Pelkäsin että kun otan pyörätuolin käyttöön minua tuijotetaan ja minulle nauretaan...
...mutta se menikin ihan päinvastoin! Minua autettiin useita kertoja, ja kaikki olivat todella kohteliaita. Sidekudossairauteni on siinä pisteessä etten jaksa enää kävellä kuin vartin kunnes voimat loppuvat, pyörätuoli on todellinen helpotus. Sain vuosi sitten pyörätuolin ja vasta tällä viikolla oli pakko alkaa käyttää sitä, pelkäsin sitä aiemmin, mutta onneksi turhaan. <3
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan nauraisi pyörätuolin käyttäjälle?
Tai edes tuijottaisi? Ihan tavallinen asia.7v tytär oli kuukauden pyörätuolipotilaana ja kyllä ihmiset tuijotti ihan häpeemättä, kun ulkona liikuttiin. Kyllä se ärsytti sekä tyttöö, että minua.
No itse en kyllä haluaisi asua maassa jossa ihmiset eivät noteeraa poikkeavia asioita.
Itse pelkäsin etukäteen samaa, kun jouduin pyörätuolia käyttämään. Kouluunmenoa varsinkin. Parin päivän totuttelun jälkeen kaikki oli normaalisti. Ero että käytin nyt liikkumiseen apuvälinettä.
Lapset tuijottaa tahattomasti uteliaisuuttaan, mutta aikuisilta tulleet tuijottelut ja päänkääntelyt tuntuivat loukkaavimmilta.
Ymmärrän että sinua pelotti, etenkin tuolla taustalla josta kerroit, mutta onpa ihana kuulla, ettei kukaan ole suhtautunut kurjasti :) Jos koskaan kukaan suhtautuu, se on heidän pienuuttaan ja häpeänsä.
En ollut aiemmin ajatellut asiaa mutta nyt kun tämä aihe tuli vastaan, aloin tuntea suurta kiitollisuutta siitä, että kun rakas sukulaiseni halvaantui, pyörätuoli mahdollisti sen, että pystyimme edelleen esim. käymään torikahveilla yms. josta olimme aina nauttineet <3
Itse en kehtaisi olettaa tietäväni muiden syitä tuijotukseen. Oma kokemukseni on se, että ihmiset usein tuijottavat epähuomiossa, ovat siis ajatuksissaan/muuhun keskittyineitä ja vain tuijottavat koska toinen vaihtoehto olisi laittaa silmät kiinni, eivät siis aktiivisesti katso mitään. Jos joku taas kokee epävarmuutta jostain/tietää omaavansa jonkun poikkeavan asian voi olla herkkä katseille ja tulkitsee ihmisten käytöstä väärin.