskettiin KALAPUIKOT per nokka ja lapsi ei saanut lisää vaikka halusi. Sanottiin että ota näkkäriä jos on vielä nälkä.
Kalapuikot käsittääkseni ovat ihan edullisemmasta päästä olevaa ravintoa.
Suomi on niin varakas maa että täällä pääministeri lentä yksityislennolla ja lapset......saavat syödä niin monta kalapuikkoa että vatsa on täynnä.
Tarkastajat paikalle heti. Kun on kyse lapsista ja ruokailusta, silloin ei saa nuukailla. Välittömästi yhteys päiväkodin johtajaan ja pyydettävää selontekoa ruuan riittävyydestä ja minkä mittarin mukaan sitä ruokaa varataan päivälle lasta kohden?
Mikäli vastaus ei miellytä, on asiasta tehtävä virallinen tutkinta.
Miten on mahdollista ap ettet saa suuntasi auki ja ota puheeksi henkilökunnan kanssa??? Jos se ei auta, yhteys kaupungin päivähoidon johtajalle. Itse en hetkeäkään ihmettelisi mielessäni vaan avasin suuni.
Valitettavan yleistä. Meilläkin saadaan päivittäin soitella keskuskeittiölle että ruokaa ei ollut riittävästi, erityisruokavalioita ei tuotu lainkaan jne. Siinä on vähän paha tehdä mitään muuta kuin keitellä sitä puuroa tai mitä sattuu olemaan. Kunnalle on kitisty, nyt ensi viikosta alkaen pitäisi toimia jonkun rakennemuutoksen myötä.
Mä en tajua mimmoista päivää ap:n lapsi oikein tekee päiväkodissa jos jo 11 haetaan pois?
Pakko kysyä onko tämä Vantaalla. Olin pari vuotta sitten töissä päiväkodissa Vantaalla ja silloin oikeasti ruokaa tuli toistuvasti liian vähän. Esikouluikäiselle tyyliin laskettu kaksi pientä perunaa ja kolme lihapullaa. Ruokalusikallinen salaattia. Henkilökunta kävi keittämässä jotain makaronia lisäksi. Ja keskuskeittiöön valitettiin monta kertaa viikossa, pomokin otti oikein valokuvia niistä surkean pienistä ruokamääristä, millä piti ruokkia 22 lasta ja kolme aikuista. Lopulta henkilökunta tietenkin lakkasi maksamasta valvonta-ateriasta ja alkoi tuoda omat eväät. Mitä siitä ruuasta maksamaan, kun ei aikuisille asti riitä kuitenkaan. Muutettiin toiselle puolelle Suomea ja minä jäin äitiyslomalle vähän ennen joulua, että en tiedä miten asia siellä ratkaistiin.
En varmaan enää palaa päiväkotityöhön. Mulla on toinenkin koulutus, eli ensisijaisesti haen töitä siltä alalta sitten, mutta tässä menee kotona vielä ainakin pari vuotta, koska toinen lapsi on tulossa piakkoin.
Meillä lapsi jopa itki nälkää, kun haettiin päiväkodista. Hoitajat olivat häneltä kysyneet, eikö hän saa kotona ruokaa, kun aina pyytää lisää.
Outoa. Olin päiväkodissa töissä ja melkein joka päivä meni summamäärät ruokaa suoraan roskiin
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua mimmoista päivää ap:n lapsi oikein tekee päiväkodissa jos jo 11 haetaan pois?
No vaikka vuoropäiväkodissa?
Meidän pk:ss oli aikoinaan sama juttu. Samasta keskuskeittiöstä menee ruoat myös vanhusten palvelutaloihin joista on myös kuulunut että ruuat loppuneet kesken useammin kuin kerran. Ne säästöt, ne säästöt...
Oletko varma, että sun lapsesi syö siellä? Totta kai sillä on nälkä, jos päiväkodin sapuskat eivät kelpaa.
Jos päiväkodissa syödään aamupuuro kahdeksalta, lounas kello 11 ja heti päiväunien jälkeen välipalaa, se kuulostaa kyllä mun mielestä siltä, että siellähän syödään koko ajan.
On myös kiire. Hitaat ei kerkeä syödä
Meillä oli pahimmillaan tilanne että 15 lapsen ryhmässä oli n. puoli desiä kinkkukiusausta per naama, salaattia ruokalusikallinen. Eräs päivä ruokaa ei toimitettu ollenkaan, siinä sitä sitten oltiinkin. Valvojat eivät syöneet omaa ateriaansa ollenkaan, muuten ruokaa ei olisi mitenkään saatu riittämään edes keittiön hätävarapaikkailulla. Erityisruokavalioita unohtui jatkuvasti. Noin kaksi kuukautta tapeltiin ja soiteltiin päivittäin milloin kunnanjohtajalle ja milloin mihinkin, sitten vasta asiat alkoivat muuttua. Tiedotettiin toki ongelmasta perheisiin ja kehotettiin pommittamaan kunnan tyyppejä siitä, että ongelma on oikeasti vakava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka vuoropäiväkodissa?
Saa sen lapsen hakea tavallisestakin päiväkodista kun joutaa. Esim. osa-aikainen opettaja jolla on ollut opetusta 8-10 ja joka hakee lapsen kotimatkalla ja jatkaa suunnittelutöitä lounaan jälkeen lapsen nukahdettua? Yrittäjä tai liukuvaa työaikaa tekevä joka on hakenut lapsen heti asiakastapaamisen/palaverin jälkeen vaikka reissulle lähtöä varten tai muuten vain. Onhan näitä, erilaisia työaikoja ja -tapoja.
Tämä tästä nykysuomen tilasta vielä puuttuu:
päiväkodissa lapsia pidetään nälässä.
Mammapalstalle näköjään.